Märklin ja modulit
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 415
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Niin kuin kreikkalainen tuossa edellä kirjoittikin sopii minulle paremmin kuin hyvin, niin mitoituksen osalta kuin muutenkin kaikenkaikkiaan.
Aloitan loopeista siis saman tien, ja jos aikaa jää teen suoriakin moduuleita.
Eli kiskojen yläpinnan korkeus 1300mm lattiasta, ja jos radalla on ajolangat niin tolpat 180mm moduulin päädystä.
Johdotus fremostandardin mukaan 4mm banaaniliittimillä, lisänä kolmannen kiskon liitäntä?
Teetätin siinä läjän (20kpl) Fremo päätyjä 12mm koivuvanerista, ainakin kestää...
Mäntän ammattikoululla tekivät CNC jyrsimellä cadikuvista suoraan, eipähän ainakaan ole mittaheittoja.
Aloitan loopeista siis saman tien, ja jos aikaa jää teen suoriakin moduuleita.
Eli kiskojen yläpinnan korkeus 1300mm lattiasta, ja jos radalla on ajolangat niin tolpat 180mm moduulin päädystä.
Johdotus fremostandardin mukaan 4mm banaaniliittimillä, lisänä kolmannen kiskon liitäntä?
Teetätin siinä läjän (20kpl) Fremo päätyjä 12mm koivuvanerista, ainakin kestää...
Mäntän ammattikoululla tekivät CNC jyrsimellä cadikuvista suoraan, eipähän ainakaan ole mittaheittoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Olisi kiva, jos saamme lokakuun asti jotain aikaiseksi, siisHermanni kirjoitti: Niin kuin kreikkalainen tuossa edellä kirjoittikin sopii minulle paremmin kuin hyvin, niin mitoituksen osalta kuin muutenkin kaikenkaikkiaan.
Aloitan loopeista siis saman tien, ja jos aikaa jää teen suoriakin moduuleita.
toimivan AC-moduuliradan Tamperella (kts. MCoF-kotisivuilla), maisemointi olisi plussa mutta ei pakko.
Voimme laita 360mm pitkä ajolanka (Viessmann tai Märklin) moduulien välillä.Hermanni kirjoitti: Eli kiskojen yläpinnan korkeus 1300mm lattiasta, ja jos radalla on ajolangat niin tolpat 180mm moduulin päädystä.
Veturinkuljetajan näkökulmasta ajosuunnassa, oikea kisko on uros ja vasen kisko narras.Hermanni kirjoitti: Johdotus fremostandardin mukaan 4mm banaaniliittimillä, lisänä kolmannen kiskon liitäntä?
On semoiset uros-banaaniliittimet, missä on keskellä reikkä.
Ne sopisi keskikiskolle. Tarkistan elektrooniikkakaupassa.
Onko ne F96-päätyprofiili, vai E96 vai B96?Hermanni kirjoitti: Teetätin siinä läjän (20kpl) Fremo päätyjä 12mm koivuvanerista, ainakin kestää...
Itse en tarvitse päätykapaleita, mutta voisit tarjotta myös muille kiinnostunneille.
Ei se haita, jos on heittotoleranssi.Hermanni kirjoitti: Mäntän ammattikoululla tekivät CNC jyrsimellä cadikuvista suoraan, eipähän ainakaan ole mittaheittoja.
Mulla on myös laserleikattu, mutta askartelen miellummin pistosaha kanssa.
Sopiiko, jos moduulikehys on harma maalattu?
esim. kuvassa http://www.taprk.org/img/show/mex_2007/HPIM4392_.jpg on kehys "orkan harma" Biltemasta ja ripustettu verhoiluna sänkylakkana IKEAsta, eli melkein samat sävyt.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 361
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Keskustelua sivusta jo aiemmin seuranneena päätin rekisteröityä foorumille ja työntää lusikkaani soppaan.
Oman kotiratani teko on kohta viimeiset viisi vuotta jauhanut paikallaan, joten itseni kohdalla moduuli-/lohkorata taitaa olla ainoa vaihtoehto. Olisin siis kiinnostunut tästä Märklin -moduuliradasta. Nyt kesäloman päivinä olisi aika rakennella ja tällä hetkellä rahatilannekkin antaisi myöten.
Tuo 6x180mm eli 1080mm:n pituinen "perusmoduuli" kuulostaisi minusta hyvältä. Ja Fremo -päädyt yhtenäistäisivät toisiinsa liitettävyyttä. Mitäs päätymallia nyt sitten aiotaan käyttää? F96 vai E96? Velipoika on tällä hetkellä Saksassa töissä niin hänen kauttaan voisin itselleni tilata noita valmispäätyjä, niin tulisi ainakin heti alkuun mitat kohdilleen.
Aiheeseen liittyen tuli mieleen, että viime viikolla kävin kirjastossa lukemassa uusimman Pienoismalli -lehden jossa Petri Sallinen kirjoitti uusimman artikkelin yhteydessä, että tulevissa numeroissa tullaan Fremo -moduulien päätyjä ja rakennussarjoja testaamaan eli onko niistä mihinkään.
Oman kotiratani teko on kohta viimeiset viisi vuotta jauhanut paikallaan, joten itseni kohdalla moduuli-/lohkorata taitaa olla ainoa vaihtoehto. Olisin siis kiinnostunut tästä Märklin -moduuliradasta. Nyt kesäloman päivinä olisi aika rakennella ja tällä hetkellä rahatilannekkin antaisi myöten.
Tuo 6x180mm eli 1080mm:n pituinen "perusmoduuli" kuulostaisi minusta hyvältä. Ja Fremo -päädyt yhtenäistäisivät toisiinsa liitettävyyttä. Mitäs päätymallia nyt sitten aiotaan käyttää? F96 vai E96? Velipoika on tällä hetkellä Saksassa töissä niin hänen kauttaan voisin itselleni tilata noita valmispäätyjä, niin tulisi ainakin heti alkuun mitat kohdilleen.
Aiheeseen liittyen tuli mieleen, että viime viikolla kävin kirjastossa lukemassa uusimman Pienoismalli -lehden jossa Petri Sallinen kirjoitti uusimman artikkelin yhteydessä, että tulevissa numeroissa tullaan Fremo -moduulien päätyjä ja rakennussarjoja testaamaan eli onko niistä mihinkään.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 415
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Kaikki projektista kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan, niin rakentamaan, suunnittelemaan kuin kommentoimaankin.mudhoney kirjoitti:Keskustelua sivusta jo aiemmin seuranneena päätin rekisteröityä foorumille ja työntää lusikkaani soppaan.
Sama vaiva on ollut minunkin ratahankkeella on ollut, moduulit myös minun radan pelastukseksi tulivat.mudhoney kirjoitti:Oman kotiratani teko on kohta viimeiset viisi vuotta jauhanut paikallaan, joten itseni kohdalla moduuli-/lohkorata taitaa olla ainoa vaihtoehto. Olisin siis kiinnostunut tästä Märklin -moduuliradasta. Nyt kesäloman päivinä olisi aika rakennella ja tällä hetkellä rahatilannekkin antaisi myöten.
Moduuli jossa on E96 ja B96 päätykappaleet on minulla valmistumassa, toinen pääty siis on rinnemallinen (B96).mudhoney kirjoitti:Tuo 6x180mm eli 1080mm:n pituinen "perusmoduuli" kuulostaisi minusta hyvältä. Ja Fremo -päädyt yhtenäistäisivät toisiinsa liitettävyyttä. Mitäs päätymallia nyt sitten aiotaan käyttää? F96 vai E96? Velipoika on tällä hetkellä Saksassa töissä niin hänen kauttaan voisin itselleni tilata noita valmispäätyjä, niin tulisi ainakin heti alkuun mitat kohdilleen.
Käsittääkseni F96 käy myös suoraan kiinni sekä E96 että B96 päätyyn, vain penger ja maaston pinta eroaa malliltaan E ja B päädyistä, kiinnityspulttien reijät ja kiskot pitäisi kyllä osua kohdilleen.
Eli periaatteessa on sama mitä kolmesta päätykappaleesta käyttää, minäkin teen kahdella eri päädyllä siksi että tulee kiinnitykseen valinnanvaraa.
Samaa artikkelia lueskelen juuri itsekkin.mudhoney kirjoitti:Aiheeseen liittyen tuli mieleen, että viime viikolla kävin kirjastossa lukemassa uusimman Pienoismalli -lehden jossa Petri Sallinen kirjoitti uusimman artikkelin yhteydessä, että tulevissa numeroissa tullaan Fremo -moduulien päätyjä ja rakennussarjoja testaamaan eli onko niistä mihinkään.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Radat ja maisemat on aika isotöisiä ja aikaa menee tolkuttomasti. Moduulit on mukavia, kun voi saa jotain kelvolliseen kuntoon kohtuullisessa ajassa. Tein juuri omaan rataani yhden kaarremoduulin ja pelkkään runkoon kiskotuksineen ilman mitään maastojuttuja/hienouksia/sepelöintejä tuntuisi menevän melkein yksi päivä aikaa. (Tosin en ihan hiki hatussa huhki näitä )
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
modulien aiheista...
K-modulilaiset.....
Tässä tuli vaan mieleen tämmönen että olisko päätä taikka häntää listata mistä "aiheista" kukakin moduleita tekee....lähinnä tuli mielen että meillä ei sitten ole esim neljää kolmen modulin asema-aluetta peräkanaa
....liekö myös järkeä sopia esim mitä aineita maastossa käytetään ja halutaanko maaston olevan tietyllä tavalla yhtäläinen (esim sepelöinti). Nythän on ratkaistu sähkötolppien jaksotus ja modulipäädyt, eli eteenpäin tässä on menty...unhotamatta modulien pittuuta )360, 720, 1080, jne)
Itsellä on isohko läjä K-vaihteita ja vilppulan piirustukset eli ideana olis Vilppulan asemamiljöö, mutta mikäli joku on jo aloittanut aseman tai aikomuksena tehdä asema nin silloin teemme 3-4 muun aiheista modulia.
Myös, onko kiinnostusta tehdä jokunen moduli missä kulkee tie vieressä mahdollista Fallerin Car Sytemiä silmälläpitäen?
...ja tietty mitä muita ideoita kanssanikkaroijille mieleen tuleekin
Tässä tuli vaan mieleen tämmönen että olisko päätä taikka häntää listata mistä "aiheista" kukakin moduleita tekee....lähinnä tuli mielen että meillä ei sitten ole esim neljää kolmen modulin asema-aluetta peräkanaa
....liekö myös järkeä sopia esim mitä aineita maastossa käytetään ja halutaanko maaston olevan tietyllä tavalla yhtäläinen (esim sepelöinti). Nythän on ratkaistu sähkötolppien jaksotus ja modulipäädyt, eli eteenpäin tässä on menty...unhotamatta modulien pittuuta )360, 720, 1080, jne)
Itsellä on isohko läjä K-vaihteita ja vilppulan piirustukset eli ideana olis Vilppulan asemamiljöö, mutta mikäli joku on jo aloittanut aseman tai aikomuksena tehdä asema nin silloin teemme 3-4 muun aiheista modulia.
Myös, onko kiinnostusta tehdä jokunen moduli missä kulkee tie vieressä mahdollista Fallerin Car Sytemiä silmälläpitäen?
...ja tietty mitä muita ideoita kanssanikkaroijille mieleen tuleekin
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 361
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Itse olen aikonut väsätä yhden linjamoduulin seisakelaiturilla (moduulissa myös tasoristeys, ojarumpu, järven lahti jonka rannalla rakenteilla oleva sauna). Toiseksi moduuliksi olen harkinnut linja-vaihdetta / kolmioraidetta josta erkanisi mahdollisesti hylätty sivurata sorakuopalle / jollekin tehtaalle. Tai vaihtoehtoisesti satamaradan alku.
Niin, muodostuuko yhtenäisyyden kannalta epäkohta jos haluan lähteä rakentamaan rähjäisempää sivurataa omasta moduulistani (jossa toki standardikokoiset päädyt). Päärataa aioin käyttää K-kiskoa ja sivurataan yllätys yllätys M-kiskoa.
Niin, muodostuuko yhtenäisyyden kannalta epäkohta jos haluan lähteä rakentamaan rähjäisempää sivurataa omasta moduulistani (jossa toki standardikokoiset päädyt). Päärataa aioin käyttää K-kiskoa ja sivurataan yllätys yllätys M-kiskoa.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
No ei ainakaan mun mielestä siinä mitään ole jos sivurataa alat tekemään...sama juolahti itelläkin mieleessä....
Sillohan se sopis melko hyvin jos me tehtäis esim kolho tai vilppula.
Sinällänsä siellä sun tehdas/satama/sorakuoppa radalla käytettyjä vaunuja vois seistä "vilppulan" ratapihalla...tuntus vaan loogiselta ja vois tehä vaihtotöitä
Jos huutoäänestystä ajattelis niin kallistusin tehtaan/sataman puolelle kun sillo sinne vois mennä erilaisia vaunuja...sorakuopalle menee vain yhen sorttisia vaunuja.
Sillohan se sopis melko hyvin jos me tehtäis esim kolho tai vilppula.
Sinällänsä siellä sun tehdas/satama/sorakuoppa radalla käytettyjä vaunuja vois seistä "vilppulan" ratapihalla...tuntus vaan loogiselta ja vois tehä vaihtotöitä
Jos huutoäänestystä ajattelis niin kallistusin tehtaan/sataman puolelle kun sillo sinne vois mennä erilaisia vaunuja...sorakuopalle menee vain yhen sorttisia vaunuja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 361
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Juu vaihtotöitä pitää päästä ehdottomasti tekemään.jhr kirjoitti:No ei ainakaan mun mielestä siinä mitään ole jos sivurataa alat tekemään...sama juolahti itelläkin mieleessä....
Sillohan se sopis melko hyvin jos me tehtäis esim kolho tai vilppula.
Sinällänsä siellä sun tehdas/satama/sorakuoppa radalla käytettyjä vaunuja vois seistä "vilppulan" ratapihalla...tuntus vaan loogiselta ja vois tehä vaihtotöitä.
Suunnittelin, ennen tähän moduulirataan osallistumista, erään rataosan kaikki liikennepaikat ja historian. Siihen suunnittelin mielikuvituksellista satamaa, ehkä vähän Vanhasta Suolahdesta ja Kuopion Satamasta yhdistettyä liikennepaikkaa, jossa alkuperäisenä tarkoituksena on ollut se laivoilla tulevan tavaran siirtäminen juniin ja päin vastoin, mutta ajan murroksen myötä ko. liikenne on vähenytynyt ja lähistölle on rakennettu rautakanavan nostopaikka ja liikenne kulkee lähinnä enää vain rautakanavan satamaan.Jos huutoäänestystä ajattelis niin kallistusin tehtaan/sataman puolelle kun sillo sinne vois mennä erilaisia vaunuja...sorakuopalle menee vain yhen sorttisia vaunuja.
Esikuvan mukaisuudessa ei ole mitään pahaa, itse olen vain kokenut että en oikein saa mitään oikeaa Suomalaista liikennepaikka toteutettua tarpeeksi mielekkäästi pieneen tilaan.
Tosin kerran aiemmin olen rakentanut Salmisen asemaan perustuvan asema-alueen ja takataskussa kovasti polttelisi jonkun Savon radan liikennepaikan toteuttaminen 1970 -luvun asussa. Esmes Kirjokivi tai Hillosensalmi...
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Joo pakko HO-mittakaavassa on joitakin kompromisseja tehdä kun ei oikein saa ujutettua kaikkea niin pieneen tilaan, mutta jos esim. poimii "parhaat" palat jostakin ja sijoittaa ne tähän rajoitettuun tilaan.
Omassa kotiradassa ratapihalle hain vaikutteita Pasilasta, siis sehän on sula mahdottomuus tehdä kotirataan mutt otin sieltä mm. veturitalleista neljä pilttuuta ja ratapihasta joitakin juttuja....ja minulle siitä tuli riittävän hyvä
Ratapiha on noin 2,5 metriä ja 80cm leveä.
Moduliradassa satamaan kyllä voisi hyvin mennä umpi- ja avovaunuja tai mikäli olisi joku tehdasalue/saha nin sinne voisi mennä vähän sitä sun tätä.
Voi olla että teen itse yhden modulin jossa olisi viljasiilon tapainen minne voisi viedä muutaman venakko siilovaunun = lisää vaihtotöitä vilppulaan
Kieltämättä olisi hienoa jos asemalle tulee pidempi tavarajuna joka pätkitään eri paikkoihin meneviksi pätkiksi : )
Kaiken kaikkiaan tämä K-moduli juttu on mielenkiintoinen prokkis
Omassa kotiradassa ratapihalle hain vaikutteita Pasilasta, siis sehän on sula mahdottomuus tehdä kotirataan mutt otin sieltä mm. veturitalleista neljä pilttuuta ja ratapihasta joitakin juttuja....ja minulle siitä tuli riittävän hyvä
Ratapiha on noin 2,5 metriä ja 80cm leveä.
Moduliradassa satamaan kyllä voisi hyvin mennä umpi- ja avovaunuja tai mikäli olisi joku tehdasalue/saha nin sinne voisi mennä vähän sitä sun tätä.
Voi olla että teen itse yhden modulin jossa olisi viljasiilon tapainen minne voisi viedä muutaman venakko siilovaunun = lisää vaihtotöitä vilppulaan
Kieltämättä olisi hienoa jos asemalle tulee pidempi tavarajuna joka pätkitään eri paikkoihin meneviksi pätkiksi : )
Kaiken kaikkiaan tämä K-moduli juttu on mielenkiintoinen prokkis
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 361
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Mä tässä just odottelen paria päätyä niin päästään kaverin kaa nikkaroitsemaan...eiköhän huomenissa postinkantaja tule lankku kainalossa
Tuo on totta että kunhan lankkutyöt on tehty niin sillo rakentelu helpottuu. Mulla on jo varattu sopiva säilytyskohta moduleille. Nuo ei kuitenkaan mahdottomasti vie tilaa.
Pohdittiin tuossa, että jos kerran pari kuussa kolme ukkoo keräännytään päiväks meille ja väsätään asema-aluetta ja muita moduleita, niin siinä ne pikkuhiljaa valmistuis.
Tuo on totta että kunhan lankkutyöt on tehty niin sillo rakentelu helpottuu. Mulla on jo varattu sopiva säilytyskohta moduleille. Nuo ei kuitenkaan mahdottomasti vie tilaa.
Pohdittiin tuossa, että jos kerran pari kuussa kolme ukkoo keräännytään päiväks meille ja väsätään asema-aluetta ja muita moduleita, niin siinä ne pikkuhiljaa valmistuis.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 361
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Huomenissa olen menossa kotiin, vanhempien luokse niin pääsen pläräämään läpi että mitäs kaikkea kiskotusta mulla onkaan jemmattuna. Vaan juhannusrientojen takia en ehdi itse moduulirakennukseen sen kummemmin ehdi keskittymään.
Mites, mitä olemme päättäneet ajojohdoista? Onko ne "pakolliset" kaikkiin päämoduuleihin. Itse kun en tätä sähkökautta varsinaisesti ihannoi vaan enemmän 70-lukua. Ei minulla varsinaisesti mitään ajojohtoja vastaan ole, minun tosin vain pitäisi hankkia ensin sellaisia.
Mites, mitä olemme päättäneet ajojohdoista? Onko ne "pakolliset" kaikkiin päämoduuleihin. Itse kun en tätä sähkökautta varsinaisesti ihannoi vaan enemmän 70-lukua. Ei minulla varsinaisesti mitään ajojohtoja vastaan ole, minun tosin vain pitäisi hankkia ensin sellaisia.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Mulla on aika hyvin k-kiskoa...vaihteita iso nivaska ja suoria useampi nippu että alkuu ainakin pääsee
Niistä ajolangoista oli joo puhetta ja kirjotuksia mutta toi modulijako tehtii sillä silmällä, että siinä on mahollisuus sähköistykseen jos tarvista ja intoa tulee. Silleen vaan parempi ottaa etukäteen tollanenki pointti huomiooon kun sitten alkaa ihmettelemään kun kaikki modulit on eri jaksotuksella
Ja hyvinhän Sr2 kulki Model Expossakin langattomalla radalla
Niistä ajolangoista oli joo puhetta ja kirjotuksia mutta toi modulijako tehtii sillä silmällä, että siinä on mahollisuus sähköistykseen jos tarvista ja intoa tulee. Silleen vaan parempi ottaa etukäteen tollanenki pointti huomiooon kun sitten alkaa ihmettelemään kun kaikki modulit on eri jaksotuksella
Ja hyvinhän Sr2 kulki Model Expossakin langattomalla radalla
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 409
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
lankut kainalossa
No niin, tänään hain postista pari päätylankkua ja tässä nyt istun ja fundeeraan tulevaa
Hienoo päästä alottamaan nikkarointi, heh niinku tässä ei olis sata ja yks prokkista kesken, mut ainahan niitä on
Hienoo päästä alottamaan nikkarointi, heh niinku tässä ei olis sata ja yks prokkista kesken, mut ainahan niitä on