Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Olen alkanut suomalaistaa vanhaa Pikon umpivaunua. Kattoon olen liimannut hiekkaa. Kylkeen tulee mahdollisesti VR Suomi -tekstit. En ole törmännyt suomalaisvaunuun, joka vastaisi prikulleen tuota Pikon vaunua. Pääasia on, että vaunusta tulee suomalaisen näköinen.
Liitteet
vaunu1.jpg
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja PeS »

Pikon vaunu on ilmeisesti saksalainen G10. Pari kappaletta tuollaisia taisi olla Suomessakin. Tiesitkö, että Rautatiemuseossa taitaa vieläkin olla myynissä muovisia Gb:n ja Hdk:n rakennussarjoja - taitaa olla Ei-sarjojakin. Niistä saa vähällä vaivalla suomalaisia vaunuja
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Kyllähän niitä rakennussarjoja tuli joskus museon sivuilla katseltua.
Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Mulla olisi pieni kysymys. Onko nyt kellään suomalaisen kaluston rakennussarjoja tai valmiita vaunuja tai vetureita? Oma ratani sijoittuu vuoteen 2004, joten ajanmukaista kalustoa. Onko kukaan muuten nähnyt enää virkakäytössä ollutta Pot-vaunua 2000-luvulla? :?: :?:Omalle radalle moista ajattelin, mutta en ennen kuin tiedän liikennöikö niitä.
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
okeskira

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja okeskira »

Eeli kirjoitti:Mulla olisi pieni kysymys. Onko nyt kellään suomalaisen kaluston rakennussarjoja tai valmiita vaunuja tai vetureita? Oma ratani sijoittuu vuoteen 2004, joten ajanmukaista kalustoa. Onko kukaan muuten nähnyt enää virkakäytössä ollutta Pot-vaunua 2000-luvulla? :?: :?:Omalle radalle moista ajattelin, mutta en ennen kuin tiedän liikennöikö niitä.
Pot-vaunut poistuivat käytöstä 1994 (vai -96?), jonka jälkeen ovat seisseet Pieksämäen konepajalla. Muutama on muutettu Ems-sotilaskuljetusvaunuksi ja yksi on museoitu Haapamäelle.

2000-luvun suomikaluston osalta on tosi hiljaista, jos haluaisit valmiita rakennussarjoja. Jounihan kauppasi omasta projektista ylijääneitä Gbln-vaunuja muutama kuukausi sitten ainakin tuolla Rautatiemuseon foorumilla. Suosittelen, ettet olisi tuon vuoden kanssa ihan noin tarkka, sillä kaluston tarjonta on juuri niin minimaalista kuin tiedät. Nopeinta tulosta saat itse tekemällä, tai ostamalla suomessa liikennöineitä tai liikennöiviä ns. junalauttavaunuja.
Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja Eeli »

okeskira kirjoitti:Jounihan kauppasi omasta projektista ylijääneitä Gbln-vaunuja muutama kuukausi sitten ainakin tuolla Rautatiemuseon foorumilla.
Mikä hinta Jounilla oikein oli :?: :!:
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hintaa ei ollut mitenkään liikaa. Aidoksi suomalaismalliksi. Siirtokuvineen.
juuso

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja juuso »

millon se sm2 tulee myytiin? :?:
MOU83
Ratavartija
Viestit: 48
Liittynyt: 02.04.2009 16:51

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja MOU83 »

Mitenkäs on tämän hetkinen tilanne suomalaisesta kalustosta, jota saisi ostettua valmiina tai siis jotka ovat ainakin tosi lähellä?

Viittaan kysymyksessäni tämän aiheen alkukirjoitukseen, jossa on tosi kattava lista Suomikalustosta, mutta Sr2:sta lukuunottamatta en ole mitään niistä löytänyt olevan enään myynnissä tai valmistajien sivuilla.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

MOU83 kirjoitti:Mitenkäs on tämän hetkinen tilanne suomalaisesta kalustosta, jota saisi ostettua valmiina tai siis jotka ovat ainakin tosi lähellä?

Viittaan kysymyksessäni tämän aiheen alkukirjoitukseen, jossa on tosi kattava lista Suomikalustosta, mutta Sr2:sta lukuunottamatta en ole mitään niistä löytänyt olevan enään myynnissä tai valmistajien sivuilla.
Heikoilla on Suomi kaluston saatavuus kotimaasta, itse olen näitä ebayn kautta hankkinut.
Niille jotka eivät ole ebay kauppaa vielä harrastanut kannattaa suunnistaa suoraan ebayn Suomenkieleiselle sivustolle http://global.ebay.com/
Ja jos sivusto ei oletuksena näy Suomen kielellä on joko windowsin tai selaimen maa asetus pielessä, sivuston saa Suomenkieliseksi kuitenkin myös manuaalisesti valitsemalla sivuston yläreunasta maaksi ja kieleksi Suomi.
Hakuja tehdessä kannattaa valita alla olevan kuvan punaisella ympyröidystä kohdasta Euroopan unioni niin ei tule tullireissua....
Liitteet
ebay.jpg
ebay.jpg (48.79 KiB) Katsottu 12507 kertaa
Ylläpito
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Käykö samat saksan eBayn tunnukset tonne suomenkieliselle? Muistan, että oon joskus koittanu tradera.se mennä niillä, enkä päässy, vaikka ebay sen kai omistaakin.....
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

EMD F7 kirjoitti:Käykö samat saksan eBayn tunnukset tonne suomenkieliselle? Muistan, että oon joskus koittanu tradera.se mennä niillä, enkä päässy, vaikka ebay sen kai omistaakin.....
Ainakin omat tunnukseni jotka Britannian ebayn (http://www.ebay.co.uk) kautta olen rekisteröinyt käyvät myös tuonne kansainväliselle sivustolle.
Luulisi että muutkin käyvät, kokeilemallahan se selviää...
Ylläpito
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Samoin tunnuksin poikkesin suomenkielisille sivuille. Siellä vaan pitää etukäteen tietää, mitä hakee?. Muutenkin tuntuu uppeammalta. Saksakielisillä sivuilla voi vapaasti selata mitä vaan. Suomalais- ulkolainen sanakirja auttaa.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Uudessa pienoismallit lehdessä oli juttua että Gbk vaunusta tulee jälleen rakennussarja myyntiin.
Toivottavasti ko vaunussa on lähikytkinmekanismi ja NEM 362 tuppelot?
Gbk vaunun rakennussarjaa voi kysellä lehden mukaan Suomen Rautatiemuseolta (kaupan listoilla sitä ei ainakaan vielä näkynyt).
Ylläpito
Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 77
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: Lista vetureista ja vaunusta Suomalaiselle radalle.

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 »

Minkähänlainen tuo Gbk-sarja on? Muovia, resiiniä, messinkiä? Kenen tuottama?
Vastaa Viestiin