Re: Modernia kalustoa: Elo-t- ja Obrk-rakennussarjat
Posted: 17.04.2016 19:50
Symoba-lähikytkinmekanismien asentamisen teen seuraavasti: Kiinnitän NEM-tuppelot löyhästi Symoba-mekanismeihin, työnnän NEM-kytkimet tuppeloihin ja teippaan kokonaisuudet kaksipuolisella teipillä väliaikaisesti vaunujen pohjiin. Lähikytkinmekanismien varsia pitää lyhentää ennen koeajoa noin 1-2 millimetriä, jotta varret eivät osuisi koeajon aikana ratapölkkyihin ja vaihteisiin.
Rakennan koeajoradalle jyrkkiä kaarteita ja S-kaarteita, joista haluan vaunujeni kulkevan osana junaa. Lisäksi valikoin koeajorunkoon pisimpiä pienoismallivaunujani, joiden kanssa haluan vaunujeni olevan liikennöintikelpoisia (esim. alapuolen kuvan matkustajavaunu). Koeajossa on tärkeää sekä vetää että työntää junarunkoa kaarteiden yli, jotta toisiinsa kytkettyjen vaunujen puskimien väliin jäisi riittävästi turvamarginaalia. Siirtelen Symoba-mekanismeja testien perusteella sopiville etäisyyksille vaunujen päädyistä, jonka jälkeen liimaan mekanismit pysyvästi paikalleen Erikeeper-liimalla (kuva alla). Liimauksen ajaksi Elo-t-vaunuista kannattaa ruuvata pyöränkannattimet pois paikoiltaan.
Omissa Elo-t- ja Obrk-vaunuissani olen asentanut Symoba-mekanismit siten, että vaunujeni minimikaarresäteeksi tulee 356,5 mm (Fleischmann R1). Tätä jyrkemmistä kaarteista vaununi eivät kulje. Obrk-vaunuilla esiintyy tämän lisäksi rajoitteita laajoissa S-kaarteissa* jarrupään alaotekahvojen johdosta. Laajoissa S-kaarteissa kaarteen ja vastakaarteen säteiden on oltava vähintään 420 mm (Fleischmann R2), jotta Obrk-vaunut kulkisivat turvallisesti S-kaarteiden läpi osana junaa.
*S-kaarre = Kaarteen ja vastakaarteen välissä ei ole lainkaan suoraa rataosuutta.
Rakennan koeajoradalle jyrkkiä kaarteita ja S-kaarteita, joista haluan vaunujeni kulkevan osana junaa. Lisäksi valikoin koeajorunkoon pisimpiä pienoismallivaunujani, joiden kanssa haluan vaunujeni olevan liikennöintikelpoisia (esim. alapuolen kuvan matkustajavaunu). Koeajossa on tärkeää sekä vetää että työntää junarunkoa kaarteiden yli, jotta toisiinsa kytkettyjen vaunujen puskimien väliin jäisi riittävästi turvamarginaalia. Siirtelen Symoba-mekanismeja testien perusteella sopiville etäisyyksille vaunujen päädyistä, jonka jälkeen liimaan mekanismit pysyvästi paikalleen Erikeeper-liimalla (kuva alla). Liimauksen ajaksi Elo-t-vaunuista kannattaa ruuvata pyöränkannattimet pois paikoiltaan.
Omissa Elo-t- ja Obrk-vaunuissani olen asentanut Symoba-mekanismit siten, että vaunujeni minimikaarresäteeksi tulee 356,5 mm (Fleischmann R1). Tätä jyrkemmistä kaarteista vaununi eivät kulje. Obrk-vaunuilla esiintyy tämän lisäksi rajoitteita laajoissa S-kaarteissa* jarrupään alaotekahvojen johdosta. Laajoissa S-kaarteissa kaarteen ja vastakaarteen säteiden on oltava vähintään 420 mm (Fleischmann R2), jotta Obrk-vaunut kulkisivat turvallisesti S-kaarteiden läpi osana junaa.
*S-kaarre = Kaarteen ja vastakaarteen välissä ei ole lainkaan suoraa rataosuutta.