Märklin Digital H0 yhteensopivuus

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

Zillertal

Märklin Digital H0 yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Zillertal »

Hei

Olen suhteellisen uusi Märklin-harrastaja ja uusi myös tällä foorumilla.

Ostin vuosi sitten Märklinin 29755 digialoitussetin (pojalle, totta kai) ja olen sen jälkeen ostanut vain vaunuja ja rekvisiittaa. Nyt huusin (huuto.net) vanhan Märklinin Digital H0 2662 junasetin, joka on peräisin 80-luvun loppupuolelta. Pettymys oli suuri kun juna ei toiminutkaan, ei siis liiku tai tee mitään muutakaan. Myyjä oli testannut junaa analogisysteemillä, mutta ei digitaalisella.

Juna löytyy Mobile Station-ohjaimen tietokannasta sekä 2662 että 3642 numeroilla. Ohjaimessa ei ole vikaa, koska toinen juna toimii normaalisti. Junan manuaalissa on numero 2662/2862/3042/3642.

Googlailin ja opinkin paljon asiasta mutta en osaa ratkaista ongelmaa. Avasin junan ja dekooderin (c80, eli 6080, eli vanhimmasta päästä) osoite oli eri kuin mitä manuaalin mukaan piti olla. Muutin sen vastaamaan manuaalia (osoite 15 junalle 2662). Ei toimi.

Onko kenelläkään ajatuksia missä voi olla vika. Itse dekooderi voi olla rikki, mutta onko mitään keinoa selvittää sitä? Ymmärtääkseni uusi dekooderi ei ole kallis, mutta varmaan vaikea asentaa.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Märklin Digital H0 yhteensopivuus

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Eli kyseessä on ilmeisesti Delta dekooderi, netistä googlattuani luin että c80 käy niin ac (analogi ja digitaali) kuin dc ajoon analogisena (c81 vain AC ajoon analogisena ja digitaalisena).
Itsekkin sählänneenä dippikytkimien kanssa tiedän että ensimmäinen kerta niiden tulkinnassa on vaikeaa, toisaalta dippikytkimillä laitettavia osoitteita pidän parhaana, niitä kun ei saa "sekaisin" kerran ne asetettuaan oikein.
Ilmeisest dekooderi on ehjä jos se tunnistaa analogiajon, kokeilisin vielä muita osoitteita varmuuden vuoksi.
Ylläpito
Vastaa Viestiin