HO vaunun leveys

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: HO vaunun leveys

Viesti Kirjoittaja Psi »

Itse asiassa kaikki mitat olivat oikein, mutta selostus ontui:

Vaunun ulkonurkan säde (laskurissa ja siihen liittyvässä piirustuksessa mitta "o") on oikein. Sen mukaan voidaan päätellä missä 600mm säteisessä karteessa kulkevan vaunun nurkka huitelee. Ulkonurkka kulkee siis 628,5mm säteistä kaarta pitkin. Jos tästä vähentää kaarresäteen 600mm saadaan mitta 28,5mm, eli kaarteessa vaunun ulkonurkka kulkee 28,5mm raiteen keskilinjasta. Tämä on kaikki oikein.

Sivusiirtymä, jota Mattih epäili virheelliseksi, oli laskettu vähentämällä 628,5 millimetristä raiteen kaarresäde ja vaunun leveyden puolikas:

628 - 600 - (38,4 / 2) = 9,3 mm

Jos on sellainen LKU/ATU-mittasapluuna, jossa sitä mittakehää voi siirtää raiteen keskikohdasta sivulle, kuten Beiblatt 1 zu NEM 102/103 -tyyppisessä mallineessa, olisi siirto siis pitänyt olla tuo 9,3 mm. Mitta oli oikein, mutta mitä hyötyä siitä on, kun en itsekään enää muistanut mitä se oikeasti esitti :(

Mitan olin toivonut kertovan kuinka paljon esimerkiksi kytkimen pään tulee voida liikkua sivuttain em. mittaisessa vaunussa, kun se kulkee em. kaarteessa. Mitta ei kuitenkaan siis ollut tuo mitta, vaan tuo sapluunan sivusiirtomitta. Mitalle siis löytyy oikea ja väärä tulkinta :)

Aukesiko yhtään?

Mä olen nyt poistanut tuon mitan www-sivun Javascript-laskurista, koska sen käyttö olisi pitänyt selostaa tarkemmin.

pekka
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 910
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO vaunun leveys

Viesti Kirjoittaja PeS »

Jos nyt otan tuosta piirroksesta RHK-ATU-87-profiilin ja teen siitä syövytteen, jotka sitten ruuvataan vaunun päätyihin ja yksi vielä vaunun keskelle, niin saadaanko tällä tavalla toimiva mittaustyökalu?
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 305
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: HO vaunun leveys

Viesti Kirjoittaja Psi »

Omalla vastuulla, virheetöntä julkaisua ei ole. Sinuna tarkastaisin ensin mitat!

Lisää:

Koska pienoismallit eivät noudata esikuvan liikkuvan kaluston ulottumaa (esimerkiksi höyryveturien sylinterit), on mahdollista että esikuvan aukean tilan ulottuma osoittautuu liian tiukaksi, sillä pelivaraa erityisesti laiturien kohdalla on kovin vähän. Tämän toki tiedät itsekin, ja tästä jo aiemmin tässä säikeessä mainitsit. Lisäksi pienoisrautateillä kalusto liikkuu sivusuunnassa enemmän kuin esikuvalla. En siis tekisi mallinetta RHK-ATU:n mukaan, kun pienoiskalustokaan ei todennäköisesti noudata esikuvan LKU:ta.

FREMO-radoilla ei ole vissiin vielä ollut ongelmia kaluston kulussa, joten ehkä mieluummin tekisin mallineen FREMO:n ATU:n mukaisesti. Toisaalta FREMO-radoilla ei ole juuri höyryvetureilla muutenkaan onnistuneesti ajettu, joten teoriaahan tuo on.

PeS: en usko että mulla on tässäkään asiassa sulle mitään uutta annettavaa, sillä en ole mallari, enkä tunne mallarien tekemiä kompromissejä erityisesti höyryveturien rakenteessa.

pekka

PS: Eikös TaPRK:n työkalupakissa ole millin messinkilevystä tehty FREMO-FIN-ATU? /PSi
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 910
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: HO vaunun leveys

Viesti Kirjoittaja PeS »

H0-kaluston leveyden määritteleminen etenkin höyryvetureiden osalta on todellakin täydellistä villin lännen meininkiä. Tämä asia on tuskin kenenkään hanskassa. Siksi kaikenlaiset aukean tilan ulottumaa määrittelemään pyrkivät "standardit" tai ohjeet ovat korkeintaan viitteellisiä olipa sitten kyseessä NEM, NMRA tai mikä tahansa muu standardi.

Höyryvetureiden pyöräkerrat, kampikoneisten valmistuksessa käytettävät materiaalivahvuudet, pyöräkerroilta vaadittavat sivuttaisliikevarat ja malleille asetetut minimikaarresädevaatimukset johtavat siihen, että yleensä höyryvetureiden leveysmitat ovat reippaasti pielessä — ne ovat siis reilusti esikuviaan leveämpiä. Joidenkin mallien ja valmistajien osalta enemmän kuin toisten, joidenkin mallien osalta taas on voitu noudattaa oikeita mittoja. Asia ei selviää muuten kuin mittaamalla.

Tämä tulee hyvin esille viimeistään sillon, kun suomalaista höyryveturia yrittää sovittaa massavalmistajan alustalle. Poikkeamat voivat olla niin suuria, että koko koria on levitettävä tai muuten alusta näyttää hullulta.

Teimme ensimmäiset veturitallimme ottamalla ovien leveysmitat suoraan VR:n piirustuksista. Pieleen meni. Saksalaisille alustoille valmistetut Suomi-veturit eivät mahtuneet ovista sisälle — vaikka suomessa ATU taitaa olla Saksaa leveämpi. Tämän jälkeen teimme uuden oviseinän, mutta mistä saisi sopivan leveysmitan? Otimme leveysmitan Kibrin valmistamasta veturitallista sillä olettamuksella, että Kibri on varmaankin joutunut miettimään tätä asiaa em. syistä. Oviaukon muoto pitikin sitten suunnitella kokonaan uudestaan, koska ovivaukon korkeutta ei voinut muuttaa. Jos aukon olisi suurentanut suhteessa, olsi myös koko rakennuksen korkeus muuttunut ulos mittakaavassa. Homma ratkesi siten, että oviaukon korkeus säilytettiin ennallaan. Levyttä tuli reippaasti lisää. Samalla holvikaaren sädettä suurennettiin. Oven muoto siis muuttui, mutta tämä ei ainoa ratkaisu.

Suomalaisen höyryveturin leveys sylintereiden kohdalta tuppaa leviämään AINA — vaikka suunnittelisi kokonaan veturin itse tietokoneella. Tarvittavia roinia ei yksinkertaisesta saa mahtumaan paikoilleen, kun pyöränrenkaiden leveys on todellista noin 1,5 kertaa leveämpi. Samoin ovat kampikoneiston osien ainevahduudet. Näiden lisäksi veturi pitäisi vielä saada liikkumaan melkoisen jyrkistä mutkista, mikä edellyttää pyöräkerroille kohtuullisen suuria sivuttaisia liikevaroja.

Matemaattisten ATU-mallien kehittely voi siis olla lähes epätoivoista — ne heittävät vain hehtarille. Viime kädessä homma ratkeaa vasta sitten, kun kalustolla ajetaan radalla ja joku kohta nappaa maastossa kiinni.

Kun tähän kuvioon sitten vielä heitetään ajatus kaluston kaventamisesta, niin tekemistä kyllä piisaa. Miten kaventaa reippaasti kaikki ne massatuotantomallien alustat, jotka jo nyt on olosuhteiden pakosta turvotettu mittakaavasta ulos.
Vastaa Viestiin