HO siniset vaunut

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Eiköhän Pikon päätös olla tekemättä suomalaista Sr3 veturia ole puhtaasti taloudellinen. Olen tässä seurannut hollantilaisella foorumilla keskustelua kun väki pöyristyi kun Piko esitteli uuden N-mittakaavan sähkömoottorijunan Mat'57 kuvastoissaan käyttämällä H0 mallia samasta junasta. Pöyristys johtui siitä, että H0 malli vastasi alkuperäistä, mutta N mallia varten oli otettu 'hieman erilainen' Mat'54 ja maalattu se Mat'57 kaltaiseksi. Hieman erilainen tarkoittaa tässä tapauksessa muun muassa, että ikkunoiden ja ovien sijainnit poikkeavat ja virroittimet ovat aivan eri paikoissa. Ja Alankomaiden pienoisrautateiskenehän on paljon suurempi kuin suomalainen vaikkei kuitenkaan samaa luokkaa kuin Saksa tai Britannia. Tämä osoittaakseni, että Pikolla mitä ilmeisimmin oli taloudelliset syyt päätöksen takana olla tuottamatta suomivectronia. Kylläpä tämä keskustelu meni offtopiciksi. Pahoittelut! Siis sinisistä vaunuista puhuttiin.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja Tony »

Harmillista lukea, etteivät asiat ole nykyisten uusien tulostusmenetelmien osalta parantuneet juurikaan vuosikymmenessä Suomi-mallien osalta. Itse seitkytluvun lapsena olisin aikoinani halunnut pienoisrataani VV15 vaihtotyöveturin, venäläisiä säiliövaunuja ja silloisia suomalaisia umpivaunuja, mikä liekää littera, GBK? Sinisiä vaunuja, DR13 ja SR1 veturin jne... Itseasiassa aika pitkään luulin, että Saksan BR 260 veturi on sama kuin VV15 ja siniset vaunut samoja kuin DB:n UIC vaunut. Vähänpä sitä lapsena tiesi esikuvista, vaikka niitä näkikin.

Kun shokkina sitten selvisi, että vetureita ei saa mitenkään ja vaunutkin pitää joko maalata "väärillä" ikkunajärjestyksillä saksalaisista tai vääntää messingistä, alkoi mieli kääntyä niihin 80-luvun alkupään luetteloissa näkyneisiin saksalaiskoneisiin ja vaunuihin. Unohtumattomina on piirtynyt niin BR 103:n kuin V200:n uljaat pyöreät keulat muistiin tuolta ajalta. Tuskin olen ainoa saman kierroksen tehnyt. Itseäni ei kuitenkaan harmita jälkikäteen, koska en mitenkään saisi edes käsityönä tehdyn tavallisen GB vaunun alustaa toimimaan tarpeeksi hyvin saati sitten vaikkapa Hv 1 veturin kankikoneistoa.

Silti olen iloinen, että Mestarimallit tekee erinomaisia Suomi-malleja, niille, joilla sormet eivät tärise ja aikaa on saada niitä valmiiksi. Mitä enemmän noita piensarjoja ostetaan, sitä enemmän niitä valmistetaan.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja PeS »

Tony kirjoitti: 02.02.2023 11:05 Harmillista lukea, etteivät asiat ole nykyisten uusien tulostusmenetelmien osalta parantuneet juurikaan vuosikymmenessä Suomi-mallien osalta.
Tulostusmenetelmät ja monet muutkin valmistusmenetelmät ovat vuosi vuodelta parantuneet. Lähes kaikki osat voi luoda tietokoneella, kun ennen valamisessa tarvittavat masterit työstettiin käsin ja syövyttämisessä tarvittavat filmit piirrettiin tussilla. Osien teettäminen siis onnistuu. Kyse on pikemminkin siitä, mitä ne saavat/voivat maksaa. Osien tarkkuus ja viimeistelyn aste ovat suoraan verrannollisia niiden hintaan. Aikaisemmin kaupallisten piensarjojen valmistaminen oli huomattavasti hankalampaa, koska minimisarjat olivat määrällisesti melkoisen suuria. Nyt sarjoja voi tuottaa suhteellisen pieniäkin määriä.

Sarjojen valmistaminen ei siis ole ongelma. Jonkin sortin ongelma voi olla se, että jonkun on aina koottava ne sarjat. Se on ymmärrettävää, että sarjojen kokoaminen ei innosta kaikkia tai kaikilla ei ole siihen mahdollisuuksia. Yksinkertaisinkin sarja olisi vähintään maalattava, joka on osoittautunut yllättävän korkeaksi kynnykseksi.

Valitettava tosiasia on se, että jos Suomi-aihe kiinnostaa, on tiedossa enemmän tai vähemmän käsityötä. Malleja voi myös teettää, mutta käsityöhön kuluu sen verran paljon tunteja, että lopputyön hinta voi olla suhteellisen korkea. Tässä maailmassa elämme. En usko, että valmiita massatuotantomalleja suomalaisista aiheista ilmaantuu koskaan.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: HO siniset vaunut

Viesti Kirjoittaja jhr »

tv_tyyppi kirjoitti: 21.01.2023 18:39 Moi,
tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että on joka tapauksessa kohtuullisen varmaa, että tässä lähiaikoina jhr piirtää kyljet joista saa kohtuullisella vaivalla rakennettua itselleen vaunuja, jotka muistuttavat riittävissä määrin (mutta tästä on useita mielipiteitä) suomalaista rautatiekalustoa.

Tässä vaiheessa ymmärtääkseni ei ole luvattu muita osia kuten kattoa, joten keskustelu katon muodosta ja leveydestä ei välttämättä ole kovin hyödyllistä - kukin ratkaiskoon katon ja muut yksityiskohdat kuten itse parhaaksi näkee.

Pikemminkin mielestäni on vain hyvä asia, että saadaan käytöön pellit joilla suomalaisen esikuvan mukaisten vaunujen rakentaminen helpottuu. Kysyntä, kustannukset, kannattavuus yms. tulevat tottakai vastaan kun pohditaan laajempia rakennussarjoja ja kunkin tekijän on itse harkittava onko se kannattavaa.

Jos katolle löytyy ratkaisu, niin hyvä, jos ei, niin sittenkin ollaan pelkillä pelleillä paljon paremmassa tilanteessa kuin jos ei olisi ollenkaan mitään ja pitäisi ihan kaikki tehdä alusta asti itse.
Moi,
Ne on jo piirretty ja ylivoimasesti eniten (yv viestit) halukkaita oli pelkille kyljille. Nyt pitäisi vain kerätä tieto, että mitä 4-5 vaunun kylkisettejä halutaan, niin etsaaisin valmiita settejä. Kyselyjä tuli myös Gfot vaunuista ja miksikäs niitä ei voisi etsata.
Kyselin myös saksan maahantuojalta (1/72 ja 1/87 mallit) josko olisi osumaa saaneita vaunuja, jotka sopisi aihioiksi ja hyö tutkii asiaa, niin saisi halvalla raadeltavia vaunuja.
Vastaa Viestiin