Sivu 1/1

Ig-pakastevaunu

Lähetetty: 26.02.2022 18:54
Kirjoittaja Zimba
Talven pakkaskaudella rakennettavaksi sopii vaikka Ig-pakastevaunu.
B9170DE7-3B71-479F-AC34-271F4D1430E7.jpeg
Tämä H0-vaunu perustuu Mestarimallien Gg-rakennussarjaan, johon piirsin hieman lisäosia. Lisäosat on syövytetty 0,3 mm:n uushopeasta.

Uutta ovat pidemmät runkopalkit, joissa olen huomioinut 0,5 m pidemmän akselivälin. Alustaan tuli myös uusi puskinpalkki, johon on kiinnitetty Thermo King -kompressorin akkukaappi ja polttoainesäiliö. Päätysillalla on myös työskentelytaso tikkaineen. Päätyseinään on kiinnitetty pakastekompressori.

Rakennussarjan korista poistin käsijarruttoman päädyn puskinpalkin sahaamalla. Vaunun akselivälin pidentäminen 0,5 m:llä kohdistui onneksi kolmipisteripustuksen kääntyvään akseliin, jolloin alustaan riitti vain uuden ruuvinreiän poraaminen 0,5 H0-metriä lähemmäksi päätyä.

Sarjaa täydensin vielä molempiin akseleihin kytketyllä kuormajarruvivustolla Gbkk- ja Gg-vaunujen tapaan. Vivustot on asennettu alustaan siten, että kolmipisteripustuksen kiikkuvan ja kääntyvän akselin toiminta ei häiriinny.

Valtionrautatiet rakensi vuonna 1968 viisi kappaletta Ggig-pakastevaunua. Vaunun konstruktio perustui silloin uuteen teräskoriseen Gg-lämminvaunuun. Vaunun toisessa päässä oli silmiinpistävä Thermo King -pakastekompressori akkukaappeineen ja työskentelytasoineen. Näiden lisävarusteiden johdosta vaunun aluskehys oli 12,5 m – puoli metriä Gg-vaunua pidempi.

Pakastevaunujen tarpeen kasvaessa muutettiin 1974 kymmenestä Gg-vaunusta lisää Ig-pakastevaunuja. Näidenkin aluskehystä (ja akseliväliä) pidennettiin puolella metrillä ja päätyyn asennettiin pakastekompressori lisävarusteineen. Kori säilyi muuten koskemattomana. Merkittävimmät erot Ggig-vaunuihin olivat Gg-vaunuista peräisin olevat kattotuulettimet ja päädyn akkulaatikon epäkeskeisyys. Myös Ggig-vaunujen sarjatunnus muutettiin 1974 muotoon Ig.

Vaunujen käyttöikä jäi kuitenkin verrattain lyhyeksi. Jo 1982 aloitettiin vaunujen muokkaaminen takaisin Gg-vaunuiksi ja kompressori lisävarusteineen poistettiin vaunusta. Aluskehystä ei kuitenkaan lyhennetty. Kaikki Gg-vaunuista muutetut Ig-vaunut oli palautettu Gg-sarjaan viimeistään 1984 – entiset Ggig-vaunut olivat kuitenkin vielä jäljellä.

Esikuvavaunuista löytyy kuvia Vaunut.orgista: http://vaunut.org/kuvat/?m=0&tag0=11%7C ... %7CGgig%7C

Re: Ig-pakastevaunu

Lähetetty: 12.11.2023 10:22
Kirjoittaja Zimba
D8C40288.jpeg
Ig-pakastevaunu valmiina. Vaunun ja kylmäkoneen merkinnät piirsin itse märkäsiirtokuviksi valokuvien perusteella. Merkintöjen jälkeen vaunu on lakattu mattalakalla ja säistetty Carr’sin pihmenttipulvereilla. Tavoitteena oli aika säistynyt ulkoasu – vaunut muuttuivat 1970-luvulla varsin nopeasti mustanharmaan likaisiksi ulkopinnaltaan.

Re: Ig-pakastevaunu

Lähetetty: 13.11.2023 11:00
Kirjoittaja PasiS
Komea vaunu ja realistinen patinointi. Erinomaista työtä.

Re: Ig-pakastevaunu

Lähetetty: 13.11.2023 18:51
Kirjoittaja Psi
Kun kuva säistetystä vaunusta tuli hiljaksiin esiin, luulin, että kuva on esikuvasta. Vasta NEM-kytkimen tullessa esille tajusin, että kuva on mallista. Kymmenen pistettä!