Page 1 of 1

Dm8 moottorijuna

Posted: 14.04.2021 20:51
by PasiS
Hei
Ännä-kokoinen porkkanajuna on kasailtu talven aikana 3D-koriaihioista ja saksalaisen ICE3 junan alustasta. Kaikkia kolmea alustaa on jatkettu oikean mittaiseksi. Keskimmäisessä yksikössä on dekooderi ja moottori, josta veto kardaaneilla molempiin teleihin. Valot molemmissa päädyissä.
Maalaus aerosolimaaleilla. Valkoinen pohjamaali, oransseihin käytetty Ral2002 ja Ral2004 värejä. Katto hopealla.
Päätyjen kytkimet vielä puuttuvat. Olisiko jollain sopivia?
T:PasiS

Re: Dm8 moottorijuna

Posted: 15.04.2021 05:33
by tala2
Siinä yksi valopilkku muuten niin hiljaiselle N osastolle, hieno tulos talven askartelusta, hyvä Pasi.

Re: Dm8 moottorijuna

Posted: 17.04.2021 19:27
by Zimba
Komea juures!

Jos päätykytkinten toimimattomuus ei haittaa, on saksalaisella Weinertilla messinkivalusta tehtyjä kytkimiä: https://www.weinert-bauteile.de/weinert ... ,art-26908

Re: Dm8 moottorijuna

Posted: 17.04.2021 22:31
by Jaska
Upea lopputulos! Kiinnostaisi, miten tuo tuloste syntyi? Itse vai esim. tulostuspalvelusta?

Re: Dm8 moottorijuna

Posted: 18.04.2021 09:06
by PasiS
Kiitos palautteesta. Kori on Shapeways tulostepalvelusta. J.Telimaan käsialaa.
https://www.shapeways.com/product/LSCYG ... 4&li=shops
https://www.shapeways.com/product/C5HEY ... 6&li=shops

Re: Dm8 moottorijuna

Posted: 18.04.2021 15:18
by LOK
Hieno juna! :D Itseäni kiinnostaisi kuulla tarkemmin porkkanajunan pienoismallin tekniikasta:

Voimansiirto: Minkä valmistajan ICE3-mallia käytit N-Dm8:n alustana? Jouduitko muokkaamaan alkuperäisiä ICE3:n telejä ja moottoria, jotta sait ne toimimaan Dm8:ssa? Rakensitko uudet kardaanit teräsakseleista ja voimansiirtoletkun palasista?

Sähköistys: Ottaako porkkanajuna sähköä ainoastaan välivaunun pyöräkertojen kautta, vai osallistuvatko myös päätyvaunut virroitukseen? Syttyvätkö ja sammuvatko moottorivaunujen valot kulkusuunnan mukaan?

Re: Dm8 moottorijuna

Posted: 18.04.2021 18:05
by PasiS
Porkkanajunan alustana on käytetty Minitrixin 12793 ICE3 junaa. Alustat on katkaistu sopivasta kohdasta ja tehty pieni jatkopala, kun kaikki olivat noin 10mm liian lyhyitä. Toinen kardaaniakseli on jatkettu päälle liimatulla sopivalla messinkiputkella. Moottoriin ja teleihin en ole tehnyt mitään muutoksia.
Virran juna ottaa keskimmäisen yksikön pyöristä, joissa myös veto on. Päätyvaunuissa on valokuiduilla rakennetut valot. Yksi ledi valaisee kaikki kolme valoa. Sähköt ledeille on vedetty keskimmäisen vaunun piirikortilta, jossa on valmiit juotospaikat valoille. Piirikortilla on myös valmis dekooderipistoke dekooderia varten. Valot vaihtuvat ajosuunnan mukaan, jos ne on laitettuna päälle.
Vaunujen välin johdotuksissa on pienet liittimet, että junan saa katkottua laatikkoon.
Virroitus pelaa hyvin ja juna kulkee tasaisesti. Myös junan alkuperäiset kytkimet ovat erinomaiset ja juna taipuu sujuvasti kaarteissa ja vaihteissa.
T:PasiS