Neliakselinen pitkä matkustajavaunu ei taitu radius 360 kaarteesta nätisti,samoinkuin isot höyryveturit,dieselveturit tai sähköveturit.pikkumies kirjoitti:
Mikä on suunnilleen pisin vaunu mitä voi käyttää?
Märklin kiskot
Valvojat: jhr, Hermanni
Re: Märklin kiskot
-
- Ratavartija
- Viestit: 20
- Liittynyt: 29.11.2011 09:05
Re: Märklin kiskot
Märklinillä ei näytä olevan lainkaan skaalamittaisia matkustajavaunuja myynnissä. Tarjolla olevat mitat ovat 264mm ja 282mm (26400mm pitkistä esikuvista). Kaikille luvataan toimivuus 360mm kaarresäteessä, mikä on muutamia Märklin-ratoja nähneenä helppo uskoa. Omaa ajokokemusta ei ole.
Rocon 303mm:n matkustajavaunuja testailin juuri eilen, kun Krammin paketti saapui. R2:ssa (419,6mm) vaunut toimivat ihan hyvin, pysyvät kiskoilla ja kytkimet kiinni vaikka yrittää tarkoituksella nykiä ja rynkyttää edes-takaisin.
Mitä ulkonäköön tulee, skaalamittaiset vaunut alkavat näyttää mielestäni hyvältä vasta n. 1500mm säteessä. Sisäkaarteen puolelta ehkä 100-150mm tiukemmassa. Lyhennetyille vaunuille voisi ulkonäön suhteen joku 1200mm olla passeli.
Rocon 303mm:n matkustajavaunuja testailin juuri eilen, kun Krammin paketti saapui. R2:ssa (419,6mm) vaunut toimivat ihan hyvin, pysyvät kiskoilla ja kytkimet kiinni vaikka yrittää tarkoituksella nykiä ja rynkyttää edes-takaisin.
Mitä ulkonäköön tulee, skaalamittaiset vaunut alkavat näyttää mielestäni hyvältä vasta n. 1500mm säteessä. Sisäkaarteen puolelta ehkä 100-150mm tiukemmassa. Lyhennetyille vaunuille voisi ulkonäön suhteen joku 1200mm olla passeli.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Märklin kiskot
Vaikka taittuisikin, niin näyttäisi höntiltä, kun ulkokaarteen kisko olisi vaunun puoliväliä ulompana..Pitkät vaunut olisivat aikamoisessa vinkkelissä. Ja jos vielä S-kaarre...
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 175
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: Märklin kiskot
Olen samaa mieltä, että kaarresäde pitää olla todella suuri, jotta pitkä vaunu näyttää hyvältä. Esimerkiksi Märklinin 28 cm pitkä vaunu ei käyttäydy kovinkaan kauniisti R5 (r > 600mm) kaarteessa. Edes pitkissä vaihteissa (r > 1000 mm) ei käytös ole eleganttia. Ne ovat niitä pakollisia kompromisseja, jotka on vain hyväksyttävä tilan ollessa kortilla. Mutta itse aprikoin edelleen ratasuunnitelmassani, käytänkö R1 (360 mm) vai R2 (~400mm) kaarteita. R1 säästäisi tilaa ja teoriassa kaikki Märklin kalusto selviää siitä, mutta onko se jo pelaamista luotettavuudella? R2 tulee olemaan käytössä varmasti, koska lyhyet vaihteet ovat tällä kaarresäteellä ja piiloradalla en varmasti rupea "elvistelemään" pitkillä vaihteilla. Siinä mielessä on hyvä, että tehdaskalusto kulkee tarvittaessa jyrkistä mutkista, vaikka ei nättiä olekaan.t-i-m-o kirjoitti:Mitä ulkonäköön tulee, skaalamittaiset vaunut alkavat näyttää mielestäni hyvältä vasta n. 1500mm säteessä. Sisäkaarteen puolelta ehkä 100-150mm tiukemmassa. Lyhennetyille vaunuille voisi ulkonäön suhteen joku 1200mm olla passeli.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Re: Märklin kiskot
Monesti ne vaunujen puskurit ottaa toisiinsa kiinni kaarteissa,sitten vaunu putoaa kiskoiltat-i-m-o kirjoitti:Märklinillä ei näytä olevan lainkaan skaalamittaisia matkustajavaunuja myynnissä. Tarjolla olevat mitat ovat 264mm ja 282mm (26400mm pitkistä esikuvista). Kaikille luvataan toimivuus 360mm kaarresäteessä