Sähköongelmia

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

Hinkseeni
Matkustaja
Viestit: 8
Liittynyt: 25.08.2016 17:23

Sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Hinkseeni »

Moi

Olen aika uusi tässä n rata harrastuksessani ja nyt kyselen sähköongelmien perään. Ratani koostuu fleismannin penkallisesta radasta ja ohjaan sitä digitaalisesti rocon z21 startti setillä. Homma on ollut tähän asti selvää ja junat ja vaihteet löytyy ja ne saa hienosti tabletille näkymään ja toimimaan. Fleisun omat digi dieselveturit kulkee pehmeästi ja nätisti mutta Arnoldin 2270 höyry joka on digisoitu itse (lokpilot nano) ei meinaa oikein pelittää. Suoralla rataosuudella ei mitää ongelmia mutta vaihteissa aina nyykähtää. Saattaa käydä että se pysähtyy ja sitten hetken mietittyään lähtee uudestaan liikkeelle tai sitten vaatii minimaalisen tönäisyn. Olen yrittänyt ajatella että ongelma on pyörien virroituksessa joka vaihteissa hetkeksi jää ilman virtaa ja käännellyt ja väännellyt laahaimia. samoin olen ajatellut kiskojen virroitusta ja putsaillut ja puunannut kieliä ja pintoja. Ongelma ei kuitenkaan häivy. Kaikkein ihmeellisintä on kuitenkin se että todellakin ne Fleisun omat veturit kulkee vaihteista vaikka ryömimällä.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan

Jyrki P
https://t.me/pump_upp
PasiS
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 06.01.2015 10:54

Re: Sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja PasiS »

Hei
Mulla oli joskus muutama Fleisun penkallinen kaarrevaihde omassa radassa. Niiden geometria oli jotenkin kummallinen. Fleisut kulkivat hienosti, mutta osa muun merkkisestä kalustosta takkusi juuri Fleisun vaihteissa. Jopa vaunut pyrkivät nousemaan vaihteita ylittäessä.
Pyörästön ja vaihteen mitoituksen epäsopivuudestahan tuo kertoo. Purkasin sittemmin vaihteet pois ja vaihdoin Minitrix/Rocon vaihteisiin ja ongelma korjaantui. Tästä vaan tuli mieleen, että käyttämäsi Arnoldin pyörästö saattaa käydä hieman ilmassa vaihteen kohdalla ja se aiheuttaa tuon hetkellisen katkoksen.
Mulla siis kokemusta vaan Fleischmannin kaarrevaihteista, jossa oli tätä ongelmaa.

Vastasin myös tuolla FB:n puolella
T:PasiS
Hinkseeni
Matkustaja
Viestit: 8
Liittynyt: 25.08.2016 17:23

Re: Sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Hinkseeni »

Moi

Kiitos vastauksesta. Tuon fleisun kaarrevaihteen ongelman olen kanssa havainnut. Osa vaunuistakin saattaa hyppiä ilmaan niissä. Jotenkin tuo veturiongelma tuntuu olevan arnoldin ongelma. Keskellä olevat 3 isoa pyörää tuntuu olevan liian tiivis ja kiinteä paketti että jos vähänkään raide ahdistaa niin osa nousee hieman irti ja katkaisee hetkeksi sen virransyötön ja sitten deko jo pätkäisee ja käynnistyy uudelleen.

Vähän taitaa olla vika molemmissa. Vaihteissa ja veturissa. Se on tuossa mittakaavaassa nuo toleranssit niin pieniä että pienellä saa ison vaivan.

Jyrki
https://t.me/pump_upp
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja kari-g »

En ole mikään N-spesialisti, mutta kaivelin kuukkelista Fl ja Arnold pyöräkertojen laippakorkeudet. Löytyi nämä luvut:

Fleischmann N - laipan korkeus 1,1 mm
Arnold N - laipan korkeus 0,9 mm.

Fl:n vaihteissa on ristikappaleessa metalliliuskat antamassa veturiin sähköä laipan kautta. Oliskos niin, että kun Arnoldin laippa (pyörä) on ristikappaleen kohdalla, niin laippa juuri sen verran matala ettei yllä ko. metalliliuskaan kun pyörä on ristikappaleessa jo kiskon päällä. Seurauksena sähkökatko dekooderiin. Tämä nyt enempi vähempi arvaus.
//kari
Hinkseeni
Matkustaja
Viestit: 8
Liittynyt: 25.08.2016 17:23

Re: Sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja Hinkseeni »

Moi

Kiitos hyvästä arvauksesta. Voipi olla juurikin näin. Samoja liuskoja olen noissa vaihteissa koko ajan tarkkaillut ja miettinyt että kuinkahan ne oikein pelittää kun vaikuttavat varsinkin vanhoissa vaihteissa olevan hieman huteralla kiinnityksellä. Ja kun niitä putsailee ja hioskelee ne tuppaavat taipuilemaan ja olemaan lievästi sanoen epäluotettavan oloisia.

Arvaus lienee hyvä juurikin sen takia että fleisu ja myöskin piko kulkee siitä hyvin mutta vain arnoldi jurvahtaa.

Voipi olla että arnoldista tulee varikon kaunistus kun ei hirveästi ole intoa alkaa vaihtamaan kaikkia vaihteita toisiin merkkeihin.

Jyrki P
https://t.me/pump_upp
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja ealab »

Mittaapa pyöräkertojen sisävälit Arnoldista, verraten muihin. Joskus voi turhan ahdas, tai myös leveä väli tehdä kiusaa vaihteissa, yleensäkin. Myös, jos on monta akselia peräkkäin, akselien poikittaisvälys? Ei näillä korvamerkkiä ole, koskee muitakin mittakaavoja.
Vastaa Viestiin