Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Terve kaikille.

Projektina on pari 2-akselista puukori-henkilövaunua. Vaunuille oli tarve saada pieni suomalaistyylinen höyryveturi. Työpöydälle päätyi vanha ja kulahtanut Liman BR 80. Tästä meinasin ensin koettaa rakentaa Vr2:n. Kävi ilmi, että muutostyöt BR 80:sta "Ankaksi" olisi ollut näillä resursseilla liian haastava projekti. Päätin tehdä polystyreenilevystä pelkän hytin uusiksi veturiin. Tämä muutostyö oli suhteellisen helppo näin aloittelevan veturinrakentajan näkökulmasta. Veturi sai uuden hytin, vesitankkien sivut ja hiilisäiliön. Saksalaistyylinen kattila sai jäädä paikalleen. Tässä mallissa on myös ajovalot edessä. Veturissa on uusi sähkömoottori vanhan pannukakkumoottorin paikalla. Suomalaistetun veturin tyyppimerkinnäksi olen kaavaillut "Vr6". Tässä kuva veturista työn alla vastamaalattuna.
Vr6_1.JPG
Vr6_4.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jimi, 08.01.2018 22:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Ei ollenkaan hassumpi. Sivutankit jos muuttaisi satulatankiksi niin olisi hyvin Vr4:mäinen.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Itse asiassa tankit on poistettu tänään ja veturia olen lähtenyt muokkaamaan Vr5:ksi. Vr4 kävi itsellänikin mielessä tekovaiheessa, mutta päädyin sitten "Kalkkunaan".
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ei mitään vikaa siinäkään jos alat muokata Vr4:ksi. Niitähän ne aluksi olivat. Mustia, kolisevin kampikoneistoin, "konkottimin", kuten silloin sanottiin. Muistan Riihimäen ratapihalta.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Kalkkuna on edennyt siihen pisteeseen, että uusi kattila on tehty, vanhasta jäi vain nokikaappi. Myös veturin hiili- ja vesisäiliötä on pidennetty. Aamulla väsäilin jo ohjaamon alle tulevaa teliä juoksuakselille. Veturin etupäähän jää saksalaistyyppiset puskinlyhdyt, jotta toimiva valaistus olisi taattu. Ylävalonheitin vain on poistettu, mutta vaihtovetureissahan sitä ei tarvinnut olla. Nokikaappia on silotettu ja se saa suomalaisen ilmeen numerolaattoineen. Vr5:n väritys oli aluksi vähän epäselvä, mutta onneksi vanhoista värikuvista selvisi tuo. Vihreitä siis ovat olleet. Ensin aattelin niiden olleen mustia. Haapamäen Kalkkunahan on kokomustassa ruostesuojavärissä.

Lopuksi hieman off-topic: Tässä höyryprojektin sivussa on myös Hr12 tekeillä, pikamallikorin työstö. Kova innostus olisi myös Vr11:n korin päivittäminen. Miksiköhän sitä ei osaa keskittyä yhteen projektiin kerralla... :)
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Jimi kirjoitti:Lopuksi hieman off-topic: Tässä höyryprojektin sivussa on myös Hr12 tekeillä, pikamallikorin työstö. Kova innostus olisi myös Vr11:n korin päivittäminen. Miksiköhän sitä ei osaa keskittyä yhteen projektiin kerralla... :)
Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. Itsekin sahalin viime viikolla osia Hhc-vaunun pohjaa varten ja eilen hioin jo toista vaunua Gg:n aihioksi. Gbk:n osatkin odottaisivat vain lopullista kasausta. Ja matkustajavaunujakin pitäisi muokkailla, maalausvalmiista Gb:stä puhumattakaan.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Kalkkuna etenee, vaikka varsin rujolta tässä vielä näyttääkin...
kalkkuna1.JPG
Kalkkuna3.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jimi, 08.01.2018 22:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Näkyykin moottori olevan DC/DVD-asemasta? :)
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Niin taitaa olla, en ole tosin tuota moottoria itse vaihtanut. Edellisen omistajan tekemä muutostyö. Otin joskus talteen monta tuollaista moottoria rikkinäisistä CD-asemista. Yhden laitoin Liman BR 218-veturiin vanhan pannukakkumoottorin tilalle.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Uusi kuva Kalkkunasta, piippu on paikallaan.
Kalkkuna2.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jimi, 08.01.2018 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Kalkkunan laahusakseli on nyt vaihdettu puolapyöräiseen. Seuraavaksi on vuorossa yksityiskohtien askartelu. Ohjaamoon tulee muoviset ikkunalasit ja joitakin kaiteita/otetankoja on asennettu paikoilleen.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Pientä edistystä on tapahtunut, mutta aivan tarkka malli ei ole kyseessä. Toki yksityiskohtia tulee lisää sitä mukaa, kun on aikaa askarrella tämän mallin parissa.

Kuvassa näkyy mm. vanhan BR80-mallin ilmapumpun osa, joka jäi poistamatta. Suomimallissahan ilmapumppu on toisella puolella.
kalkkunaa.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Jimi, 08.01.2018 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Onkos Kalkkuna edennyt?
Miten aiot toteuttaa numerot hytin kylkiin ja kattilan nenään?
Näenkö oikein, onko piipussa kipinäverkko? Mistä materiaalista se on?

Näitä Suomiaiheita on mukava seurailla. Hyvältä näyttää.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Terve,

Kalkkuna on hyvällä mallilla edennyt Huruprojektin ja muutaman satunnaisen vaunun tekemisen lomassa. Kipinäverkko on tosiaan piipussa. Se on tehty Revellin Citroen 2cv Charleston -rakennussarjan mukana tulleesta mustasta verkosta. Leikkasin verkosta reilumman kokoisen palan kuin sen ympärille tuleva rengas on. Sitten leikkasin lovia verkon reunoihin jotta saa taivutettua muotoonsa. Muutaman kerran piti siveltimen varren päällä ängetä verkkoa paikalleen, kun lipsui koko ajan ulos tuon piipun huipulle tulevasta renkaasta. Kun verkko lopultakin asettui, pari tippaa pikaliimaa ja pysyy. Liiman kuivuttua leikkasin ylimääräiset verkot pois ja liimasin nyt valmiin kipinäverkon vanteineen piipun päähän.

Numerot tulee Mestarimallien messinkisyövytteistä, jotka ostin Vantaalta pienoisrautatiepäiviltä. Suomi-aiheet vain jatkuvat, jonossa on monta projektia joista mainittakoon melkein valmis Hr12 ja Vr11-veturin uuden korin rakentaminen. Vaunuosastolla on työn alla pari sinistä teräskorivaunua ja kasaamista odottava messinkirakennussarja Ei-päivävaunusta.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Suomennettu tehdastekoinen höyryveturi

Viesti Kirjoittaja PeS »

Mukavaa, että höyryvetureiden mallejakin vielä rakennetaan. Höyrvetureiden kaiteisiin saa helposti näköä käyttämällä kaiteiden kannattimia. Niiden käyttö myös helpottaa kaiteiden asentamista. Hytin seinään porataan reikä, johon kannatin asennetaan. Kannattimien päissä olevien reikien läpi sitten viedään itse otatankolanka. Kaiteiden kannattamia valmistaa useampi englantilainen yritys. Niitä saa Suomessa Mestarimalleilta.

Kuva