Pienoisrautatieopas

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatieopas

Viesti Kirjoittaja PeS »

Jaska kirjoitti:
ealab kirjoitti:Niinpä. Oleellisimpia ovat kielet, vastakiskot ja risteys, siipikiskoineen. Nämä ovat eniten kulkuunvaikuttavia pr-käytössä.
Juuri mietin, että mitä sisällyttäisin tähän aloittelijalle suunnattuun ja yksinkertaistettuun oppaaseen ja tuossa ne oleellisimmat osat taisivat olla.
Vaikuttaa hyvältä linjaukselta. Olennaistahan on yrittää valottaa pyöräkerran toimintaa vaihteessa, jotta voitaisiin korjata suistumisen syyt.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pienoisrautatieopas

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vielä, ehkä jo jälkikäteen sähköasiaa. Jännite, voltti, on oikeastaan potentiaalia, vastaa oikeastaan vedellä putouskorkeutta, toki myös painetta. Paine, jännite saa virran kulkemaan. Jännite-ero= potentiaaliero. Olisi hyvä puhua verkkosähkön 240V:n jännitteestä, vaihtosähköstä. Tasa- ja vaihtosähkö on muutenkin hyviä yleisnimikkeitä. Esim. tasa- ja vaihtovirta silloin, kun virroista on kyse. Virtaa ei kulje, jos ei ole potentiaalieroa, vastaa vettä, jos sama pinnankorkeus, virtausta ei ole. Tämmöttis ny.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Pienoisrautatieopas

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Taitaa odottaa jotain pitkästyttävää sateista lomapäivää, että tuo pienoisrautatieopas taas nytkähtäisi askeleen eteenpäin. Mutta ainakin täältä on tullut hyviä kehitysehdotuksia. Kiitos niistä!
Vastaa Viestiin