Uusimmat hankinnat

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 337
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Uusimmat hankinnat

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Tähän ketjuun voi jokainen kertoa uusimmista pienoisrautatiehankinnoistaan. Ainakin musiikkifoorumeilla tällainen ketju on toiminut hyvin ilon jakamisena ja keskustelun kirvoittajana.

---

Kävin eilen noutamassa Kirkkonummelta pari vanhaa aloituspakkausta ja hieman irtokiskoja. Molemmilla oli leikitty 1970-luvulla mutta sen jälkeen ne olivat olleet varastoituna ja nyt siivouksen yhteydessä niistä oli myyjä halunnut päästä eroon.

P6056119.jpg
P6056119.jpg (115.3 KiB) Katsottu 1497 kertaa
P6056125.jpg
P6056125.jpg (129.52 KiB) Katsottu 1497 kertaa

Toinen näistä oli hyvin yleinen Pikon aloitussetti kaksiakselisella, romuluisella höyryveturilla ja kahdella matkustusvaunulla. Ko. vaunuja minulla on olltu aiemminkin ja yhden olen pilkkonut Gbk-vaunun alustaksikin: viewtopic.php?f=6&t=697&sid=46fa22b0db2 ... 6c7e8db999

Toinen vaunuista oli kärsinyt hieman enemmän leikeistä / varastoinnista, toisen pään kytkin puuttui ja pyöräkertakin oli kadonnut. Toinen vaunu puolestaan oli moitteettomassa kunnossa. Veturissa olivat virroitusliuskat mutkalla ja hammaspyörätkin lenksottivat hennosti.

P6056116.jpg
P6056116.jpg (94.72 KiB) Katsottu 1497 kertaa
P6056117.jpg
P6056117.jpg (83.18 KiB) Katsottu 1497 kertaa
P6056118.jpg
P6056118.jpg (98.92 KiB) Katsottu 1497 kertaa

Toinen setti olikin sitten hieman laajempi ja vaikutti etusijalla ostopäätökseen. Liman SJ-aloitussetti Rc2-sarjan sähköveturilla, 1. luokan matkustajavaunulla, ravintolavaunulla ja matkatavaravaunulla. Veturin katto-objektit olivat kärsineet ajan saatossa: toinen virroitin oli rikki ja eristimien johto oli revennyt. Moottorin kunnosta en osaa oikein sanoa. Kokeilin syöttää virtaa ajamalla veturilla soikiolla ja valot syttyivät vaimeasti ja moottori yritti ehkä ihan hieman pyöriä. Akseleilla on jonkin verran likaa ja veturi muutenkin kaivannee voitelua. Vaunut puolestaan olivat ässäkunnossa lukuunottamatta yhtä murtunutta porrasta, joka oli kuitenkin tallessa laatikossa.

P6056120.jpg
P6056120.jpg (109.76 KiB) Katsottu 1497 kertaa
P6056121.jpg
P6056121.jpg (106.57 KiB) Katsottu 1497 kertaa
P6056122.jpg
P6056122.jpg (108.38 KiB) Katsottu 1497 kertaa
P6056123.jpg
P6056123.jpg (94.1 KiB) Katsottu 1497 kertaa
P6056124.jpg
P6056124.jpg (98 KiB) Katsottu 1497 kertaa

Lisäksi mukana tuli yksi Liman käsivaihdepari, isomman säteen (R=431 mm) kiskoja ja kolme kappaletta Liman metrikiskoa, jotka olivat eniten ottaneet vauriota mutta väännettäväksi ja sahattavaksihan ne ovat tehty.

Tässäpä olisi mukavasti kalustoa pientä ruotsalaisdioraamaa varten. Pikon muuntaja lienee nykypäivän standardeilla SER-jätettä ja höyryveturin voin lahjoittaa jälleen tarvitsevalle varaosiksi.
Viimeksi muokannut mudhoney, 05.06.2020 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 337
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Uusimmat hankintoja

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Pari kuvaa ei mahtunut viestin mukaan.

P6056127.jpg
P6056127.jpg (153.13 KiB) Katsottu 1495 kertaa
P6056128.jpg
P6056128.jpg (130.31 KiB) Katsottu 1495 kertaa
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 127
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Uusimmat hankinnat

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Hyvä idea laittaa tällainen keskustelu käyntiin. Täytyy muistaa laittaa tänne viestiä kun kokoelma laajenee. Eräällä toisella (ei suomalaisella) pienoisrautatiefoorumilla on samanlainen uusien hankintojen viestiketju johon väki vähän vaihtelevasti kirjoittelee, volyymit siellä toki aivan eri luokkaa kuin täällä veturitallilla.

Tuo SJ:n juna näyttää hyvältä löydöltä. Varmasti veturi on joka tapauksessa huollettava jos se on ollut varastossa pitkän aikaa. Joskus jo jokunen kuukausikin tuntuu tekevän hallaa. Kerro miten sen kunnostaminen sujuu.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Uusimmat hankinnat

Viesti Kirjoittaja ealab »

Piko-pässissä kun olisi moottorin laakerit ok, niin ok. Moottori on sinänsä siisti, kulkee pienellä virralla. Voiteluiksi, paitsi moottoriin, valkeata teflon-rasvaa. Moottorin laakereihin hyvää öljyä. Sama toimii Limassakin. Eka kerta, kun Limassa näen polttimot oikein pitimissä. Yhden tällaisen moottorin olen korvannut "pannukakkumoottorilla", ex-CD-asemasta. Sopii paikkaansa. Toimii hyvin ja pienempivirtaisena pyöränkehät pysyvät puhtaampina, ei kipinöi. Näissä on rattaat, niiden muoviakselit hyvä pitää voideltuina.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 337
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Uusimmat hankinnat

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Tein Mallikaupassa hieman ostoksia.

Märklinin perus-kylmävaunu, jota on aikojen saatossa ollut saatavilla vaikka minkälaisilla teksteillä. Wasabröd-teksti kuitenkin vaikutti positiivisesti ostopäätökseen. Ehkä joku päivä se Valio-vaunukin tulee hankituksi.

P6186236.jpg
P6186236.jpg (104.4 KiB) Katsottu 1336 kertaa

Tarjolla oli Liman vaunusta suomalaistettu Silk, tosin kaksi akselisena versiona mutta, kunhan lisään siihen Lohjan Kalkin siirtokuvat niin uskottavuus sen kuin paranee.

P6186237.jpg
P6186237.jpg (123.62 KiB) Katsottu 1336 kertaa

Hyvän tarjouksen saattelemana ostin laatikollisen Bemon H0m -kiskoja. Vaihteita ja risteyksiä on senn verran, että niistä saa tehtyä mielenkiintoisen ratapihan. Seuraavaksi hankkimaan kalustoa.

P6186238.jpg
P6186238.jpg (142.03 KiB) Katsottu 997 kertaa
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 127
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Uusimmat hankinnat

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Tällaisia vaunuja tuli hankittua. Eli Pikon ikivanhoja venäläisvaunuja hatusta vedetyissä Trans Europ Express väreissä. Ei hätää, kun näitä voi sitten muunnella ja maalata uudelleen mieluisiksi. (jokunen vuosi sitten myin tyhmyyttäni pois ehkä kahdeksan-kymmenen näitä vastaavanlaisia, mutta tajusin myöhemmin, ettei näitä voi olla liikaa)
trans_europ_express.jpg
trans_europ_express.jpg (34.81 KiB) Katsottu 1327 kertaa
Jännempi hankinta oli ytimetön(?) moottori huonosti kulkevalle Arnold BR 78:lle (80-luvun tuotantoa). (videolla ei näy itse moottoria, vaan se, että veturi tekee jotakuinkin mitä sen kuuluukin) Aiemmin veturi olisi joko kieltäytynyt liikkumasta tai tuottanut hirveää ääntä. Asentaminen oli kohtuullisen helppoa, sain sen pysymään tukevasti paikoillaan ilman liimaamista.

https://www.youtube.com/watch?v=3KT8mlPjBlU
Vastaa Viestiin