Sivu 1/2
H0 Silk
Lähetetty: 18.04.2012 14:47
Kirjoittaja ealab
LIMA:n vaunusta räpelletty, vähän suomalaisemmaksi. Tehty jousitetut NEM-tuppelot yli jääneistä etsimessinkipaloista, korvattaneen Symoboilla. RP-25-fillarit. Tehdyt päätykaide, vetokoukut, jarrukengät ja erilaiset venttiilivivut, sekä säätöpyörät messinkiä. Kaiketi Suomi-mallissa pitäisi olla 3 akselia....
Re: H0 Silk
Lähetetty: 19.04.2012 16:58
Kirjoittaja mudhoney
Varsin komea tällaisenaankin.
Re: H0 Silk
Lähetetty: 20.04.2012 18:00
Kirjoittaja jartsa
Olispa silkissä se silkkipainatustekniikka mukana!
Re: H0 Silk
Lähetetty: 02.06.2012 08:23
Kirjoittaja ealab
Taitaa se olla!
Re: H0 Silk
Lähetetty: 06.06.2012 15:45
Kirjoittaja t-i-m-o
Pienimmissä Silk-vaunuissa oli alun alkaen vain kaksi akselia. Keskiakselit lisättiin myöhemmin, tosin ajankohdasta en tiedä yhtään tarkemmin. Myös kaiteita säiliöiden päälle tuli lisää.
Onko Liman säiliö umpinainen vai ontto?
Re: H0 Silk
Lähetetty: 06.06.2012 17:06
Kirjoittaja PeS
Dapolin pytty on käytännössä täysin samanlainen kuin suomalaisen Silkin pytty. Tarkkakin mallari saa tästä pienellä vaivalla esikuvaa vastaavan pytyn. Lähtökohta on myös siinä mielessä hyvä, että kyseessä on rakennussarja. Kun osat ovat irtotavaraa, niin niiden työstäminen on helppoa ja sarjan hintakin on vain 6 puntaa. Vaunut.orgissa on erinomaisia kuvia Silkistä, jotta pääsee vertailemaan.
Re: H0 Silk
Lähetetty: 06.06.2012 20:12
Kirjoittaja ealab
Ontto on. Alaosassa vielä rautalevykappale painona.
Re: H0 Silk
Lähetetty: 06.06.2012 21:09
Kirjoittaja t-i-m-o
Kiitos PeS:lle vinkistä! Junan verran Dapoleita lähti heti tilaukseen.
Re: H0 Silk
Lähetetty: 14.10.2013 21:52
Kirjoittaja mudhoney
Oma Silk:ini, Airfixin rakennussarjasta kasattuna.
Re: H0 Silk
Lähetetty: 09.01.2014 19:29
Kirjoittaja PekkaH
Matkittu ealab:ilta: Tuli vastaan Liman (sellaisenaan ihan kamala) pyttyvaunu jonka "suometin". Tämä syntyi hiukan tuon Deeveri projektin sivutuotteena.
Re: H0 Silk
Lähetetty: 09.04.2014 20:16
Kirjoittaja PekkaH
Teinpä sitten toisenkin "silkkipytyn", tässä on lähtökohtana tuo aiemmin mainittu Dapolin rakennussarja josta käytin vain tuon pyttyosan. Alusta on tehty "teurastamalla" kaksi Märklinin pientä kuuppavaunua; alusta kylmästi keskeltä poikki ja siihen väliin toisen kuuppavaunun toinen akselisto. Yhdistelyyn käytetty tässä tapauksessa ns. kemppiliimaa (=Mig hitsauskone)... ok, voisi sen varmaan tehdä toisinkin...
Alustan päälle on liimattu 1 mm:n polystyreenilevy johon tehty pytylle sopiva kolo. Siirtokuvat on tulostettu HP:n mustesuihkukirjoittimella. Kytkiminä Märklinin lähikytkimet symoban kiinnikkeissä.
btw. tuo Dapolin rakennussarja on 1:1:n sama kuin ikivanha Airfixin sarja, joita näkyy olevan muutama kappale huutonetissäkin myynnissä. Dapol on vain vaihtanut muovipyörät metallisiin ja lisännyt ne kammottavat lenkkikytkimet mukaan.
Re: H0 Silk
Lähetetty: 20.04.2014 07:37
Kirjoittaja Brakeman
Silk -vaunu onkin hyva rakentelukohde.
Haittaako ketaan tuo 9% kokoero skaalojen valilla? Miten lahella Airfix/Dapol mallin mitat ovat suomalaista esikuvaa?
Tietaako kukaan missa Silk vaunut on valmistettu?
Miksi Suomessa tarvittiin kolme akselia saman kokoiselle vaunulle?
Tuliko akslelipaino rajoitukset vastaan?
t. Juha
Re: H0 Silk
Lähetetty: 20.04.2014 22:47
Kirjoittaja Zimba
Mittailin hiljan Dapolin Prestwin-vaunun säiliötä ja vertailin mittoja meikäläisen vaunun säiliön piirustukseen. Mittausten perusteella säiliö on varsin lähellä Silkin pönttöä, erot olivat korkeintaan millimetrin (tai vähän päälle) luokkaa. Tarkat mittaustulokset eivät valitettavasti ole juuri nyt käsillä. Suurin ero on oikeastaan säiliöiden välissä oleva koroke: meikäläiseen vaunuun pitää tehdä tähän kohtaan muutaman millimetrin korotus. Detaljeissa on sitten enemmänkin eroja, putkiin ym. ei kannata käyttää Dapolin osia. Joka tapauksessa varsin mainio aihio.
Näyttääkin siltä, että Airfixin (vai ovatko nämä jo Kitmasterin aikaisia) säiliö on tehty taannoin suoraan H0-mittakaavaan paketissa lukevan 00:n sijasta…
Re: H0 Silk
Lähetetty: 23.04.2014 12:23
Kirjoittaja PeS
Zimba kirjoitti:Näyttääkin siltä, että Airfixin (vai ovatko nämä jo Kitmasterin aikaisia) säiliö on tehty taannoin suoraan H0-mittakaavaan paketissa lukevan 00:n sijasta…
Airfix julkaisi Prestwin Silo Wagon -mallin ensimmäisen kerran vuonna 1964 ja jo tuolloin paketin päällä mittakaavaksi ilmoitetaan 00. Yhtä olennaista mittakaavan määrittelyssä lienee englantilaisen esikuvan mitat kuin se, millä periaatteella mallin mittoihin on päädytty
Kitmaster toimi vain vuodet 1959-62, jonka jälkeen rahoitusvaikeuksiin ajautuneen yrityksen työkalut myytiin Airfixille ja Airfix taas myi rautatieaiheiset työkalunsa myöhemmin Dapolille.
Silk -vaunun väitetään olleen saksalainen vaunun kopio. Jostain syystä Silkin säiliö on lähes täydellisesti samanlainen kuin Prestwin Silo Wagon — etteivät vain suomalaiset suunnittelijat olisi katselleetkin Saksan sijasta Englannin suuntaan.... Oli miten oili — Dapolin vaunu on hyvä aihio, koska lisäksi se on rakennussarjamuotoinen ja siten helposti muokattavissa.
Re: H0 Silk
Lähetetty: 23.04.2014 12:29
Kirjoittaja PeS
Brakeman kirjoitti:Miksi Suomessa tarvittiin kolme akselia saman kokoiselle vaunulle? Tuliko akslelipaino rajoitukset vastaan?
Ilmeisesti vaunun paino haluttiin jakaa kolmen akselin varaan ja näin ollen mahdollistaa liikennöinti myös keveämmin kiskotetuilla rataosilla. VR:n historiikeista voi löytyä tarkempaa tietoa vaunusta.