Jälkiasennettava kolmipisteripustus vaunuun

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Jälkiasennettava kolmipisteripustus vaunuun

Viesti Kirjoittaja PeS »

Jälkiasennuksella parannusta ripustuksiin

Yli 30 vuotta siihen menikin — nimittäin kolmipisteripustuksen läpimurtoon suomalaisessa pienoisrautatiekentässä. Jälkiasennettavalla kolmipisteripustuksella vanhat vaunut saavat uuden elämän.

Jos jakkarassa on vain kolme jalkaa, se ei keiku koskaan — olivatpa jakkaran jalat minkä pituiset tahansa. Samaa ideaa noudattaa pienoisrautatiekalustoon rakennettu kolmipisteripustus.

Kolmipisteripustus on ollut käytössä englantilaisessa rakennussarjakalustossa jo 1940-luvun lopulta asti. Tähän ohjasi halu käyttää hyvin matalalaippaisia pyöräkertoja.

Suunnittelin Suomi 100 vuotta –vaunuihin kolmipisteripustukset 1960-luvun englantilaisen mallin mukaisesti, jolloin kaksiakselisessa vaunussa toinen pyöräkerta on ripustettu kiikun varaan. Kun vaunu perustuu messinki- tai uushopeasyövytteisiin, on kiikku helppo toteuttaa. Kolmipisteripustuksen toteuttaminen ei edes vaikeuta mallin rakentamista. Sen sijaan sen tarjoamat edut ovat kiistattomat.

Kirjoitin taannoin vaunuista ja ripustuksesta jutun Pienoismalli-lehteen ja päivittelin sitä, miksi näin yksinkertainen tapa toteuttaa kolmipisteripustus on jäänyt Suomessa vaille huomiota. Yllättäen jutun seurauksena minuun otti yhteyttä eräs pitkän linjan mallirakentaja. Hän kertoi, että Helsingin Pienoisrautatiekerhossa samaan ideaan perustuvaa ripustusta kokeiltiin jo 1960-luvun lopussa — sekin englantilaisen mallin mukaan. Tuon ajan valmistusmenetelmillä ei kuitenkaan kuuleman mukaan voitu toteuttaa osia riittävän tarkasti, joten asia jäi siihen.

Jälkiasennuksesta ratkaisu?

Kaapistani löytyy satakunta valmista vaunua, joissa ei ole kolmipisteripustusta. Kolmipisteripustus kuitenkin parantaisi niiden kulkuominaisuuksia. Siispä suunnittelin jälkiasennettavan kolmipisteripustussarjan, toinen levyrautaohjaimella ja toinen muotorautaohjaimella. Piirrän myöhemmin vielä uudemman ajan UIC-tyyppisiä ripustimia.

Ensimmäisenä lähtevät kiitämään vanhat Rocon ja Pikon G10-alustat. Samalla alustojen ulkonäkökin kohenee. Sekä kiikkuvan että kiikkumattoman ripustimen voi koota erikseen työpöydällä. Ripustimet voi kiinnittää ruuveilla suoraan vaunun olemassa olevaan lattiaan, mikäli korkeus on oikea. Yhtälailla ripustimet voi kiinnittää metalli- tai muovilevystä valmistettuun alustaan, joka kiinnitetään koriin.

Kuvasarja kertoo ideasta tarkemmin. (Melkoinen duuni muuten saada tällainen määrä kuvia tälle sivustolle ja kuvatekstit paikoilleen — ei ole tätä päivää, latojan huom.).

Kuva
Jälkiasennettavan kolmipisteripustuksen osat näkyvät tässä.

Kuva

Kiikkuvan ripustimen osat näyttävät tältä.

Kuva

Kuva

Homma aloitetaan juottamalla laakerikupit paikoilleen. Kohteeseen levitetään runsaasti juoksutetta ja juote (tina) viedään kolvin kärjellä kohteeseen. Riittää, että kuppia lämmitetään yhdestä kohdasta — juoksute imaisee juotteen nopeasti kupin laipan ja pellin väliin, kun kohde kuumenee riittävästi. Tähän menee muutama sekunti.

Kuva

Kuva

Ripustuksesta muodostuu aika vahva ja napakka. Se ei jousta kovin hyvin, kun pyöräkerta asennetaan paikoilleen. Ripustuksen vääntämisen tarvetta ulospäin voidaan vähentää merkittävästi, kun toisen laakerikupin laippaan viilataan kolmioviilan sivulla pystysuuntainen ura. Akselin pää pääsee ohjautumaan pyöräkertaa asennettaessa uraa pitkin kupin pohjalle.

Kuva

Kuva
Ripustuksen kaikki taittourat on syövytetty puolittain läpi, joilloin taitokseen ei tarvitse kohdistaa suurta vääntövoimaa. Taitokset voi tehdä jopa sormilla vääntäen. Ensin käännetään pitkät poikittaistuet.

Kuva
Jarrukenkien pintadetaljointi käännetään 180 astetta kengän päälle. Tässä vaiheessa osia ei tarvitse juottaa yhteen.

Kuva

Tässä vaiheessa työssä voi edetä kahdella eri tavalla. Ensimmäinen tapa on asentaa jarrukenkäparit ja silmukkaparit paikoilleen ja vasta tämän jälkeen taivutetaan pystyyn pyöräkertojen ripustimet. Tässä tapauksessa käytössä on oltava hyvin pienikärkinen kolvinterä, jotta ripustimen pääsee juottamaan kiinni pystyyn taivutettujen poikittaistukien päihin. Toinen tapa on taivuttaa ensin pyöräkertaripustimet pystyyn, juottaa ne kiinni ja vasta sitten kiinnittää jarrukengät.

Kuva
Riittää, että jarrukenkäpari juotetaan asennustapistaan kiinni ripustimen "ulkopuolelta".

Kuva

Kuva

Jarrukenkäparit ja silmukkaparit ovat nyt paikoillaan ja ripustukset on käännetty 90 asteen kulmaan.

Kuva

Kuva
Jarrukenkiin syövytettyjä reikiä on avarrettava kalvaimella, jotta kenkiä yhdistävä 0,4 mm lanka mahtuisi läpi.
Viimeksi muokannut PeS, 15.03.2021 08:48. Yhteensä muokattu 21 kertaa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Jälkiasennettava kolmipisteripustus vaunuun

Viesti Kirjoittaja PeS »

Kuva
Kun langat ovat paikoillaan, juotetaan ne kiinni siten, että tinaa viedään samalla jarrukenkien reunoille. Reunoilta tina leviää asennusreikään ja kiinnittä langan — samalla jarrukengänpuolikkaat juottuvat yhteen. Jos lanka ei tästä huolimatta juottunut kiinni, niin silloin tinaa viedään hitunen langan ja kengän väliseen nurkkaan.

Kuva
Ylimääräinen pituus leikataan pois langoista.

Kiikun reunat taivutetaan 90 asteen kulmaan. Kiikun akseli on 0,6 mm:n uushopealankaa.

Kuva

Langan pää taivutetaan 90 asteen kulmaan. Kiikku ja ripustin yhdistetään langalla ja .......

Kuva

... langan toinen pää taivutetaan. Taivutuksen sijasta lankaan voidaan juottaa prikka, jolloin prikan ja kiikun rungon väliin (akselille) pujotetaan pala leivinpaperia. Leivinpaperi estää tinan leviämisen reiän sisäpuolelle ja kiikun juottumisen liikkumattomaksi.

Kuva

Kiikku on nyt valmis.
Kuva

Kiikkumattomaan ripustimeen juotin mutterit ripustimen runkoon. Yhtä hyvin kiinnityksen alustaan voi tehdä samalla tavalla kuin kiikkuvaan ripustimen osalta — tai vaikka pienilllä peltiruuveilla.

Kuva
Kahdella M1,4-ruuvilla kiikutin voidaan asentaa vaunun pohjaan.

Kuva

Kuva
Ruuvin kanta solahtaa ripustimen rungon läpi eikä siten estä ripustinta kiikkumista.

Kuva
Tein kokeilualustan millin styreenista, johon liimasin muoviset U-palkit.

Kuva
Nyt ripustimet ovat paikoillaan — toinen kiikkuu ja toinen ei kiiku, kuten kolmipistiripustuksessa pitääkin olla.

Kuva
Tällä tavalla voi rakentaa hyvin toimivan kolmipisteripustuksen ihan mistä tahansa esikuvasta.

Kuva
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Jälkiasennettava kolmipisteripustus vaunuun

Viesti Kirjoittaja PeS »

Piisin samanlaisen ripustuksen myös Ek-tyyppisiin pitkiin kaksiakselisiin vaunuihin. Tämä lähtee samantien syövytykseen, joten pian sitäkin on saatavilla.
PekkaH
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 30.12.2011 13:07

Re: Jälkiasennettava kolmipisteripustus vaunuun

Viesti Kirjoittaja PekkaH »

Tätähän täytyisi kokeilla! Joko näitä on saatavilla ja mikä on hinta?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Jälkiasennettava kolmipisteripustus vaunuun

Viesti Kirjoittaja PeS »

PekkaH kirjoitti: 11.04.2021 15:03 Tätähän täytyisi kokeilla! Joko näitä on saatavilla ja mikä on hinta?
Asiasta on kerrottu tälläkin sivustolla julkaistussa Mestarisimallien uutiskirjeessä.

Kuva
PekkaH
Konduktööri
Viestit: 61
Liittynyt: 30.12.2011 13:07

Re: Jälkiasennettava kolmipisteripustus vaunuun

Viesti Kirjoittaja PekkaH »

Kiitos vastauksesta.

Tein tilauksen ja sain kuulla että ripustuksia ei olekaan vielä saatavana, vaan tulevat joskus parin kuukauden kuluttua.

Kysyin edellisessä viestissäni onko näitä jo saatavana, mutta mielestäni tuo uutiskirjeen juttu ei asiaa kerro. No eipä mittään, ootellaan :D
Vastaa Viestiin