Tarvitaan neuvoa...

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Moderators: jhr, Hermanni

Penetti
Ratavartija
Posts: 38
Joined: 05.10.2022 11:25

Tarvitaan neuvoa...

Post by Penetti »

Minulla on ko muuntaja, Viessmannin 5549 ja Fleischmanin vaihteet. Mutta miten menee johdot? Musta on virtajohto eli minne se? Ja mihin pari muuta? Jollain on takuulla tästä fakta tietoa...? Saisin vaihteet toimimaan sähköisesti, enkä riko mitään?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Tarvitaan neuvoa...

Post by Psi »

Muuntaja on vaihtovirtalähde, joten sen napaisuudella ei ole väliä. Liittimet on väritetty ruskeaksi ja keltaiseksi. Puhutaan muuntajan liittimistä nyt näiden värien mukaisesti.

Sivulta: https://uhlenbrock.de/de_DE/service/dow ... /INDEX.HTM voi ladata muuntajan käyttöohjeen,

Fleischmann-vaihteissa on kaksoiskela-vaihdemoottorit ja moottoreissa on sisäinen pääteasennon tunnistus (rajakatkaisijat), ja siksi moottorin pitäisi olla virraton, jos vaihde on kääntynyt pääteasentoon. Jos virta kulkee hetkellisesti toisen kelan kautta kääntyy vaihde toiseen asentoon ja jos virta kulkee toisen kelan kautta, kääntyy vaihde toiseen asentoon. Musta johdin on kummankin kelan yhteinen. Tumman- ja vaaleanruskeat johtimet ovat käyttöjohtoja.

Sivulta https://www.fleischmann.de/fde/produkte ... ltung.html voit ladata vaihdemoottorin käyttöohjeen.

Ohjauspulpetissa on pitkällä sivulla rivi punaisia ja vihreitä liittimiä. Ne liittyvät liitinten kohdalla olevaan painikepariin. Painikkeiden yhteiset liittimet ovat pulpetin lyhyillä sivuilla. Lyhyiden sivujen liittimet ovat sisäisesti yhteenkytketyt pulpettien ketjuttamiseksi.

Sivulta https://viessmann-modell.com/en/product ... k-2-aspect voit ladata pulpetin käyttöohjeen.

Kokeillaan ensin, että vaihdemoottori ja muuntaja ovat kunnossa

Kytke vaihteen musta johdin muuntajan keltaiseen liittimeen. Töpseli seinään. Kokeile vuorotellen vaihteen vaalean- ja tummanruskeaa johdinta hetkellisesti muuntajan ruskeaan liittimeen. Vaihteen pitäisi kääntyä. Vaihdemoottori ei saa lämmetä, vaikka pitäisit johtoa kytkettynä pidempäänkin. Jos vaihde ei käänny jompankumpaan asentoon on moottori viallinen. Jos vaihde ei käänny kumpaankaan suuntaan on joko vaihdemoottori tai muuntaja viallinen.

Jos vaihde kääntyy eikä vaihdemoottori juurikaan lämpiä vaikka ruskeaa johtoa pitää pidempäänkin kytkettynä muuntajaan ruskeaan liittimeen, on kaikki kunnossa.

Kytketään ohjauspulpetti

Ota töpseli seinästä. Kytke nyt ohjauspulpetin lyhyellä sivulla oleva liitin johtimella muuntajan ruskeaan liittimeen. Kytke vaihteen ruskeat johtimet valitsemasi painikeparin kohdalla pulpetin pitkällä sivulla olevaan punaiseen ja vihreään liittimeen. Kytke töpseli seinään.

Nyt pulpetissa pitäisi valitsemasi painikeparin kohdalla toisen painikeen luona oleva valo palaa. Se kertoo, että vaihde on käännetty tuon painikkeen mukaiseen asentoon. Kun painat painikeparin toista painiketta, vaihteen tulisi kääntyä, edellisen valon sammua ja painikkeen luona olevan valon syttyä.

Yleensä vihreä painike on tarkoitettu vaihteen kääntämiseksi suoralle raiteelle, ja punainen painike vaihteen kääntämiseksi poikkeavalle raiteelle. Jos haluat vaihtaa vaihteen kääntymissuuntaa, vaihda punaiseen ja vihreään liittimeen kytkemäsi vaihteen ruskeat johtimet keskenään.

pekka
Penetti
Ratavartija
Posts: 38
Joined: 05.10.2022 11:25

Re: Tarvitaan neuvoa...

Post by Penetti »

Kiitos sinulle....onneksi joku nämä asiat hallitsee. Alkoi heti toimia...