Tex wrote:Jaaha. Mahtaako näissä olla NEM-tuppilot? (Mulle ihan uusi termi / käsite).
NEM-tuppelolla (tuppilo?) tarkoitetaan eräänlasta istukkaa johonka voidaan vaihtaa kulloinkin radalla käytössä olevat vaunujen väliset
kytkimet.
NEM-tuppelosta on mittapiirros ja lisää tekstiä saksaksi MOROPin sivullla:
http://www.morop.org/de/normes/nem362_d.pdf
Valmistajakohtaiset kytkimet ovat suuri ongelma pienoisrautateillä. Alunperin kytkimet olivat sellaisia että ne jättivät vaunujen väliin paljon tyhjää tilaa, koska junien piti taipua jyrkistä lelukaarteista: VR:n/RHK:n minimikaarresäde 150 metriä on H0 (hoonolla)-mittakaavassa 1:87 1,7 metriä!!! Jotta pienoisrautatien vaunut saataisiin lähemmäs toisiaan suoralla radalla pitää kytkimien ikäänkuin tulla ulos vaunusta kaarteessa jotta vaunujen nurkissa olevat
puskimet eivät osuisi toisiinsa -- pienoisrautatiellä puskimet harvoin joustavat). Kun puskimet painavat pienoisrautatiellä vastaan ei vaunu pysy kiskoilla kaarteessa.
Toinen ongelma on s-kaarteet. Liian lähellä toisiaan olevissa vaunuissa puskinten
puskinlautaset saattavat mennä limittäin ja lukittua.
Jotta siis vaunujen väli saadaan kasvamaan vaunujen mennessä kaarteeseen on kykimen varsi tehty sellaiseksi että kun kytkinvartta vääntää sivulle se tulee samalla ulos. Tätä sanotaan
lähikytkinmekanismiksi.
Esimerkki lähikytkinmeanismista:
http://www.morop.org/de/normes/nem352_d.pdf
Jotta kytkinvarsi varmasti kääntyy sivulle on vaunujen välisen kytkimen muodostettava sivuttain jäykkä liitos. H0-mittakaavan peruskytkin (
NEM-kytkin tai "Märklin-kytkin") ei ole jäykkä:
http://www.morop.org/de/normes/nem360_d.pdf
Se ei muodosta ikäänkuin jäykkää palkkia vaunujen välile. Kaikki eri valmistajien
lähikytkimet sen tekevät. Valitettavasti eri vamistajien lähikytkimet eivät ole yhteensopivia. Siksi valmistajat ovatkin ratkaisseet ongelman siirtymällä yhteiseen NEM-tuppeloon, johonka asiakas saa vaihtaa sellaisen valmistajan kytkimen kun huvittaa. NEM-tuppelo ei aina tarkoita että siinä on lähikytkinmekanismi, mutta vaihtokelpoisuuden se takaa.
Valitettavasti tuo NEM-tuppelo on suurikokoinen, ja etenkin suomalaisten höyryvetureiden pienoismallien valmistajille karja-aura tekee NEM-tuppelon käytöstä mahdottoman. Messinkiveturiharrastajat ovatkin siirtyneet ruuvikytkimen tapaisten jäljitelmien käyttöön, jotka kytketään esikuvan tapaan puskinpalkin koukkuun, eikä ylimääräisiä isoja NEM-tuppeloita asenneta lainkaan. Näiden ruuvikytkinjäljitemien kanssa on kaarresäteiden oltava lovia sillä ne harvoin sallivat työntää junaa muuten kuin puskimien avulla, jolloin esikuvan kaarresädevaatimukset on otettava huomioon. Lisäksi näiden kytkeminen ja irrottaminen liikennöinnin aikana on yleensä hankalaa.
H0 FREMO-radoilla sallitaan vain NEM-kytkin ja muita kytkimiä saa käyttää vain kokonaisina ajettavien runkojen sisällä. Näin varmistetaan että ratalinjan päässä veturi saadaan ajettua rungon toiseen päähän, ja että vaihtotöiden teko onnistuu, kun koskaan ei voi tietää kenenkä vaunu tullaan järjestelytöiden aikana kytkemään kenekin vaunuun.
pekka