Maiseman syvyydellä on väliä

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Maiseman syvyydellä on väliä

Viesti Kirjoittaja PeS »

H0-kohteista rakennetaan yleensä melko kapeita syvyyssuunnassa. 50 senttimetriä on melko yleinen syvyysmitta, mutta joskus näkee tätäkin kapeampia kohteita. Syvyyssuunnalla on kuitenkin suuri vaikutus. Tässä H0-kohteessa syvyysmitta on 1,6 metriä — todellisesta etäisyydestä ei tällä kertaa ole tarvinnut tinkiä. Kohteella on nimittäin oikea esikuva, jolloin myös maaston muoto perustuu esikuvanmukaisiin korkeuskäyriin.

Kohteessa joki on etureunassa ja maasto nousee joenpenkalta loivasti ylöspäin. Juuri tämä ratkaisu lisää syvyysvaikutelmaa täysin tasaiseen maastoon verrattuna. Englantilaisissa maisemarakennusoppaissa tätä asiaa korostetaan — ja aiheesta. Lättänä on lättänä eikä siihen saa mallattua samanlaista vaikutelmaa. Lähes yhtä vaikuttava suunnittelun lähtökohta olisi pudottaa maasto etureunasta — eli katselusuunnasta — kohti takareunaa tai mallata ratalinja tai kylä "laakson" pohjalle lähelle dioraaman keskilinjaa.

Käytäntö rajoittaa kuitenkin paljon syvyyssuunnassa tapahtuvaa suunnittelua. Tosin mikä estäisi rakentamasta esimerkiksi näyttelyä vasten irrallisia maisemoituja paloja, jotka ladotaan ratapalojen taakse parantamaan syvyysvaikutelmaa.

Rakennusten ja veneen rakentamisesta enemmän juttua ja kuvia Mestarimallit-facebook-sivulla.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Maiseman syvyydellä on väliä

Viesti Kirjoittaja Truman »

Todella mielenkiintoinen avaus!

Sikälikin, että pääsin itse viimein aloittamaan kahden ensimmäisen moduulin rakentamista. Näistä tulee juuri noita 50 cm syviä (pituus 120 cm). Ajattelin aivan samaa, että tasaisia 'lättyjä' ei niistä saa tulla. Näissä kahdessa ensimmäisessä maisema kohoaakin edestä taaksepäin mennessä pääsääntöisesti. Toki eteen tulee myös lyhyitä kallioisia ja metsäisempiä kohtia jotka mukavasti katkaisevat lyhyeksi hetkeksi näköyhteyden rataan tuoden realismia. Toisaalta toiseen moduuliin olen suunnitellut toiseen takakulmaan suota, joka tietysti on ratalinjaa melkoisesti alempana.

Suon mallaaminen tuleekin olemaan oma mielenkiintoinen juttunsa, mutta siitä myöhemmin. Suunnitelmia on jo olemassa. Sinänsä muuten suota on suomalaisissa pienoisrautateissä näkynyt tuskin lainkaan...

Tuota irrallista maisemoitujen palojen käyttöä lähelle tuli täällä joskus esittämä ajatukseni maiseman rakentamisesta osittain erillisinä paloina. Silloin joku taisi ymmärtää sen moduulien rakentamisena vaikka tarkoitin juuri sitä, että jonnekin taka-alalle jonne on vaikeaa ylettyä, voisi maisemaa rakentaa irrallisena 'saarekkeena' jonka voi sitten istuttaa paikalleen kun se on valmis. Saumat voi pääosin peittää pensailla ja heinikoilla.

Moduuleja rakentaessa toki etuna on juuri se, että rakennusvaiheessa moduulia voi käännellä ja liikutella.

Jospa vielä heitän lopuksi tähän sellaisen kysymyksen, että osaisiko joku neuvoa moduulien keskinäistä tarkkaa kohdistusta varten mistä saisi ja minkä nimisiä ovat sellaiset metalliset uros- ja naaraskappaleet jotka ohjaisivat kaksi moduulia tarkasti kohdalleen? Olen jossain nähnyt kuvan tällaisista, mutta en enää muista missä ja googlaaminen on hankalaa kun ei tiedä oikeaa termia.

Tämän kohdistuksen jälkeen sitten kiinnitys esim. siipimutterein tms. Vanerista rakennettavien moduulien kohdistuksesta on siis kyse. Kiitos tiedosta jo etukäteen!
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Maiseman syvyydellä on väliä

Viesti Kirjoittaja PeS »

Pattern Makers Dowels tai Baseboard Alignment Dowels. Tämä on ollut ikiaikainen tapa Englannissa kohdistaa lohkoja. Kaduttaa, kun en jo vuosikymmen sitten ottanut näitä käyttöön, vaikka olin näihin törmännyt kirjallisuudessa. Nyt olemme käyttäneet näitä useissa kohteissa. Lisäksi nämä ovat bulkkikamaa, joita yleisesti myydään kymmenissä eri paikoissa. Saatavilla on teräksestä valmistettuja sekä messingistä valmistettuja. Teräksestä valmistetun urospuolisen sovitteen tausapuolella on piikki, jonka avullla "vastalohkoon" saa merkkauksen poraamista varten. Messinkisissä piikkiä ei ole. Suosittelen!

https://www.railroomelectronics.co.uk/B ... 80027.aspx
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Maiseman syvyydellä on väliä

Viesti Kirjoittaja Truman »

Erinomaista, suurkiitos nopeasta vastauksesta! Juuri tuollaisia kappaleita tarkoitin.

Ajattelin tosiaan ottaa nuo heti lähdössä käyttöön koska vaikuttavat parhaalta tavalta tehdä kohdistus helpoksi.

Pitääkin katsoa saisiko noita Tampereelta jostain ettei tarvitsisi tilata. Taitaisi tulla postille suhteessa turhan paljon kustannuksia. Rautakaupoista olen jonkin verran koittanut viime aikoina katsoa ja kysellä, mutta ei ole vastaan tullut. Mikähän noiden nimi nyt suomeksi olisi sitten?

Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin toinen maiseman syvyyteen vaikuttava tärkeä tekijä on tietysti täällä Veturitallissakin hyvin käsitelty taustamaisematapetti. Katselin juuri hiljattain joitakin Youtube-videoita (amerikkalaisia) näiden tekemisestä valokuvista softalla muokaten ja ajattelin ehkä itsekin koittavani. Houkuttelisi nimittäin ihan pelkän taivaanrannassa siintävän puiden latvojen lisäksi yrittää saada maisematapettiin vaihtelevuutta; peltoaukeita, järveä, mahdollisesti myös 60-luvun maisemaan sopivia muutamia talojakin. Kirkontorni etäällä olisi hieno.

Toivottavasti PeS saatat edelleen mahdollisimman usein postata myös tänne juttuja etteivät jää vain naamakirjaan. Sitä kun eivät kaikki edelleenkään harrasta... :D
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Maiseman syvyydellä on väliä

Viesti Kirjoittaja PeS »

Truman kirjoitti: 08.12.2020 19:37 Toivottavasti PeS saatat edelleen mahdollisimman usein postata myös tänne juttuja etteivät jää vain naamakirjaan. Sitä kun eivät kaikki edelleenkään harrasta... :D
Osaltani postauksien pääpaino on nyt naamassa. Se on kuvien lisäämisen osalta huomattavasti näppärämpi kuin esimerkiksi tämä sivusto. Sitä paitsi siellä ollaan, missä ihmisetkin ovat. Se on yksi viestinnän periaatteista. Metsässä ei kannata huudella, jos kuuntelijoina on vain pari vanhaa varista. :D
Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Maiseman syvyydellä on väliä

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Lukemattomat biljoonat kärpäset eivät voi olla väärässä: lehmänlanta on namia:-)
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Maiseman syvyydellä on väliä

Viesti Kirjoittaja Truman »

Eikös nuoriso sano, että Facebook on wanhoille variksille...? Instaa ja Tiktokia kai pitäisi olla jos ihan ajan hermolla haluaisi pysyä. :)

Mutta ettei ihan hassutteluksi menisi, niin sitä vielä haluaisin kysyä, että tietääkö kukaan saisiko tuota edellä mainittua mainiota 'dowelia' Suomessa mistään?

Yritin katsoa ja miettiä käännöstä tuolle, että olisi mahdollista hakea netissä paikkaa mistä Suomessa (tässä tapauksessa Tampereella) voisi ostaa, mutta en oikein löytänyt ihan hyvää. Jokin ohjain- tai kohdistustappi ja sen vastapalahan nuo ovat.

Periaatteessa idea sama kuin huonekaluista tutulla puutapilla. Mutta ei minusta pitkällä jänteellä voi ajatella käytettävän puutappeja, koska moduuleissa maisemaa rakennettaessa tulee kosteutta joka voi vaikuttaa esim. turvottavasti. Puu tietysti kuluukin jos joutuu usein moduuleja irrottelemaan toisistaan.
Truman
Ratavartija
Viestit: 47
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Maiseman syvyydellä on väliä

Viesti Kirjoittaja Truman »

...ja vastaan itselleni kysymyksellä:

eikös se voisi olla tällainen?

https://www.arvo-helat.fi/poydankannen- ... p-746.html

https://www.helakauppa.com/ohjaustappi- ... 08-10.html
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Maiseman syvyydellä on väliä

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Jos tee-se-itse intoa riittää, niin joskus 2014 opettelin sorvaamaan messinkiä.
Kts oheinen linkki:
viewtopic.php?p=8771&sid=ab8e2689f39437 ... 8f04#p8771

Nyt ovat kohdistuspalat olleet paikoillaan jo 'vuosia' (lue: rakentaminen jatkuu yhä vaan...).
Hyvin ovat palat toimineet.

//kari
Vastaa Viestiin