Ratarunko reikälevyistä ja 3D-tulosteosista
Posted: 06.05.2021 23:40
Puurakenteisten ratamoduulien elämisestä aiheutuneita vaurioita nähtyäni päätin, etten käytä oman kotiratani runkorakenteeseen ilmankosteuden muutoksille alttiita materiaaleja. Lähdin tämän johdosta tutkimaan, voisiko elämättömän ratarungon rakentaa modernia 3D-tulostustekniikkaa ja edullisia rautakaupan tarvikkeita yhdistelemällä.
Löysin Motonetin valikoimista laajan valikoiman erikokoisia reikälevyjä ja niihin sopivia kulmarautoja, joista on mahdollista koota tukevia laatikkorakenteita. Laatikkorakenteen pituutta ja leveyttä on helppo muuttaa liittämällä useita reikälevyjä peräkkäin. Reikälevyt ja kulmaraudat kiinnittyvät toisiinsa ruuveilla ja muttereilla, minkä ansiosta ratarungon kokoaminen käy helposti kiintoavaimella, ruuvimeisselillä ja kuusiokoloavaimella. Reikälevyistä koottuun laatikkorakenteeseen voi puolestaan kiinnittää maaston muotoja noudattelevia peitelevyjä, jotka suojelevat teräsrakenteen yläpuolelle kohoavaa maastopohjaa. Maastopohjan alle saa järjestettyä tilat mm. sähköjohdoille, elektroniikalle sekä jalkojen ripustuksille.
Rakensin kokeeksi pienen ratalohkon, jossa teräksiset reikälevyt muodostavat maastopohjaa kantavan ja suojelevan kehikon. Rungon päätyihin pulttasin ratapenkereen muotoon FDM-tulostetut peitelevyt (PLA-muovia), joihin mallinsin reikälevyjen mukaisen rei'ityksen. Maaston kiinnostavuuden lisäämiseksi viilasin teräksisiin lohkopäätyihin myös syvennykset ojille. Maalasin ja lakkasin rungon ulkopinnat alustavasti harmaaksi (Maston 518 & 331). Saatan myöhemmin lisätä lohkojen kylkiin peitelevyt, jolloin saan piilotettua reiät ja ruuvinpäät katseilta.
Lohkon maastopohja on rakennettu Finnfoam-eristelevyn siivuista liimaamalla (Erikeeper) ja tasoitettu pikasilotteella (Tikkurila Presto). Valmis maastopohja on sivelty ruskeaksi akryylivärillä. Kiskojen kohdille on kiinnitetty 3-millimetristä äänieristysmattoa, joka on pohjamaalattu akryylivärillä sepelinharmaaksi.
Ohessa olisi kuvasarja lohkon rakennusvaiheista. Lohko odottaa tätä kirjoitettaessa kiskojen asennusta, jonka jälkeen pääsen aloittamaan varsinaisen maisemoinnin. Suunnittelin lohkon siten, että voin halutessani sijoittaa sen kirjahyllyyn dioraamaksi. Rungolla on pituutta 484 millimetriä ja leveyttä 324 millimetriä. Lohkon painoksi punnitsin 3,8 kilogrammaa.
- LOK
Edit: oikoluku.
Löysin Motonetin valikoimista laajan valikoiman erikokoisia reikälevyjä ja niihin sopivia kulmarautoja, joista on mahdollista koota tukevia laatikkorakenteita. Laatikkorakenteen pituutta ja leveyttä on helppo muuttaa liittämällä useita reikälevyjä peräkkäin. Reikälevyt ja kulmaraudat kiinnittyvät toisiinsa ruuveilla ja muttereilla, minkä ansiosta ratarungon kokoaminen käy helposti kiintoavaimella, ruuvimeisselillä ja kuusiokoloavaimella. Reikälevyistä koottuun laatikkorakenteeseen voi puolestaan kiinnittää maaston muotoja noudattelevia peitelevyjä, jotka suojelevat teräsrakenteen yläpuolelle kohoavaa maastopohjaa. Maastopohjan alle saa järjestettyä tilat mm. sähköjohdoille, elektroniikalle sekä jalkojen ripustuksille.
Rakensin kokeeksi pienen ratalohkon, jossa teräksiset reikälevyt muodostavat maastopohjaa kantavan ja suojelevan kehikon. Rungon päätyihin pulttasin ratapenkereen muotoon FDM-tulostetut peitelevyt (PLA-muovia), joihin mallinsin reikälevyjen mukaisen rei'ityksen. Maaston kiinnostavuuden lisäämiseksi viilasin teräksisiin lohkopäätyihin myös syvennykset ojille. Maalasin ja lakkasin rungon ulkopinnat alustavasti harmaaksi (Maston 518 & 331). Saatan myöhemmin lisätä lohkojen kylkiin peitelevyt, jolloin saan piilotettua reiät ja ruuvinpäät katseilta.
Lohkon maastopohja on rakennettu Finnfoam-eristelevyn siivuista liimaamalla (Erikeeper) ja tasoitettu pikasilotteella (Tikkurila Presto). Valmis maastopohja on sivelty ruskeaksi akryylivärillä. Kiskojen kohdille on kiinnitetty 3-millimetristä äänieristysmattoa, joka on pohjamaalattu akryylivärillä sepelinharmaaksi.
Ohessa olisi kuvasarja lohkon rakennusvaiheista. Lohko odottaa tätä kirjoitettaessa kiskojen asennusta, jonka jälkeen pääsen aloittamaan varsinaisen maisemoinnin. Suunnittelin lohkon siten, että voin halutessani sijoittaa sen kirjahyllyyn dioraamaksi. Rungolla on pituutta 484 millimetriä ja leveyttä 324 millimetriä. Lohkon painoksi punnitsin 3,8 kilogrammaa.
- LOK
Edit: oikoluku.