Märklin TELEX kytkimet ja virtaa johtavat lähikytkimet

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Märklin TELEX kytkimet ja virtaa johtavat lähikytkimet

Viesti Kirjoittaja Tony »

Varmaan muutkin Märklin harrastajat ovat törmänneet näihin haasteisiin kalustonsa kanssa, mutta mielestäni nämä uudet Märklin TELEX - kytkimet eivät ole kovinkaan hyviä. Ensinnäkin, jotta ne kytkeytyvät vaunuun ollenkaan, tulee vaunussa olla Märklin-lähikytkimet. RELEX kytkimillä oleviin vaunuihin en ainakaan omia uusia vetureitani saa mitenkään kytkeytymään. Tämän lisäksi sekä veturin kytkimen, että vaunussa olevan kytkimen tulee olla täsmälleen samalla korkeudella ja suorassa, jotta ylipäätään kytkentä onnistuu. Veturissa asiaa vaikeuttavat vielä sähköjohdot, jotka yleensä vetävät kytkintä puoli milliä johonkin suuntaan, eikä se pää keskitä edes vaunuun kohdatessa. Ja jotta soppa suolautuu entisestään, jos vaunussa on sähköä johtavat lähikytkimet, on täysin onnenkauppaa onnistuuko kytkentä ja missään tapauksessa sen purkaminen ei sähköisesti onnistu...

Asioita lähemmin tarkastellessa havaitsin, että vain yhdessä veturissani on hyvät TELEX kytkimet. Se kytkee sekä RELEX, että lähikytkimeen lähes poikkeuksetta. Lisäksi tämä veturi saa loivassa kaarteessakin olevan junan kiinni. Tästä johtuen päätinkin modifioida toisen vanhan mallisen vaihtotyöveturin kytkimet samanlaisiksi. Tässä yksilössä on vielä vanhempaa mallia olevat TELEXit, joka ei puolestaan kytkeydy lähikytkimeen kunnolla. Tämäkin on sikäli outoa, että kyseessä on uudempi veturi...
Viimeksi muokannut Tony, 09.06.2021 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Märklin TELEX kytkimet ja virtaa johtavat lähikytkimet

Viesti Kirjoittaja Tony »

Jatkan tätä viestiä vielä sen verran, että päivitin tämän edellisessä viestissä mainitun veturin kapeammilla TELEX-kytkimillä. Kyseessä oli helpohko muutos. Tutkin internetin ihmemaailmasta, minkä numeroinen varaosanumero tuo kytkimen runko on ja tilasin Ebayn kautta pari sellaista itselleni varaosina. Osat maksoivat yhteensä noin 5 euroa + postit.

Alkuperäiset TELEX kytkimet saa purettua veturista irroittamalla veturin alapuolelta yhden ruuvin kummastakin päästä, jotka näitä pitää kiinni. Sen jälkeen aluskehystä raotetaan sen verran, että kytkimen molemmat osat (kytkinrunko+irroituskieli) pääsevät irtoamaan. Tässä kohdassa tuli itselleni ainoa mutka matkaan projektissa. Leväemmässä TELEX kytkimessä on myös leveämpi se keskellä oleva "irroituskieli". Jos olisin tässä ollut tarkempi, olisin tilannut myös nämä uusina osina. Omassa kohteessani näytin tälle irroitusosalle molemmille puolille viilaa, jonka jälkeen se mahtui liikkumaan kunnolla uuden kytkinrungon sisällä. Lopuksi uudet kytkinosat vain pujotellaan paikoilleen ja irroitetut ruuvit kiinnitetään. Ilman viilausta tämä projekti vaatinee aikaa noin 10 minuuttia.

Koeajon aikana havaitsin, että nyt veturi kytkee omistamiini vaunuihin riippumatta kytkintyypistä. Irroituksessa tuli havaittua, ettei peräpään TELEX irroita lähikytkimiä luotettavast. Tarkempi tutkinta osoitti, että viilauksesta oli jäänyt sen verran epätasaisuutta kieleen, että lähikytkimen lenkki tarrautui siihen. No lisää viilausta kyseiselle kohdalle ja nyt toimii hyvin.

Vielä tekisi mieli varustaa ainakin toinen näistä vanhan liiton vaihtotyövetureista nykyaikaisella äänidekolla, mutta tilaa lutikalle ja kaiuttimelle on tosi niukasti.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Vastaa Viestiin