Roco-kaarresäteet ja radan runko
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Konduktööri
- Viestit: 87
- Liittynyt: 28.10.2007 19:30
Roco-kaarresäteet ja radan runko
Tein uuden aiheen, kun täällä ei ole mitään kysymys aihetta.
Eli siis ajattelin alkaa rakentamaan Rocon rautateitä. Olen siis aivan aloittelja, ei löydy muuta kuin Fallerin maailmanpyörä ja dieselvetureiden tankkauspiste. Lisäksi on ongelma mittakaavassa eli olen tehnyt monta suunnitelmaa H0-radasta, mutta pitäisi tietää kuinka leveä 180 asteen mutka on senttimetreinä, siis aivan isoin mahdollinen. Toivottavasti joku tajusi.
Jos se on liian iso, ajattelin N-mittakaavaa, mutta siitä puuttuu muutama juna (ei ainakaan Rocon sivuilla ollut), jonka haluaisin ostaa eli ICE ja punainen Re460.
Toivottavasti joku auttaa...
Eli siis ajattelin alkaa rakentamaan Rocon rautateitä. Olen siis aivan aloittelja, ei löydy muuta kuin Fallerin maailmanpyörä ja dieselvetureiden tankkauspiste. Lisäksi on ongelma mittakaavassa eli olen tehnyt monta suunnitelmaa H0-radasta, mutta pitäisi tietää kuinka leveä 180 asteen mutka on senttimetreinä, siis aivan isoin mahdollinen. Toivottavasti joku tajusi.
Jos se on liian iso, ajattelin N-mittakaavaa, mutta siitä puuttuu muutama juna (ei ainakaan Rocon sivuilla ollut), jonka haluaisin ostaa eli ICE ja punainen Re460.
Toivottavasti joku auttaa...
Viimeksi muokannut LOK, 11.06.2018 06:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Otsikko vaihdettu ketjun pääteemoja kuvaavaksi.
Syy: Otsikko vaihdettu ketjun pääteemoja kuvaavaksi.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: Roco-kaarresäteet
Tuo on jo hyvä alku.
Tota....jos tarkotit rocon loivinta kaarretta niin se on 826,4mm, mutta flex kiskostahan saat tehtyä vieläkin loivemman jos tarviit.
Rocon kaarteet on R2 (358mm - R9 826,4mm)
http://www.modellbahn-kramm.com/D/nummern.cfm?nid=6644 (toimiikohan tuo linkki.)
Rocolla on suppeampi valikoima N-mittakaavan kamaa, mutta käys katsomassa MiniTrix niin alkaa löytymään tai Arnold. Re460 on Minitrix:llä ja jollakin oli ICE.
Voi käydä kysymässä N jutuista http://www.n-club-finland.org/ jos ne kiinnostaa.
Tässä on Minitrix:n uutuuksia ja siellä näyttää olevan ICE
http://www.modellbahn-kramm.com/D/info. ... 91&fid=870
Tota....jos tarkotit rocon loivinta kaarretta niin se on 826,4mm, mutta flex kiskostahan saat tehtyä vieläkin loivemman jos tarviit.
Rocon kaarteet on R2 (358mm - R9 826,4mm)
http://www.modellbahn-kramm.com/D/nummern.cfm?nid=6644 (toimiikohan tuo linkki.)
Rocolla on suppeampi valikoima N-mittakaavan kamaa, mutta käys katsomassa MiniTrix niin alkaa löytymään tai Arnold. Re460 on Minitrix:llä ja jollakin oli ICE.
Voi käydä kysymässä N jutuista http://www.n-club-finland.org/ jos ne kiinnostaa.
Tässä on Minitrix:n uutuuksia ja siellä näyttää olevan ICE
http://www.modellbahn-kramm.com/D/info. ... 91&fid=870
Viimeksi muokannut LOK, 21.06.2018 03:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ketjun viesteille annettu kuvaavampia otsikoita haun helpottamiseksi.
Syy: Ketjun viesteille annettu kuvaavampia otsikoita haun helpottamiseksi.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Roco-kaarresäteet
Kannattaa tutkia valmistajien nettisivuilta radan geometriat ja suunnitella niiden mukaisesti. Jos olet päätynyt Rocoon, löytyy se http://www.roco.cc.
Rocon kalusto tosin toimii vissiin aika mukisematta kaikilla NEM-normin mukaisilla raiteilla.
Nyt kun täällä voi olla kuviakin, niin voit halutessasi skannata suunnitelmasi ja laittaa sen vaikka tänne, niin voimme kommentoida mitä mieltä olemme siitä. Nimittäin jos ei ole koskaan rakentanut rataa, saattaa huomaamattaan tehdä jonkun mokan suunnittelussa ja se voi haitata myöhemmin. Ostin justiin Saksasta monta sataa sivuisen kirjan radan rakentamisesta, joten aika monipuolisesta asiasta on kuitenkin kyse. Tai riippuu tietysti millaista hakee.
Rocon kalusto tosin toimii vissiin aika mukisematta kaikilla NEM-normin mukaisilla raiteilla.
Nyt kun täällä voi olla kuviakin, niin voit halutessasi skannata suunnitelmasi ja laittaa sen vaikka tänne, niin voimme kommentoida mitä mieltä olemme siitä. Nimittäin jos ei ole koskaan rakentanut rataa, saattaa huomaamattaan tehdä jonkun mokan suunnittelussa ja se voi haitata myöhemmin. Ostin justiin Saksasta monta sataa sivuisen kirjan radan rakentamisesta, joten aika monipuolisesta asiasta on kuitenkin kyse. Tai riippuu tietysti millaista hakee.
-
- Konduktööri
- Viestit: 87
- Liittynyt: 28.10.2007 19:30
Re: Apua aloitteljalle!
No joo, en oo niitä hirveen tarkasti tehny mutta niin että saa selville layoutin. Paintilla oon tämän vaan aika nopeasti tehnyt.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: Apua aloitteljalle!
Mitä olet suunnitellut tuonne pistoraiteille?
-
- Konduktööri
- Viestit: 87
- Liittynyt: 28.10.2007 19:30
Re: Apua aloitteljalle!
No ajattelin että sinne vois laittaa vaikka muutaman vaunun parkkiin...jhr kirjoitti:Mitä olet suunnitellut tuonne pistoraiteille?
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: Apua aloitteljalle!
Voithan sä tehä sinne jonkun pienen tehtaan tai jotain kun tilaa näyttäis olevan.
-
- Konduktööri
- Viestit: 87
- Liittynyt: 28.10.2007 19:30
Re: Apua aloitteljalle!
Voihan sitä harkita. Pitää nyt vaan ensin odottaa että tilaamani aloitussetti tulee...jhr kirjoitti:Voithan sä tehä sinne jonkun pienen tehtaan tai jotain kun tilaa näyttäis olevan.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Radan runko
Ratakaavio vaikuttaa minusta mielenkiintoiselta ja toimivaltakin ainakin äkkiseltään.
Jokos olet mittinyt minkälaisen rungon teet? Kannattaa varmaan suunnitella rata siten, että sen voi vaikka purkaa lohkoihin ja siirtää muuanne pahemmin rikkomatta sitä ja näin ei joudu romutamaan rataa, jos on joku tilanne, että sitä on pakko siirtää. Ja vaikka kuvittelisi, ettei sellaista tilannetta tule, niin tuleepa vaan, ennemmin tai myöhemmin. Joskus voi tulla remontti, muutto, vesivahinko... Täällä palstallakin on henkilöitä, jotka ovat joutuneet käytännössä hajottamaan hienon ja vaivalla tehdyn radan (kuten allekirjoittanut takavuosina).
Jokos olet mittinyt minkälaisen rungon teet? Kannattaa varmaan suunnitella rata siten, että sen voi vaikka purkaa lohkoihin ja siirtää muuanne pahemmin rikkomatta sitä ja näin ei joudu romutamaan rataa, jos on joku tilanne, että sitä on pakko siirtää. Ja vaikka kuvittelisi, ettei sellaista tilannetta tule, niin tuleepa vaan, ennemmin tai myöhemmin. Joskus voi tulla remontti, muutto, vesivahinko... Täällä palstallakin on henkilöitä, jotka ovat joutuneet käytännössä hajottamaan hienon ja vaivalla tehdyn radan (kuten allekirjoittanut takavuosina).
-
- Konduktööri
- Viestit: 87
- Liittynyt: 28.10.2007 19:30
Re: Radan runko
Voisihan sen muutamaan osaan koittaa laittaa. Muusta rungosta ei ole tietoa. Ehdotuksia saa laittaa.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Radan runko (L-palkkirunko)
Rungon pitäisi olla riittävän tukeva eikä se saisi hirveästi elää esim. kosteusvaihtelun tms. takia. Puurunkoja käytetään aika paljon (usein vanerilevyä), mutta voi rungon tehdä jopa metallistakin ihan hyvin. Jos maasto on mäkistä, niin voi vaikkapa tehdä vanerilevystä sellaisia "pystyprofiileita" maastosta, jotka kiinnitetään runkoon ja joiden päälle voi lopuksi kiinnittää verkkoa niittipyssyllä tms. Tämän verkon päälle tulisi esim. liimassa kostutettuja paperipaloja tai kipsissä kasteltuja kangaspaloja tms.Olli kirjoitti:Voisihan sen muutamaan osaan koittaa laittaa. Muusta rungosta ei ole tietoa. Ehdotuksia saa laittaa.
Toisaalta jos on enempi tasamaata, voi tehdä vaikka vaakasuuntaisen levyn päälle koko homman tai käyttää eristelevyjä ym. Eristelevyn käyttö on hyvin suosittua nykyään. Tavallinen "styrox" ei taida olla kovin hyvää kumminkaan ja useimmin näkee käytettävän tiheäsoluisempaa levyä.
Lisäänpä vielä kuvatiedoston.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut LOK, 21.06.2018 03:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Otsikko vaihdettu kuvaavammaksi.
Syy: Otsikko vaihdettu kuvaavammaksi.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1185
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Radan runko
Jokin uretaanieristelevy on melko jäykkää. On hyvin muokattavissa ja muutettavissa. Ja roskastaa muokatessa! Voi liimata toisiinsa liimapistoolilla, joka ei olisi aivan täysin kuuma. Tämä levy on kuitenkin kevyenä meluisaa. Voisi olla hyvä laittaa jonkin vaneri-/ lastulevy, tms. päälle liimattuna. Tai sitten yrittää vaimentaa raiteet.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: Maiseman muoto styroxista
Materiaalitilanne kuten myös rahatilanne oli/on aika heikko, niin kyhäsin mäkiä ja kukkuloita normaali styroxista. Vielä riittää puuhaa maisemoinnissa mutta kelpaa mulle
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Maiseman muoto kanaverkosta
Itselläni on suurin osa maastosta tässä uusimmassa projektissani ja edellisessäkin kanaverkosta (silmäkoko jotain sentin luokkaa) väännettyä johon on päälle laitettu liisterissä uitettuja sanomalehdenpalasia ja loppusilaus kipsillä tai kitillä siihen vielä päälle. Ei tullut juuri kustannuksia ja työ oli aika siistiä ja mukavaa tehdä. Verkkoa on helppoa muotoilla aika vapaasti. Muotoa voi korjailla kunnes näyttää hyvältä. Verkko on hyvä kiinnittää sinkilöillä runkoon kiinni ennen muodon vääntelyä. Ratapenkan alustan tein lastulevystä, tosin sellaisesta paksusta ja pinnoitetusta (kierrätettyjä keittiön kaapin ovia, joita sattui löytymään). Varmaan vaneri voisi olla tässä parempi, mutta pinnoitettu ja "saniteettilaatuinen" lastulevy on aika kohtuulista materiaalia sekin ja sitä voi lojua jossain jonkun keittiörempan jäjiltä. Taas säästyi rahaa muuhun. Lastulevyn päällä minulla on korkkikerros (Bilteman korkki/kumi seosta oikeastaan). Korkki pitäisi toimia äänieristeenä, joskin en sitten tiedä miten se oikeasti toimii, kun sepelistä tulee kuitenkin aika kovaa helposti ja silloin sekin johtaa äänen maaston kuoreen. No en pelkää ääniä ja jos ne rupeaa oikeasti haittaamaan, niin koitan tehdä asialle jotain jälkikäteen. Edellisissä radoissani ei tätä korkkia ollut ja ääntä kyllä lähti.
Solumuoveista en itse hirveästi pidä, koska niistä saattaa irrota herkästi erittäin sähköisiä ja joka paikkaan ilkeästi tarrautuvia palleroita riesaksi asti. Tältä töhnältä tosin välttyy, jos sen malttaa aina leikata tulikuumalla metallilangalla. Silloin pinta jää sileäksi ja ne solut ei irtoile ympäriinsä. Ohut rautalanka kelpaa hyvin ja akkulaturiin siitä päät kiinni. Langan pituus vaikuttaa suoraan lämpötilaan, niinkuin resistanssista sähköopissa tiedetään. Liian lyhyt se lanka ei saa olla eikä liian paksua myöskään. Muuten joko akkulaturin varoke naksahtaa tai lanka palaa poikki. Kannattaa testata ensin mieluummin liian pitkää langanpätkää, kuin liian lyhyttä. Se tarvii olla pingotettu johonkin sopivaan telineeseen, jossa leikkaus tapahtuu. Hajua / savuakin voi esiintyä, joten mieluummin tätä hommaa tekee jossain vaikka ulkona tai tuuletetussa tilassa.
Minulla oli ensimmäisessä radassani aika paljon styroxia ja polyuretaanivaahtoa. Varsinkin jälkimmäisestä sain aika tarpeekseni, kun se tarraa käsiinkin niin kiinni, ettei lähde, kuin hiekkapaperilla... Styroxia tai tihempää saatan kyllä vielä käyttää sopivassa tilanteessa.
Solumuoveista en itse hirveästi pidä, koska niistä saattaa irrota herkästi erittäin sähköisiä ja joka paikkaan ilkeästi tarrautuvia palleroita riesaksi asti. Tältä töhnältä tosin välttyy, jos sen malttaa aina leikata tulikuumalla metallilangalla. Silloin pinta jää sileäksi ja ne solut ei irtoile ympäriinsä. Ohut rautalanka kelpaa hyvin ja akkulaturiin siitä päät kiinni. Langan pituus vaikuttaa suoraan lämpötilaan, niinkuin resistanssista sähköopissa tiedetään. Liian lyhyt se lanka ei saa olla eikä liian paksua myöskään. Muuten joko akkulaturin varoke naksahtaa tai lanka palaa poikki. Kannattaa testata ensin mieluummin liian pitkää langanpätkää, kuin liian lyhyttä. Se tarvii olla pingotettu johonkin sopivaan telineeseen, jossa leikkaus tapahtuu. Hajua / savuakin voi esiintyä, joten mieluummin tätä hommaa tekee jossain vaikka ulkona tai tuuletetussa tilassa.
Minulla oli ensimmäisessä radassani aika paljon styroxia ja polyuretaanivaahtoa. Varsinkin jälkimmäisestä sain aika tarpeekseni, kun se tarraa käsiinkin niin kiinni, ettei lähde, kuin hiekkapaperilla... Styroxia tai tihempää saatan kyllä vielä käyttää sopivassa tilanteessa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1185
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Maiseman muoto kanaverkosta
Tuo kanaverkko- sanomalehtisilppu- tapettiliisteri- yhdistelmä on käypä konsti. Sitä ei turhaan ole käytetty jo vuosikymmeniä! Itsekin joskus tein 50- luvun lopulta 60- luvulle Ri SRK:n kerhoradalla. Ja ratanaulat messinkinupeista käsimirkelillä muokaten...ym.