Rivarossi Big Boy

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Chonder
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 02.03.2021 17:15

Rivarossi Big Boy

Viesti Kirjoittaja Chonder »

Tervehdys kaikille!

Jäi huutokaupasta käteen Rivarossin valmistama Big Boy 1545 EZR248 mallinen veturi H0 koossa. On tulossa lähinnä koristeeksi, mutta olisi hyvä testata miten toimii. Minkäänlaisia ohjeita ei tullut mukana enkä ole näitä harrastanut, joten vinkit olisivat tarpeen. Ensinnäkin, millaista kiskoa tähän pitäisi ostaa, että myös toimii ja sopivan virtalähteen tarvitsen myös, ihan perus analoginen riittäisi? Sopiiko muiden valmistajien vaunut suoraan perään?
Perus ovaalirata riittäisi alkuun, ainakin siihen asti että lähtee mopo käsistä :lol:
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Rivarossi Big Boy

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Moi!
Ota selvää, onko veturi valmiiksi digi vai analoginen. Jos se on analoginen, niin voit luultavasti helpohkosti digitalisoida sen, jos haluat. Tai pitää analogisena. Peruspakkaukset ovat usein houkuttelevasti hinnoiteltuja ja voit saada digitaaliset ajolaitteet, jonkin soikion rataa ja vielä jotain kalustoa mukavalla könttäsummalla, joka on paljon alhaisempi, kuin yksittäin ostetut vastaavat osat.
Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Rivarossi Big Boy

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Rivarossin Big Boyn ehdoton minimikaarresäde on noin 45 cm -- mutta visuaalisesti se on aivan liian tiukka kaarre näin pitkälle veturille. Jos tilaa on, niin hanki suurempisäteiset kaarteet, jolloin valmiit, täydelliset junapaketit jäävät laskuista pois. Vähintäänkin tarkista, minkäsäteiset kaarteet junapaketissa on.

Terveisin
Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Rivarossi Big Boy

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Oletettavasti Rvarossin Big Boy on analoginen tasavirtamalli ilman dcc-pistoketta. Sille kelpaa raiteiksi lähestulkoon minkä tahansa merkkiset tuotteet, poislukien Märklin. Tasavirtaraiteiden valmistajia on pilvin pimein, ja koska ymmärsin ettet tarvitse raiteita muuhun kuin veturin testaamiseen, en lähde tässä kirjoittelemaan syväluotaavia analyysejä eri raidemerkkien välillä. Edullisimmasta ja helpoimmin saatavilla olevasta päästä olisi varmaan Pikon A -raide. Pikon aloitussetti jossa tulee mukana analoginen ajolaite ja muuntaja, maksaa reippaasti alle satasen. Samalla saat jonkinlaisen kämäsen junan jonka voit koittaa kaupata eteenpäin. Ympyrärataa ei kannata kuitenkaan ostaa koska kaarresäde lienee liian jyrkkä. Loivempisäteisiä kaarrepaloja saa muutaman euron kappalehintaan. Pikoa myy muutama kauppias myös Suomessa.
Chonder
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 02.03.2021 17:15

Re: Rivarossi Big Boy

Viesti Kirjoittaja Chonder »

Juu, sainkin jo vastauksia Facebookin puolelta ja tilasin radan ja muuntajan. Tosiaan Pikon A-raidetta tuli noin 5m yhteensä ja halvin mahdollinen DC muuntaja. Kyllä se liikkui ja hyvin vielä! Sain tietoa, että kyseessä on -84-92 vuosina valmistettu malli.
Kaarresäde on R2 eli 422mm, on siinä ja siinä että kääntyy hyvin eli laajempaa kaarta(R4) tulossa jos ryhdyn rakentaa isompaa rataa. Miten nuo flex -raiteet toimii käytännössä, vai onko kiinteät parempia? Onko parempi pysytellä Pikossa kun sitä kerran jo on, vai kannattaako suosiolla siirtyä johonkin parempaan, mikäli iso kiinteä rata olisi tarkoitus tehdä?

Olisi suunnitelmissa tehdä verstaan yläkertaan L -mallinen pöytä tätä varten, kunhan kelit hieman lämpenee kun on kylmä tila. Alustavia suunitelmia jo tein AnyRail ohjelmalla, noin 25m raidetta olisi tulossa nykyiseen suunnitelmaan. Siihen vielä maisemoinnit niin kyllä varmasti hommaa riittää hetkeksi aikaa :D
Junnailija
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 22.11.2016 15:56

Re: Rivarossi Big Boy

Viesti Kirjoittaja Junnailija »

Mikään pakko ei ole pysytellä missään ratamerkissä. Sovituskiskoliittimiä ja sovitusraidepalojakin löytyy hyvin eri merkkisten raiteiden väliin, ja tarvittaessa sovitusliittoksen toi tehdä vaikka ihan käsin. Ja jos maalaat kiskot ja sorastat radan, niin on vaikea sanoa, minkä merkkistä raidetta siellä alla on.

Piko A -radan selkein haittapuoli mielestäni on se, ettei vaihteiden risteyskappaleita pysty sähköistämään. Tämä ei haittaa pitkiä vetureita, luulisin että ei etenkään Big Boyta, mutta voi aiheuttaa pätkimistä tai pysähtymistä ihan lyhyimpien (2-akselisten) vaihtovetureiden kanssa, kun niillä ajaa hiljaa, riippuen tietenkin myös siitä, miten hyvin veturin virranotto on järjestetty. Moniin veturidekoodereihin voi tarvittaessa ympätä "Stay Alive" -kondensaattorivirityksen, jonka avulla veturi pääsee menemään pienten sähkökatkoskohtien yli.

Fleksiraiteet toimivat oikein hyvin, etenkin pitkillä linjoilla, ja niistä on hyvä myös pätkiä lyhyempiä sovituspaloja tarpeen mukaan. Jyrkät kaarteet ovat niillä vaikeampia; katso, etteivät fleksin molemmat kiskokatkokset osu samalle kohdalle. Kaarteet voi kyllä oikein hyvin rakentaa palaraiteista, jos tarvittavaa sädettä löytyy, ja ne voi aloittaa ja lopettaa loivemmilla kaarrepaloilla, niin junien meno kaarteeseen ja poistuminen niistä näyttää kauniimmalta, sujuvammalta.

Sähkön saanti on kaiken A ja O, joten älä sitten säästele radan syöttöjohdoissa, niitä saa olla tiheästi. Ja kiskoliittimet kannatttaa kiinteässä radassa juottaa kiskoihin (kiskon ulkopuolelta, ettei kiskon sisäreunaan jää juotosklönttiä).

Ja funtsaa sitten tarkasti, haluatko käyttää radan yläpuolisia vaihdemoottoreita (= helppo ja nopea asennus) vaiko vaihteen alle piilotettuja (= työläämpi, mutta 100 x realistisempi). Eka vaihtoehto voi myöhemmin alkaa pahasti pänniä. Minua alkoi, ja myöhemmin jouduin leikkaamaan vaihdemoottorit irti vaihteista ja asentamaan ne radan alapuolelle.

Terveisin
Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
Vastaa Viestiin