"Vihreä" Hp1-lehti lopettaa?

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

"Vihreä" Hp1-lehti lopettaa?

Viesti Kirjoittaja Psi »

Olen antanut itseni ymmärtää, että saksalaisen VGB:n julkaisema high-end-pienoisrautatielehti "Hp1" on lopettamassa. Muutamat lehden tilaajat olivat yllättäen saaneet MIBA-lehden Hp1:n sijaan.

Hp1-lehti oli suunnattu nimenomaan tee-se-itse-harrastajille, se oli tavallaan saksalainen vastine brittien Model Railway Journal -lehdelle. Eräs Hp1-lehden erikoisuus oli, että rakennusartikkeleissa erilaisissa vaihekuvissa näkyvän naisen käden kynnet olivat huolellisesti punaiseksi lakatut. Lehdestä on kaikkiaan ilmestynyt 48 (tai 49) numeroa.

Lehteä ei pidä sekoittaa samannimiseen FREMO eV:n jäsenlehteen eli "punaiseen" Hp1-lehteen.

pekka
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: "Vihreä" Hp1-lehti lopettaa?

Viesti Kirjoittaja PeS »

Itserakentelua voi tehdä monella tavalla. Hp1-lehti on Model Railway Journalin tapaan todellinen niitinviilaajien lehti. Jos lehtiä pitäisi luonnehtia, niin nehän ovat pikemminkin protoscale-lehtiä. Hp1 on lähellä H0pur- ja Fremo:87-porukoita ja MRJ lähellä Scale Four Societyä ja EM Gauge Associationia. Hp1-lehden tunnushan on vapaasti käännettynä "kuumat vinkit puristeille" — "Heisser Tipp für Puristen".

Vaihteita rakennellaan siten, että niissä on kaikki oikeat yksityiskohdat ja ruuvikytkimistä saadaan kiksejä. Menetelmiä voi toki soveltaa, mutta molempien lehtien käsittely on kohdistettu hyvin kapealle kohderyhmälle ja käsittelytapa on hyvin kansallinen. Hp1-lehteä tilasin jonkin aikaa — MRJ:tä olen tilannut jo ties kuinka kauan. Hienoja lehtiä ja hienoja malleja, mutta nykyisin niistä saa yhä vähemmän irti sovellettavia ideoita.

Ei ihme, että lehdillä on taloudellisia vaikeuksia ja edellytykset julkaisutoiminnalle yhä heikommat — sama koskee suurempiakin painettuja lehtiä.

https://shop.vgbahn.info/vgbahn/shop/hp ... _4880.html
Vastaa Viestiin