Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja PeS »

Vesistön pohjavärin maalaaminen ei ole aina kovin helppoa. Tämän asti olen käyttänyt pensseliä ja ruiskua. Ruiskun käyttäminen viimeistelyssä edellyttää ympäröivän maiseman tarkkaan suojaamista. Loman aikana - ja nettikeskustelujen lomassa :lol: - olen rakennellut pienoisrautatien vesistöylitystä. Vesistön maalaamiseen kokeilin muovimallipuolelta lainattua chippaus-menetelmää (joka taas on lainattu taidemaalauksen puolelta). Maalaus tapahtuu vaahtomuovin palasella. Jokaista väriä varten tarvitaan oma "töpötin". Näin maalattuun vesistöpohjaan ei jää pensselinraitoja. Lisäksi virtaus- ja sävyefektien muotoileminen sujuu vähemmällä vaivalla kuin ruiskua käytettäessä. Olennaista on ohentaa maalit erittäin runsaasti - muuten maali ei imeydy sieneen. Kannattaa ehdottomasti käyttää lakkabensiinipohjaisia maaleja (Humbroll, Revell tms.). Varsinkin akryylipohjaiset vesiainekset sulattavat vesiohenteisia akryylimaaleja ja sekoittuvat ikävästi itse vesiainekseen. Voit käyttää kiiltäviä ja mattamaaleja sekaisin - kiiltoasteella ei tässä vaiheessa ole merkitystä, koska vesistöainestö on jokatapaksessa hyvin kiiltävä.

Itse värien valinta on makukysymys. Itse käytän pohjamaalina Remontti-Ässä-tyyppistä maalia ja värinä sammaleen vihreää. Tällä maalilla maalaan kaikkeen muuhunkin maastoon pohjavärin, jotta eristelevyt sun muut eivät pilkottaisi valmiin maaston pohjalta. Tämä näkyykin kuvista - maastohan on toistaiseksi vain eristelevyyn muotoiltua ja pohjamaalilla käsiteltyä. Sinistä - tai itse asiassa siniharmaata - on hyvä käyttää jonkin verran vesistössä - siitäkin huolimatta, että suomalaiset vesistöt ovat hyvin humuspitoisia eli väriltään vihertävän ruskehtavia. Muita käyttämiäni värejä olivat "panssarivaunun vihreä", "suklaan ruskea" ja "hiekan keltainen". Vaaleita värejä rannoille ja matalampiin kohtiin, siniharmaata vain syviin vesiin. Sävyvaihtelut sopivasti porrastaen.

Voimakkaasti ohennetut värit sekoittuvat mukavasti toisiinsa ja lakkabensiinipohjaiset maalit kuivuvat niin hitaasti, että värien sekoittuminen itse kohteessa onnistuu hyvin. Homma viimeistellään puhtaaseen ohenteeseen kostutetulla vähän isommalla sienen palasella. Jos tämä käsittely jättää häiritseviä rajoja, voi koko homman vielä töpötellä täysin kuivalla sienen palasella ennen kuin pinta on kuiva. Kuivumisen jälkeen hommaa voi jatkaa, jos lopputulos ei miellytä.

Kuvieni väritys on vain suuntaa antava. Työtilassani ei tällä hetkellä on oikean väristä valaistusta (=päivänvalo). Nyt vesistön rakentaminen vähän hidastuu, koska tämän jälkeen pintaan on kiinnitettävä laiturit, kaislat ynnä muut yksityiskohdat. Myös rannat on sorastettava osittain vesistön päälle. Vasta tämän jälkeen päästään itse vesistöaineen valamiseen, johon käytän Vallejon Still Water -ainetta, joka on kokeilemistami vesistöaineista ylivoimaisesti paras (yksikomponenttiaine, joka ei reagoi ilmankosteuden kanssa eikä myöskään kutistu). Vaikka silta on kuvissa mukana, kiinnitetään se lopullisesti vasta vesistöaineen valamisen jälkeen. Jos mahdollista, niin vesistön muotoilemiseen eteen ei kannata rakentaa turhia esteitä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut PeS, 30.12.2022 09:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Vau! Näyttää tosi hienolta! Siltakin on oikeaoppisesti ruostunut. Rantakivet lienevät aitoja luonnonkiviä?
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Tuo taustalla olevan kallion muotoilusta ja maalauksesta voisit Petri antaa myös ohjeita.
Vaikutelma on todella aito suomalainen graniitti tai mikä lie, mutta ei mikään ulkomainen kivenröpellys. :D
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja Truman »

Tämä on vanha ketju, mutta itselleni asia on tullut ajankohtaiseksi.

Erityisen tärkeä asia oli tuo PeS:in huomautus, että akryylipohjaisten vesiaineiden kanssa ei kannata käyttää akryylimaaleja, jotta aineet eivät sekoitu toisiinsa. Olin tätä itsekseni epäillyt, tai jonnekin ajatuksiini oli jäänyt tällainen mahdollisuus itämään ja onneksi kävin ketjut läpi ja tämän huomasin.

Vallejon Still Wateria näyttää löytyvän Suomestakin muuten yllättävän monesta paikasta. Roolipelaajat ja erilaiset dioraamojen tekijät muodostavat oman, pr-harrastajista pääosin erillisen ryhmänsä, mutta jotka myös tarvitsevat samoja materiaaleja. Hyvä niin, että tavaran saatavuus on turvattu ja kysyntää riittää.

Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten tuon Vallejon Still Waterin päälle tehdään pyörteitä, kuohuja tai laineita? Ja millä aineella?

Vallejolla taitaa olla tähän joitakin tuotteita, kuten water texture: https://acrylicosvallejo.com/en/product ... lue-26202/ jota on kolmea eri värisävyä. Olisi hienoa kuulla kokemuksia.
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja Truman »

...ja ennenkuin kukaan ehtii vastata, vastaan itse itselleni.

Vallejon vesiaineiden käytöstä hyvä Youtube-video: https://www.youtube.com/watch?v=rZRoYVykB_Y

Taitaapa olla kohta aika tehdä tilaus. Vaikuttaa kuitenkin hyvältä ajatukselta tehdä ensin jokin pieni maastodioraama jota voi käyttää kokeiluun, ettei mene iso moduuli pieleen.
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja Truman »

Olen nyt tehnyt pienen noin 10 x 10 cm suuruisen kokeilualustan, jonka keskellä on lampi. Realistisuutta en hirveästi vielä lähtenyt tavoittelemaan koska kyse on tosiaan kokeilusta eri materiaaleilla. Erityisen tärkeä tässä on vesiaineen testaaminen.

Hankin Vallejon Still Wateria sekä lisäksi Vallejon laineiden yms. muotoiluun tarkoitettua ainetta ja vielä vaahtoa ja kuohuja mallintavaa ainetta. Näistä tuohon lampeen kokeilin nyt aluksi vain tuota perusainetta eli Still Wateria.

Lammen pohjaan liimasin hienoa luonnonhiekkaa sekä sinne tänne luonnonkiviä. Maalasin sitten Humbrolin maaleilla pohjan niin, että syvin kohta oli tummempi kuin rantaa lähellä olevat kohdat. Noin viikon kuluttua, eli maalien varmasti täysin kuivuttua, kaadoin ensimmäisen, värjäämättömän kerroksen vesiainetta lampeen. Vesiainettahan ei saa kerrallaan laittaa kuin max 3 mm, jotta se ei halkeile yms. Noudatin tätä ohjetta. Ensimmäinen kerta tuotti suht odotetun tuloksen, eli ihan ok näköinen pikku vesistö. Tosin vaati selvästi vielä toisen kerroksen, jotta vesi peittäisi kokonaan tavoitellun alueen. Nyt rantaviiva jäi vielä paikoin siitä mitä tavoittelin.

Monta viikkoa, ehkä kuukausi, taisi kulua ennenkuin ehdin uudestaan vesistöhommiin. Tällä kertaa kokeilin hiukan värjätä Humbrolin maalilla vettä ruskeammaksi ennen sen lampeen kaatamista. Sekoitin useammasta väristä sopivan ruskealta vaikuttavan sävyn. Samalla huomasin, että jokin maaleistani oli varmaankin viipynyt purkissa liian kauan, sillä väri ei pitkistä sekoitusyrityksistä huolimatta sekoittunut hyvin vaan jäi ikäänkuin pilkulliseksi. No, ajattelin, että koska kyseessä on vain koe, ei pieni epätasaisuus värissä haittaa mitään. Kaadoin hieman ruskeaksi värjätyn Still Waterin lampeen ensimmäisen kerroksen päälle ja puutikulla auttelin sitä tasaiseksi.

Väri näytti heti siltä, mitä odotinkin: se oli epätasainen ja siinä oli pieniä pilkkuja. Jos kyseessä olisi ollut moduulini pieni joki, tämä olisi ollut jonkin sortin katastrofi (ehkä olisi pitänyt kehittää tarina ekokatastrofista... :D).

Seuraavana aamuna mennessäni katsomaan koelampea, siihen oli ilmaantunut myös halkeamia...! Jokin meni pieleen, mutta mikä? :(

Täytyy toivoa, että onnistun välttämään saman tosipaikassa, moduulin pientä jokea tehdessä. Arvon palstalaisilta toivoisin tietysti kommentteja, mistä tuossa em. voisi olla kysymys.
TLi
Matkustaja
Viestit: 6
Liittynyt: 10.02.2017 16:25

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja TLi »

Hei!
Chippauksen teksti on hyvä mutta onko kuvat piostettu vai missä on vika kun kuvat eivät aukea.
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja Truman »

Sellaisen havainnon tein vielä tuohon Vallejon Still wateriin liittyen, että pohja kylläkin on, kuten PeS neuvoo yllä, hyvä maalata Humbrolilla tai vastaavalla (ei siis akryylimaaleilla).

Sen sijaan itse vesiaineen värjäämiseen ennen sen kaatamista jokeen, lampeen tai mihin jorpakkoon nyt sitten meinaakin huomasin Humbrolin tuottavan huonon tuloksen enkä sillä värjäämääni vesisatsia käyttänytkään. Siitä tuli nimittäin ikäänkuin pilkullista; maali ei oikein sekoittunut vaikka kokeilin useallakin eri sävyllä epäiltyäni maalin säilytyksen vuoksi olleen liian vanhaa tms.

Kun sitten Vallejon ohjeen mukaan sävytin vesiainetta Vallejon omilla akryylimaaleilla, niin tulos oli hyvä. Maali sekoittui hyvin ja tasaisesti vesiaineksen kanssa.

Siis: pohjaan bensiiniohenteisia, vesiaineen värjäämiseen akryylejä (ainakin Still waterin kanssa).
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja PeS »

TLi kirjoitti: 15.05.2021 19:24 Chippauksen teksti on hyvä mutta onko kuvat piostettu vai missä on vika kun kuvat eivät aukea.
Sivusto hukkaa kuvalinkkejä — enkä ryhdy niitä korjailemaan uusilla linkeillä.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Kuvalinkit on pelkkää tekstiä tekstin joukossa eikä sinällään ole itse kuvan kanssa mitään sen kummempaa tekemistä (kuva ei siis tallennu tälle foorumille silloin mitenkään), ilmeisemmin käyttämäsi kuvapalvelu ei vain anna linkittää kuvia toiseen palveluun tai sivustolle.
Monilla kuvapalveluilla on kiellettyä ja estetty ilmaisversiolla linkittää kuvia, eli vaikka itse näet kuvan niin välttämättä muut eivät sitä näe.
Siis jos linkki hukkuisi hukkuisi silloin todennäköisesti muutakin tekstiä..

Tv ylläpto
Ylläpito
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Chippauksen soveltaminen vesistön maalaukseen

Viesti Kirjoittaja PeS »

Hermanni kirjoitti: 29.12.2022 22:21 Kuvalinkit on pelkkää tekstiä tekstin joukossa eikä sinällään ole itse kuvan kanssa mitään sen kummempaa tekemistä (kuva ei siis tallennu tälle foorumille silloin mitenkään), ilmeisemmin käyttämäsi kuvapalvelu ei vain anna linkittää kuvia toiseen palveluun tai sivustolle.
Monilla kuvapalveluilla on kiellettyä ja estetty ilmaisversiolla linkittää kuvia, eli vaikka itse näet kuvan niin välttämättä muut eivät sitä näe.
Siis jos linkki hukkuisi hukkuisi silloin todennäköisesti muutakin tekstiä..

Tv ylläpto
Olen käyttänyt vuosikaudet Imageshack-palvelua, jonka tarjoaman "foorumi-koodin" avulla tuon kuvan ryhmään. Palveluni on ollut maksullinen jo ties kuinka kauan. En tosin enää muista, oliko aluksi ilmainen. En näe enää itsekään noita vanhoja linkkaamiani kuvia.

Tässä kokeeksi yksi linkkaus samaisesta palvelusta.

Kuva
Vastaa Viestiin