H0 Silk

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Re: H0 Silk

Post by mudhoney »

Minäkin löysin valmiiksi suomalaistetun Liman Silk-vaunun, mutta Lohjan Kalkin logot siitä uupuivat.
Verokkina aiemmin linkkaamani Airfixin pytty.

IMG_20200625_135657.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

Re: H0 Silk

Post by jhr »

Joskus värkkäsin ännään silkin ja tein myös HO mittaan siirtokuvat
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Zimba
Konduktööri
Posts: 61
Joined: 28.06.2007 19:40

Re: H0 Silk

Post by Zimba »

D8C46079-2.jpg
Oma näkemys Silk-vaunun pienoismallista alkaa hiljalleen kirkastua. Protoversio alkaa olla koottuna maalausvalmiiksi.

Vaunu perustuu Dapolin 00-mittakaavan (1:76) englantilaisen Prestwin-sementtivaunun säiliöön, jonka totesin jo aiemmin osuvan mitoiltaan varsin hyvin suomalaiseksi H0-säiliöksi. Muovisäiliön rakennussarjasta hioin käytännössä kaikki detaljit pois ja piirsin uudet uushopeasyövytteiksi. Myös alusta on syövytettyä uushopeaa. Muovirakennussarjasta hyödynsin myös säiliöiden alustakartiot.
D8C46080-2.jpg
Proton kokoamisen jälkeen voi todeta, että konsepti on sinänsä onnistunut. Paikoitellen yksittäisissä kohdissa on vielä sanomista – vaunusta täytyy tehdä vielä korjattu proto ennen junallisen rakentamista. Jokunen yksityiskohtaosakin unohtui piirtää ensimmäiseen versioon.
D8C46089-2.jpg
Vaunun erikoisuus on jousitettu keskiakseli. Jousitus mukailee englantilaisen BIll Bedfordin ideaa, jossa sarvirautojen takana on jouseen kiinnitetty tuki, johon tavanomainen laakerikuppi on juotettu. Kuppi on ulkomuodoltaan lieriömäinen, jotta pyöräkerta pääsee liikkumaan radan kaarteiden mukaisesti myös sivusuunnassa. Päätyakseleissa käytin tavanomaisia, enemmän kartiomaiseksi sorvattuja laakerikuppeja, jotka ovat ulkomitoiltaan pienempiä. Keskiakseli pääsee liikkumaan pystysuunnassa n. millimetrin-puolitoista kumpaankin suuntaan. Jousituksen jäykkyyteen pystyy vaikuttamaan jousen pituudella ja teräslangan paksuudella. Näitä täytyy vielä hieman protoilla tarkemmin seuraavassa vaiheessa.
D8C46084-2.jpg
D8C46088-2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Re: H0 Silk

Post by mudhoney »

Kyllähän tuo on esikuvanmukaisempi. Noita kun näkisi Hurun tai Vempun perässä junallisen.
Teppo1
Konduktööri
Posts: 51
Joined: 16.02.2016 12:25

Re: H0 Silk

Post by Teppo1 »

mudhoney wrote: 20.11.2023 17:36 Kyllähän tuo on esikuvanmukaisempi. Noita kun näkisi Hurun tai Vempun perässä junallisen.
Ja miksei myös Trumannin tai Riston perässä.
Silk-vaunuthan kulkivat Hankopaanalla käytännössä kokojunin Kirkniemi - Riihimäki välillä.
Vempujahan tarvittiin Pohjan siltojen aiheuttamien liikennerajoitusten vuoksi höyrykauden jälkeen Karjaa - Hanko liikenteeseen (jopa veturivetoisiin matkustajajuniinkin).