Suunnitelma versio 1.0

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jaska kirjoitti:Olisi mielenkiintoista nähdä kuvia, millaista tulee. Harmi, ettei täällä ole "kuvagalleriaa", johon voisi ladata kuvia näytille... Joillain muilla foorumeilla on sellaisia, mutta ne taitaa tosin lisätä palvelimen liikennettä aika paljon ja siitä tietysti aiheutuu lisäkustannusta.
Ongelma onkin nimen omaan liikenne, sitä on jo nyt välillä yllättävän paljon.
Nyt rajana on 6GB/kk ja kerran on se jopa ylittynyt, onneksi palveluntarjoaja (http://www.oulanka.com) oli ymmärtäväinen ja lisäsi sitä määräajaksi.
Toinen ongelma on että tämä foorumi on yhden miehen harteilla (Ja rahoituksella, tosin maksettu 10v eteenpäin) ja aika ei tahdo aina riittää....
Mutta hienosti sinun rataprojektisi etenee, käypi oikeen kateeksi.. ;)
tkunnas
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 11.04.2006 20:18

Viesti Kirjoittaja tkunnas »

Voihan noita kuvia laittaa johonkin netin monista ilmaisista kuvagallerioista, vaikka tähän: http://www.imageshack.us/

Ja tänne vain linkki kuvaan.

Toki ilmaiset palvelut ovat usein hintansa arvoisia, kuten oli Eggdisk, joka yhdessä yössä hävitti kaiken sinne tallennetun sälän...
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Joissain ilmaisissa kuvantalletuspaikoissa on muistaakseni erikseen estetty pelkän kuvan lataaminen. En edes tiedä miten se on teknisesti mahdollista. Pitää ladata kuvat jonkun sivun ohessa ja sivu tietenkin sisältää siihen automaattisesti lisättyjä mainoksia. Muutenhan on se vaara, että ylläpitäjä vain menettää rahaa eikä tienaa. Sellainen putiikki ei tietenkään kannata ja menee nurin.
tkunnas
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 11.04.2006 20:18

Viesti Kirjoittaja tkunnas »

Jaska: oikeassa olet. Näin on jopa joissakin maksullisissa palveluissa. Se tietysti olennaisesti hankaloittaa kuvien linkittämistä esim. jollekin forumille.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Moduulien rakentelua hienossa säässä...

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Pienoisrautateiden näpräämistä pidetään usein sateisen päivän sisäharrastuksena (ja sadettahan on piisannut!) Moduuleita on kuitenkin erittäin hauskaa kantaa kauniilla ilmalla ulkosalle ja puuhata siellä:
Kuva
Kaksiraiteiset moduulit on mitoitettava tarkkaan, jotta kalusto kulkee hyvin saumakohdan yli. Yksiraiteisessa pystyy varmaankin vähän enempi säätämään kiinnitystilanteessa.
Tuossa muuten huomaa hyvin, kuinka värit voi mennä pieleen, kun on tarkastellut niitä vain keinovalossa (ruohon väri mallissa / taustalla).
Vaihdemoottorit toimii, mutta surisee 50 hertsillä. Luulen, että tasasuunnattu vaihtovirta pitäisi suodattaa. Muutenhan siinä jännite putoaa aina välillä ja nousee juurikin tuolla 50 Hz taajuudella.
Kuva
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Olen itsekin joskus yllättynyt miten värit vääristyvät luonnonvalossa. Viimeksi kun maalasin Ukko-Pekkaa. Sisällä kaikki näytti "ruusuiselta" ja kun vein sen partsille niin pettymys oli suuri...
Toinen missä olen huomannut ongelmaa jos kuvaa salamalla nin taas tuo Ukko-Pekka näyttää oudolta.
Parvekkeesta puheenollen, itse kans touhuan partsilla jos on hyvä ilma eli tämä harrastus ei todellakaan ole sadepäivien harrastus :)
....ja jäähän esim maalikäryt parvekkeelle.

PS...Sulla on jo hyvällä mallilla modulit!
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Moduulien rakentelua hienossa säässä...

Viesti Kirjoittaja Psi »

Jaska kirjoitti:Vaihdemoottorit toimii, mutta surisee 50 hertsillä. Luulen, että tasasuunnattu vaihtovirta pitäisi suodattaa. Muutenhan siinä jännite putoaa aina välillä ja nousee juurikin tuolla 50 Hz taajuudella.
Näyttää autorelemallisilta. Autoissakin sähkö on tasavirtaa, eli sitä mielummin!

Hienoa, kun joku saa jotain konkreettista aikaiseksi!

pekka
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

No tuo etenee hitaasti, mutta varmasti kuin kilpikonna... Vai onko radan suunnittelu ja valmiina vain tuo kuvassa näkyvä + muutama piippurassista ja grillitikusta väännetty puu reilun puolen vuoden aikana värkättynä reipasta tahtia?

Toisaalta kun kyseessä on harrastus, eli vastapainoa työlle, niin senhän kuuluukin edetä rauhassa ja rönsyten vastapainoksi sille, että työelämä vaatii tyypillisesti tehoa, suunnitelmallisuutta ja tuloksia ajallaan. Kieltämättä tämä hobby on ihan toimivaa stressiterapiaa. 8) Ai niin ja olenhan tehnyt vähän myös elektroniikkaa ja yhtä taloa, joita tuossa ei näy.

Sopiva sepeli on edelleen löytymättä. Tuo hiekka saa olla reunemmalla, mutta haluaisin sellaisen harmaan ja sopivan karkean sepelin sinne radalle. Ajattelin seuloa itse sopivan väristä mursketta. Töissä on betonilaboratorio ja siellä selainen todella tehokas ja hyvä seulasysteemi. Sieltä siten sopiva raekoko talteen. Toinen kokeilemisen arvoinen juttu olisi värjätä tuosta samasta hiekasta vaalempaa sepeliksi. Se ei taida tosin olla helppoa?

Saas nähdä tuleeko tuosta moduulisaumasta pikajunalla liikennöitävää tasoa, kun ainakin nyt tuntuu kolisevan aika raskaasti. En ole vielä viilaillut kiskonpäitä.
Olen itsekin joskus yllättynyt miten värit vääristyvät luonnonvalossa. Viimeksi kun maalasin Ukko-Pekkaa. Sisällä kaikki näytti "ruusuiselta" ja kun vein sen partsille niin pettymys oli suuri...
Toinen missä olen huomannut ongelmaa jos kuvaa salamalla nin taas tuo Ukko-Pekka näyttää oudolta.
Taitaa olla sisävalo monesti keltaista (hehkulamppu). Salama ja luonnonvalo on kai molemmat melko valkoista. Ulkona saisi hienoja valokuvia mallista, kun varjotkin tulee ihan oikein. Haluaisin sisälle valaistuksen, joka tekee varjot, kuten auringonpiste + sinertävää hajavaloa, kuten taivaalta varjon puolelle tulee, mutta eipä taida sisätilassa onnistua luonnonvalon matkiminen (jos ei sitten matki pilvisen päivän vaaleaa hajavaloa).
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Mulla on sellainen tilanne, että kaksi vaihdetta pitäisi kääntyä aina yhtäaikaisesti samasta käyttökytkimestä. Meinasin laittaa silleen, että kun tuo tosiaankin autonreleestä värkätty vaihdemoottori kääntyy, sen rele liikahdettuaan samalla laskisi virran tuolle toiselle releelle. Ajatuksena oli, että isoa virtaa ei napattaisi samalla kertaa muuntajasta, vaan pikku viiveellä. (Sen takia noita johtoja on tuossa aika paljon kuten näkyy). Kävipä kuitenkin niin, että tuo rele ei oikein enään jaksa toimia releenä samalla kun se kääntää vaihteen. Lopuksi kytkin ne kuitenkin ihan rinnakkain vaan. Vissiin laitan sopivan kondensaattorin, jolloin virtapiikki ei haittaa ja surinat jäisi pois, mutta nyt huolettaa kytkimen kipinöinti. Saanko olettaa, että kytkimet ei kauaa kestä? En osaa sanoa, kuinka suuri virtapiikki tulee, mutta pari auton relettä varmasti haukkaa jonkinverran hetkellisesti. Edellisessä radassani oli taulussa vain kuparinastoja, joita hipaistiin sähköistetyllä kynällä ja vaihde naksahti. Mutta pulssit ei nyt käy, kun nuo releet vaatii, että virta jää päälle.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Yksi moduuli sai eilen alustavan maaston kallioleikkauksineen ja yksi kokonaan uusi moduuli rungon ja korkkilevyt oikeille kohti. Liimasin korkit kaksikomponenttiliimalla, mutta tarraliima olisi vissiin kätsympi?
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Mites kallioleikkauksen toteutit?...kuvia kehiin :)
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Eipä tullut naksittua nyt kuvia, mutta voishan tuota "projektin dokumentointia" taas jatkaa :roll:

Tein kallioleikkauksen kohdalle kanaverkosta maastomuodon jonka päällystin tälläkertaa kokeeksi kitissä pyöritellyillä kangaspaloilla. Se kitti mitä olen kokeillut muistuttaa todella paljon kipsiä, mutta ei jäsähdä niin äkkiä eikä juurikaan halkeile. Olen ihan tykännyt. (Ja parasta onkin tykätä, koska ostin sitä kerralla jättisäkillisen). Se on siis jauhemuodossa ja lisätään vain vesi ja halutessa väriä sekaan. Veden määrällä saa säädeltyä jäykkyyden ja toisin kuin kipsissä, se jäykkyys myös säilyy koko työskentelyn ajan suunnilleen samana. Kuivuminen kestää melko pitkään, mutta ei mulla olekaan kiire :lol:
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

No mä onnistuin tupeksimaan mun kalliopalat....tein ne kipsistä alumiinifoliomuottiin (vai mitä se lienee) ja mun piti taivuttaa sitä kaarteen mukaan enne kunnes se jämähti kokonaan, nin enkös unohtanu ja nyt mulla on luotisuora kallio...eli uusiks meni :roll:
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

En meinannut käyttää ollenkaan muottia. Teen ensin karkean muotoilun verkolla ja peitän sen kagastilkuilla ja kitillä ja annan sen kuivua. Sitten lisään ja muotoilen jäykemmällä ja oikean värisellä massalla suunnilleen lopullisen muodon. Tässä kohtaa voisi painella poraamisjälkiä ym. Lopuksi otan taltan esille ja teen lopulliset halkeamat summuut ja värjään vähän epätasaisesti luullakseni jotain kuvaa apuna käyttäen. Sitten puskaa sellaisiin kohtiin, joita ei kestä katsella! Saas näkee tuleeko hyvä vai kamala.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kuva
Tässä näkymä yhteen moduuliin alta päin. Kanaverkkokehikko ja sinertävät kangaspalat näkyy sekä vaihdemoottorit ja ristikkäistuet, joiden tarkoituksena on estää palan muuttuminen suunnikkaan muotoiseksi.
Kuva
Kallioleikkausta tuulossa. Muotoa vielä fiksataan ja väriä ja puskia tulee.

Ehkä oli vähän huono tehdä tuota maastoa, kun piti koko ajan varoa kiskoja. Ja rapatessa kun roiskuu, niin joutunee putsaamaan huolella nuo kiskot jälkikäteen. Myös huomasin, että en muistanut etukäteen maalata kiskoja ruosteisiksi. Saas näkee joutuuko jopa irrottamaan ne vielä kumminkin.
Vastaa Viestiin