Page 1 of 1

Aloittelia

Posted: 21.10.2022 15:08
by Mara
Meinasin tässä vanhana ukkona aloittaa harrastuksen, mutta oikein mitään tietoa ei ole, niin kyselen hiukan. Nyt esim Märklinin digi järjestelmällä, jos halutaan ajaa useampaa junaa riippumatta toisistaan, vaatii se ilmeisesti yhtämonta ohjainta kun on juniakin,vaikka joka ohjain tunnistaakin jokaisen junan.Mitä eroja on Roccon ja Märklinin digi systeemeillä, muuta kun Märklin nut on ns. kolmekiskoinen. Fleiscmann taitaa olla melko kuoleva merkki, ainakaan mitään valmis pakkauksia en ole löytänyt. Sitten, miten analogi systeemissä monen junan samanaikainen ajo riippumatta toisistaan järjestetään.Pöytää tuossa äsken mittailin, leveyttä ei saa kun metrin, mutta pituuta saa 280,ja jos tekee L pöydän, saa siihen osaan pituutta vähän yli metrin, siis vähänyli kaksi metriä siitä toisen osan takareunasta mitattuna. Kun kattelee tuota saatavilla olevaa tavaraa, niin näyttäs vain taivas olevan rajana, niin se ajankohta ehä olisi 50-60 luku, elikkäs höyry ja diesel, hmm vaatisi kaiketi kääntöpöydan, että tällästä näin aluksi :) Mara

Re: Aloittelia

Posted: 24.10.2022 18:57
by Jaska
Moro ja tervetuloa mukavan harrastuksen pariin.

Aika moniin kysymyksiin saat vastauksen oppaasta https://pirake.net/Pienoisrautatieopas.pdf.

Yhdellä digi-ajolaitteella voi yleensä ajaa periaatteessa useita junia, mutta se ei ole kätevää. Voi tulla törmäyksiä. Mieluiten olisi ajolaite per liikkeellä oleva veturi.
Jos asut paikkakunnalla, jossa on pr-kerho, voisi olla käytännöllistä ja hauskaa liittyä sellaiseen.

-Jaska

Re: Aloittelia

Posted: 24.10.2022 19:32
by Mara
Kyllä mie olen tuon piraken oppaan lukenut, senverran olen tutkinut, että ohjain junaa kohti pitäs olla, mutta ennenkun siihen päästään, saattaa jokunen kuukausi vierähtää. Asun Imatralla, ja lähin kerho taitaa olla Kiteellä, sinne on 140 km, tällä kulmalla tämä taitaa olla aika marginaalinen harrastus
Mara

Re: Aloittelia

Posted: 27.10.2022 16:54
by PeS
Suosittelen siirtymistä Facebookin puolelle. "Pienoisrautatieharrastajat", "Pienoisrautatietekniikka" sekä "Pienoisrautatiet ja esikuvat" ovat aktiivisia ryhmiä, joista saat hyödyllistä tietoa.

Re: Aloittelia

Posted: 26.12.2022 13:26
by jhr
Hyödyllistä tietoa saa myös täältä, ei tämä oel sen huonompi tiedonhakukanava kuin facebookkikaan

Re: Aloittelia

Posted: 27.12.2022 14:07
by tv_tyyppi
Tämä harrastus on vähän sellainen, että monilla harrastajilla on kotirata, mutta verrattain harva osallistuu yhdistystoimintaan tai keskusteluun verkossa. Epäilisin, että mainituissa facebookryhmissäkin valtaosa seuraa keskustelua ja vain harva osallistuu niihin aktiivisesti. Sama koskenee tätä foorumia. Mutta kyllä sitä asiantuntevaa väkeä täälläkin on, joten kannattaa rohkeasti kysyä.

Voi muuten myös käydä pienoisrautatietapahtumissa jos vain suinkin onnistuu, eli pienoisjunatreffit, suuri snadi ja ihmeellinen pieni maailma, siellä voi jutella kanssaharrastajien kanssa.

Vaikuttaa siltä, että on ihan mukavasti tilaa sinulla radalle. Kannattanee tässä vaiheessa myös jo pohtia haluaako suomalaisen esikuvan mukaisen radan vai keski-eurooppalaisen. Saksalaismallejahan saa kaupan hyllyiltä todella helposti vaikka kuinka paljon, suomimallien saatavuus rajoitetumpaa.

Re: Aloittelia

Posted: 29.12.2022 21:18
by lokomotiivi
Ketjun aloittaja on varmaankin siirtynyt facebookin puolelle. Harrastus on tainnut ns. ukkoontua. Lieneekö harrastajien keski-ikä jo noin 60 vuotta. Alan yhdistyksiä varmaan katoaa 10-20 vuoden sisällä. Jos keskustelu on facebookissa niin se kertonee, että harrastajat ovat iäkkäämpiä. Nuorisohan on hylännyt facebookin. Ja ei nuoria ole kyllä täälläkään. Vaikka ei se nyt kai mikään ongelma ole.

Vaikea antaa aloittelijalle vinkkejä. Harrastukselle voi asettaa hyvinkin eri tasoisia tavoitteita. Riittääkö silloin tällöin lattialle koottu rata harrastajalle. Vai pieni 2m x 1 m levylle kasattu ympyrärata. Vai onko kunnianhimoisempi tavoite rakentaa maisemoitu rata.

Itse rakentaisin pienoisrautatien aina siten, että sen voisi jakaa osiin ja mahtuu ovista ulos esim. jos edessä on muutto. En lähtisi myöskään pihistelemään materiaaleista radan rakentamisessa. Pienoisrautatien rakentamiseen pitää panostaa taloudellisesti enemmän kuin kalustoon.

Kärsivällisyyttä ja huolellisuutta, ehkä vaatii tämä harrastus.