H0 Silk

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Moderators: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

H0 Silk

Post by ealab »

LIMA:n vaunusta räpelletty, vähän suomalaisemmaksi. Tehty jousitetut NEM-tuppelot yli jääneistä etsimessinkipaloista, korvattaneen Symoboilla. RP-25-fillarit. Tehdyt päätykaide, vetokoukut, jarrukengät ja erilaiset venttiilivivut, sekä säätöpyörät messinkiä. Kaiketi Suomi-mallissa pitäisi olla 3 akselia....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Re: H0 Silk

Post by mudhoney »

Varsin komea tällaisenaankin.
jartsa

Re: H0 Silk

Post by jartsa »

Olispa silkissä se silkkipainatustekniikka mukana!
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Silk

Post by ealab »

Taitaa se olla!
t-i-m-o
Ratavartija
Posts: 20
Joined: 29.11.2011 09:05

Re: H0 Silk

Post by t-i-m-o »

Pienimmissä Silk-vaunuissa oli alun alkaen vain kaksi akselia. Keskiakselit lisättiin myöhemmin, tosin ajankohdasta en tiedä yhtään tarkemmin. Myös kaiteita säiliöiden päälle tuli lisää.

Onko Liman säiliö umpinainen vai ontto?
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Silk

Post by PeS »

Dapolin pytty on käytännössä täysin samanlainen kuin suomalaisen Silkin pytty. Tarkkakin mallari saa tästä pienellä vaivalla esikuvaa vastaavan pytyn. Lähtökohta on myös siinä mielessä hyvä, että kyseessä on rakennussarja. Kun osat ovat irtotavaraa, niin niiden työstäminen on helppoa ja sarjan hintakin on vain 6 puntaa. Vaunut.orgissa on erinomaisia kuvia Silkistä, jotta pääsee vertailemaan.
Image
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Silk

Post by ealab »

Ontto on. Alaosassa vielä rautalevykappale painona.
t-i-m-o
Ratavartija
Posts: 20
Joined: 29.11.2011 09:05

Re: H0 Silk

Post by t-i-m-o »

Kiitos PeS:lle vinkistä! Junan verran Dapoleita lähti heti tilaukseen.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Re: H0 Silk

Post by mudhoney »

Oma Silk:ini, Airfixin rakennussarjasta kasattuna.

Image
PekkaH
Konduktööri
Posts: 61
Joined: 30.12.2011 13:07

Re: H0 Silk

Post by PekkaH »

Matkittu ealab:ilta: Tuli vastaan Liman (sellaisenaan ihan kamala) pyttyvaunu jonka "suometin". Tämä syntyi hiukan tuon Deeveri projektin sivutuotteena.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PekkaH
Konduktööri
Posts: 61
Joined: 30.12.2011 13:07

Re: H0 Silk

Post by PekkaH »

Teinpä sitten toisenkin "silkkipytyn", tässä on lähtökohtana tuo aiemmin mainittu Dapolin rakennussarja josta käytin vain tuon pyttyosan. Alusta on tehty "teurastamalla" kaksi Märklinin pientä kuuppavaunua; alusta kylmästi keskeltä poikki ja siihen väliin toisen kuuppavaunun toinen akselisto. Yhdistelyyn käytetty tässä tapauksessa ns. kemppiliimaa (=Mig hitsauskone)... ok, voisi sen varmaan tehdä toisinkin... :) Alustan päälle on liimattu 1 mm:n polystyreenilevy johon tehty pytylle sopiva kolo. Siirtokuvat on tulostettu HP:n mustesuihkukirjoittimella. Kytkiminä Märklinin lähikytkimet symoban kiinnikkeissä.

btw. tuo Dapolin rakennussarja on 1:1:n sama kuin ikivanha Airfixin sarja, joita näkyy olevan muutama kappale huutonetissäkin myynnissä. Dapol on vain vaihtanut muovipyörät metallisiin ja lisännyt ne kammottavat lenkkikytkimet mukaan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Brakeman
Ratavartija
Posts: 20
Joined: 10.11.2013 23:53

Re: H0 Silk

Post by Brakeman »

Silk -vaunu onkin hyva rakentelukohde.
Haittaako ketaan tuo 9% kokoero skaalojen valilla? Miten lahella Airfix/Dapol mallin mitat ovat suomalaista esikuvaa?

Tietaako kukaan missa Silk vaunut on valmistettu?
Miksi Suomessa tarvittiin kolme akselia saman kokoiselle vaunulle?
Tuliko akslelipaino rajoitukset vastaan?

t. Juha
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos
Zimba
Konduktööri
Posts: 61
Joined: 28.06.2007 19:40

Re: H0 Silk

Post by Zimba »

Mittailin hiljan Dapolin Prestwin-vaunun säiliötä ja vertailin mittoja meikäläisen vaunun säiliön piirustukseen. Mittausten perusteella säiliö on varsin lähellä Silkin pönttöä, erot olivat korkeintaan millimetrin (tai vähän päälle) luokkaa. Tarkat mittaustulokset eivät valitettavasti ole juuri nyt käsillä. Suurin ero on oikeastaan säiliöiden välissä oleva koroke: meikäläiseen vaunuun pitää tehdä tähän kohtaan muutaman millimetrin korotus. Detaljeissa on sitten enemmänkin eroja, putkiin ym. ei kannata käyttää Dapolin osia. Joka tapauksessa varsin mainio aihio.

Näyttääkin siltä, että Airfixin (vai ovatko nämä jo Kitmasterin aikaisia) säiliö on tehty taannoin suoraan H0-mittakaavaan paketissa lukevan 00:n sijasta…
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Silk

Post by PeS »

Zimba wrote:Näyttääkin siltä, että Airfixin (vai ovatko nämä jo Kitmasterin aikaisia) säiliö on tehty taannoin suoraan H0-mittakaavaan paketissa lukevan 00:n sijasta…
Airfix julkaisi Prestwin Silo Wagon -mallin ensimmäisen kerran vuonna 1964 ja jo tuolloin paketin päällä mittakaavaksi ilmoitetaan 00. Yhtä olennaista mittakaavan määrittelyssä lienee englantilaisen esikuvan mitat kuin se, millä periaatteella mallin mittoihin on päädytty :) Kitmaster toimi vain vuodet 1959-62, jonka jälkeen rahoitusvaikeuksiin ajautuneen yrityksen työkalut myytiin Airfixille ja Airfix taas myi rautatieaiheiset työkalunsa myöhemmin Dapolille.

Silk -vaunun väitetään olleen saksalainen vaunun kopio. Jostain syystä Silkin säiliö on lähes täydellisesti samanlainen kuin Prestwin Silo Wagon — etteivät vain suomalaiset suunnittelijat olisi katselleetkin Saksan sijasta Englannin suuntaan.... Oli miten oili — Dapolin vaunu on hyvä aihio, koska lisäksi se on rakennussarjamuotoinen ja siten helposti muokattavissa.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Silk

Post by PeS »

Brakeman wrote:Miksi Suomessa tarvittiin kolme akselia saman kokoiselle vaunulle? Tuliko akslelipaino rajoitukset vastaan?
Ilmeisesti vaunun paino haluttiin jakaa kolmen akselin varaan ja näin ollen mahdollistaa liikennöinti myös keveämmin kiskotetuilla rataosilla. VR:n historiikeista voi löytyä tarkempaa tietoa vaunusta.