Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Tony »

Mistä olette omat ratarunkonne rakentaneet ja mitä suosittelisitte muille?

Oma ratani on aina vaan suunnitteluasteella, mutta olisi halua alkaa jo rakennustöihin. Rungossa meinasin käyttää peruslohkona 300X300 kokoisia neliöitä, joskin suurin osa lohkoista olisi 600X900. Vaihtoehtoisena mitoituksena olen miettinyt myös 500X500 lohkoja. En koe tärkeäksi noudattaa Märklin mitoitusta 360 mm, koska käytännössä kaikissa lohkoissa on myös loivia kaarteita ja vaihteita.

Mutta itse kysymykseen: mikä materiaali sopii rungon rakenteeksi? Ajatuksena on rakentaa rungon reunat noin 10mm vanerista ja yläpuolelle tulee vaneria vain itse radan alle (3-5 mm paksuna). Mutta onko olemassa jokin syy, miksi vaneri ei tähän käyttöön sopisi? Tämän tukirakenteen tulee kestää oma painonsa ilman ylimääräisiä rakenteita, eli "mössö-levyt" eivät mielestäni kelpaa.

Sitten lisäkysymyksinä:
- mistä tuota vaneria tai muuta rakennusmateriaalia saa edullisesti?
- saako niitä valmiiksi sahattuina, mikä on lisähinta?
- miten se tulee pintakäsitellä?
- - maalaus, monta kerrosta, millaista maalia?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Jaska »

Styrofoam-levy ei elä kosteusvaihteluiden mukana, on kevyttä ja helppoa työstää ja se lienee syynä sen yleistymiseen. Mitenköhän se hapertuu ajan myötä? Vaikeaa sanoa, mutta käytetäänhän sitä rakennuksissakin. Aika hintavaakin se on.

Lastulevy sellaisenaan on painavaa ja imee vettä. Se muuttaa muotoaan oman painonsakin ansiosta, joten ei kovin hyvä. Itsellä on silti käytössä sitä, kun sattui olemaan vanhoja keittiökaapin ovia ja niissä on kova pinnoite ja ns. "saniteettilaatua", mikä kyllä auttaa asiaa.

Vaneri on varmasti jo paljon parempi vaihtoehto ja ymmärtääkseni perinteisesti paljon käytetty. Se varmaan vääntyilee vähemmän, kuin ihan puurunko. Onhan siinä syyt eri suuntiin ja liimaa välissä.

Metallirunko on elämätön ja luullakseni hyvä, jos sellaisia vain pystyy helposti tekemään.

Vaikeaa suositella jotain, kun niin moni muukin asia vaikuttaa, kuten työtilat, budjetti, taidot jne...
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by markku55 »

Näistä radan runkorakenteista on puhuttu erittäin monipuolisesti ainakin Rautatiemuseon foorumilla. Lastulevy on yksi huonoimmista materiaaleista, itse en näe mitään syytä sen käyttöön.
Styrofoam jolle rakennetaan vanerista kotelomainen runko on yksi varma ratkaisu, mutta muitakin on, ja monet ratkaisut on kiinni siitä, miten ymmärtää edes jossain määrin lujuustekniikkaa, jolloin välttää liian massiivisia ratkaisuja.
Catiska
Ratavartija
Posts: 39
Joined: 13.01.2008 19:16

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Catiska »

Itse päädyin viime lauantaina tekemään 9mm vanerista pohjan, jonka alle sahasin jäykisteiksi 50cm jaolla 2x2" lankut. Reunoja kiertämään lauta. Vanerin päälle 30mm styrofoami. Alle tietty irroitettavat teräsjalat. Tuota ei ole tarkoitus tehdä modulaariseksi, tai ainakin moduulit on isoja 8) Moduulini on 2,4 x 1,8m...
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by ealab »

Tuo vaneripohja ja päälle foam liene hyvä konsti. Ei kaivanne raiteisiin melueristesteitä, toisin, kuin pelkkä kehikko ja 75mm foam. Kuten minulla.
Catiska
Ratavartija
Posts: 39
Joined: 13.01.2008 19:16

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Catiska »

Ainakin minulla tuo toimi kuten odotinkin. Kiskoäänet ovat vaimeat, sopivat. Huono puolihan tuossa on hinta ja paino. Vaneri nostaa hintaa minun kokoluokassa (2,4 x 1,8M) noin 50,- mutta kokonaisuuteen nähden melko merkityksetön kulu. Painokaan ei minulle ole ongelma, en kuskaile tuota mihinkään.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
jartsa

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by jartsa »

Catiska wrote:Itse päädyin viime lauantaina tekemään 9mm vanerista pohjan, jonka alle sahasin jäykisteiksi 50cm jaolla 2x2" lankut. Reunoja kiertämään lauta. Vanerin päälle 30mm styrofoami. Alle tietty irroitettavat teräsjalat. Tuota ei ole tarkoitus tehdä modulaariseksi, tai ainakin moduulit on isoja 8) Moduulini on 2,4 x 1,8m...
Vanerille ääni täältä kanssa ratapohjaksi,runko vaikka 100x15mm laudasta.
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by EMD F7 »

Paksuhkon, en jaksa mitata, vanerin päällä junat kulkee. Vanerin alla on pituussuunnassa leveät lankut, joihin on ruuvattu itsetehdyt putkijalat. Liian iso levy ja hankalan mallinen, mutta kun se sattui olemaan ylimääräisenä, on vielä moneen suuntaan kiero, mutta turvallisempi kuin lattialla ajella...
Last edited by LOK on 16.12.2017 06:02, edited 1 time in total.
Reason: Off-topic -keskustelu poistettu.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by ealab »

Hmmh. Mikä on lankku? Mikä soiro, lauta, parru, hirsi, lista, rima, jne. Kuka on nähnyt egyptinparruja.
jartsa

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by jartsa »

ealab wrote:Hmmh. Mikä on lankku? Mikä soiro, lauta, parru, hirsi, lista, rima, jne. Kuka on nähnyt egyptinparruja.
Lankku on lankku,tuttavallisemmin "kakkosnelonen"tai leveämpi,lauta taas rajoittunee 30mm vahvuuteen.Hirrestä tehty runkorakenne on sitten tosi järeästi ylimitoitettu. :mrgreen: Palataan takas aiheeseen:Vaneri on parempi ja vahvempi kuin hapero kosteutta imevä lastulevy,ainakin näin suojaamattomana.Oliskohan tuo "saunasuoja"lakka pätevä aine kosteuden eristeenä,ainakin saunassa se toimii hyvin.Ratarungon rakentaminen höylätystä puusta,onko se snobbailua vai ei? 8)
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Hermanni »

Käsittääkseni saunasuoja päästää kosteuden läpi (eli Suomeksi sanottuna hengittää) mutta ei vettä, on vähän niin kuin roiskevesitiivis.
Näin muistaakseni olin lukevinani tuoteselosteesta kun saunan rakensin.....
Eli ei välttämättä paras pinnoiteaine ko tarkoitukseen.
Ylläpito
jartsa

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by jartsa »

Eikös noiden puutuotteiden pidäkkin "hengittää" jotenkin,eikä maalattu/lakattu joka mahdollinen paikka?Tuo saunasuoja oli vain ehdotus ja kysely lähinnä sopivuudesta. :idea:
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by markku55 »

Aikoinaan oletin, että öljymaali on hengittämätön, mutta myöhemmin ymmärsin tiedon vääräksi.
Ainoat maalit jotka ei päästä happea tai kosteutta läpi lienee epoksi- ja poyuretaanimaalit.
No, harrastajan arvailuja kaikki tyyni, eli kertokoon asiantuntijat missä mennään. :wink:
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Samuelsson »

Oman ratapöytäni rungon olen rakentanut 18mm koivuvanerista sahautetuista 150mm "laudoista". Rungon päällä 20mm styrofoam, jonka päällä 50mm styrofoam. Ratalinjojen(penkallinen Fleischmann Profi) alla vielä 3mm kumikorkkimatto.
Pöydän runko on kasattu 70mm ruuveilla ja liimalla. Ehkä turhankin järeä ratkaisu mutta pitäisi kestää. Ja on muuten yllättävänkin kevyt nostella.
jartsa

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by jartsa »

Vaneri on runkorakenteessakin hyvä,ei taivu mutkalle kuivuessaan/kastuttuaan,kuten höylätty kuusi.Pienoista turpoamista on jos joutuu olemaan kosteassa pidemmän aikaa.Suht joustavana materiaalina (ohuet vanerit)taipuu myös tarvittaessa jouhevasti muotoonsa.