Rocon lähikytkin

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

tkunnas
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 11.04.2006 20:18

Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja tkunnas »

Onko arvoisilla lajitovereilla käytännön kokemuksia Rocon lähikytkimestä? Ovatko käytännössä toimiva ratkaisu? Haluaisin omaan pienoisrautatiekalustoon vähän lenkkikytkimiä realistisemmat kytkimet, ja nuo näyttäisivät olevan 50 kpl pakkauksessa aika miellyttävän hintaisia.
Viimeksi muokannut LOK, 18.12.2017 03:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korvattu toimivalla.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Itse käytän omalla radallani Rocon lähikytkimiä. Mielestäni toimiva ja siro. Ajattelin tuossa ennen joulua muuttaa kaikkiin vaunuihini k.o. kytkimet ja tilasin tuon 50kpl pakkauksen muun roinan ohella. Tehtaalta oli kuitenkin ilmoitettu ettei tätä isompaa pakkausta ole saatavilla. Sen sijaan 4kpl pakkauksia kyllä löytyy.
jartsa

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Kramm on tietääkseni halvin paikka nettitilausten suhteen.Pelkkiä kytkimiä tilatessa hintaan lisätään 17e postimaksu,joten kannattaa tilata muutakin.Tietyn summan(150e) alittavia lähetyksiä eivät lähetä.Verkkopankissa itse olen nuo maksanut IBAN ja BIC koodeilla ulkomaanmaksuina.Mailitse lähettävät tuon tilatut tuotteet ja tilinumeron joka maksetaan 8:n päivän aikana,mailitse tulee vastaus maksun vastaanotosta ja paketin lähettämisestä ilmoitus.Tuotteet tulevat 5-7päivässä,aiemmin oli 14 päivää merkintänä postitse.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Itse käytän ko kytkimiä pitkien matkustajavaunujen välissä.
Huonoa kytkimissä on että tarvitsevat täysin suoran rataosan kytkeytyäkseen, ulkonäöllisesti on vähän töröttävän tapin nököinen, eli ei siis kovinkan kaunis....
Parempana vaihtoehtona pidän Fleischmannin Profi-lähikytkintä, maksaa 50kpl erissä 35,96€ Krammilla.

Myös Rocolla on hivenen SA3 kytkintä muistuttava kytkin uusien ruotsalaisten malmivaunujen päätyvaunuissa (kahden vaunun setissä), ulkonäön perusteella käsittääkseni se on kadee yhtensopiva (Joskaan ei siten lähikytkin)?
Se että saako ko kytkintä erikseen onkin sitten eri juttu.....

Kuva

Yksi vaihtoehto on myös rocon oikea Sa3 kytkin (Tuotenumero 40375) joka löytyy edellämainitsemien malmivaunujen välistä, sen tosin joutuu modifioimaan itse nem tuppeloon.

Kuva
Viimeksi muokannut LOK, 18.12.2017 03:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylläpito
tkunnas
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 11.04.2006 20:18

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja tkunnas »

Mikä tuossa Fleischmann Profissa on irrotusmekanismi?
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

tkunnas kirjoitti:Mikä tuossa Fleischmann Profissa on irrotusmekanismi?
Sama kuin normaaleissa lenkkikytkimissä ja flaisun "hakakytkimissä", eli radan keskellä oleva nouseva luiska (Mikä se sitten nimeltään onkin)...
Minulla on myös muutama profikytkin käytössä....
Ylläpito
tkunnas
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 11.04.2006 20:18

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja tkunnas »

Kiitos. Pitäisköhän sitten tilata noita...
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

tkunnas kirjoitti:Kiitos. Pitäisköhän sitten tilata noita...
Minulla olisi myös tarvetta niille, koska ovat parempia kuin nuo edellämainitut Rocon kytkimet....
Ylläpito
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja PeS »

Onko lähtökotasi se, että uusi kytkin on voitava asentaa NEM-tuppeloon? Yksin varteenotettava ratkaisu saattaisi olla NEM-tuppeloon sopiva Kadee-kytkin. Kyseinen kytkin toimii myös lähikytkimenä, eli se on hieman erilainen kuin perusjenkki-Kadee. Kytkimen "kouran" takana on levennys, joka estää kouran kääntymisen auki, kun sitä käytetään lähikytkinmekanismin kanssa. Olen kokeillut muutaman harrastajan kanssa kyseistä kytkintä - erittäin herkästi toimiva kytkin, jonka voi laukaista magneetilla - joko radan alle sijoitetulla sähkömagneetilla tai vaikkapa irtonaisella magneettilevyllä, jonka voi sijoittaa kiskojen väliin aina siellä missä sitä tarvitaan.

Jos taas kytkin voi olla jokin muukin kuin NEM-tuppeloon asennettava, niin sittenhän on olemassa useita erilaisia teräslangasta taivuteltavia kytkimiä, mm. Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan kansalliseen kalustoon vakiintunut TB-kytkin. Englannissa näistä on olemassa jopa kerhokohtaisia kehitelmiä, kuten Alex Jackson jne. Englannissa tuollaiset ovat jo sen verran vakiintuneita virityksiä, että niitä saa myös rakennussarjoina.
Viimeksi muokannut LOK, 18.12.2017 03:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimattomat linkit poistettu.
tkunnas
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 11.04.2006 20:18

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja tkunnas »

Kyllähän se kytkin NEM-tuppeloon pitää saada. En välittäisi ruveta tekemään erityisiä muutostöitä kiinnityksiin. Ja hyvä olisi, jos kytkin muistuttaisi edes etäisesti SA-3 -kytkintä.

Tuo Kadee on mulle ihan uusi tuttavuus, mistähän siitä löytäisi tietoja (kuva, hinta jne)?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ehdotettu Roco on hankala; Vaunu säilytyksessä, koplinki ei saa olla painautuneen päisin mihinkään. Koplingin muoto muuttuu. Voi palauttaa ennalleen lämmittämällä varovasti kolvilla ja vääntämällä oikeaan muotoon. Siinä sitten jäähdytys. Fleisun vastaava taas vaatii lähes ehdottoman linjassa olemisen, muuten avaus on jäykkää. Koplinki kampeaa. Ja on hankala laittaa Rocon tuppiloon. Melko jämpti.
SA-3- malli sopinee kiinteisiin vaunurunkoihin. Kun vain saa istumaan; Ns. sormiliitos lenkkikytkimen NEM- kiinnitysosaan. Muovipikaliima Loctite 406 toimii. Kadeesta tehtynä vastaava proto. Oikea NEM- Kadee myös hyvä.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Liki koko kalustoni on varustettu kadeen kytkimillä (Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta jotka edellä mainitsinkin), tosin vaikka Pes tuossa edellä mainitsi, se nem tuppeloon asennettava ei ole puhdasverinen lähikytkin.
Toki sillä saa vaunut lähemmäksi toisiaan mutta se ei pysy suorassa vastakkaiseen kytkimeen nähden, vaan pääsee kääntymään kytköksestään.
Eli tehdastekoisten vaunujen lähikytkinmekanismi ei kadeella toimi (vaunut eivät toissinsanähden taittuessa erkane toisistaan).
Muutoin minusta ehdottomasti paras ja siroin kytkin H0 skaalaan!

Kuva
Ylläpito
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja PeS »

tkunnas kirjoitti: Tuo Kadee on mulle ihan uusi tuttavuus, mistähän siitä löytäisi tietoja (kuva, hinta jne)?
Kadeen kotisivuilta löytyy kuvia ja muuta tietoa http://www.kadee.com/htmbord/coupler.htm. Kytkimet 17, 18, 19 ja 20 sopivat suoraan NEM-tuppeloon. Erona on, että ovat eri pituisia (lyhyt lyheen vaunuun, jotta saat vaunut mahdollisimman lähelle toisiaan jne.) Klikkaa tuotenumeroa, niin saat kuvan esille. Tuo numero 16 on mielenkiintoinen, josta minulla ei ole kokemuksia: tarkoitettu eurooppalaisiin vaunuihin, joissa on puskimet.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja PeS »

Hermanni kirjoitti:Toki sillä saa vaunut lähemmäksi toisiaan mutta se ei pysy suorassa vastakkaiseen kytkimeen nähden, vaan pääsee kääntymään kytköksestään.
Eli tehdastekoisten vaunujen lähikytkinmekanismi ei kadeella toimi (vaunut eivät toissinsanähden taittuessa erkane toisistaan).
Muutoin minusta ehdottomasti paras ja siroin kytkin H0 skaalaan!
Olet oikeassa, tosin tuo lähikytkinmekanismin toiminta tai toimimattomuus riippuu kaarresäteestä: loivassa kaarteessa mekanismin liikerata on niin lyhyt, että kytkimet eivät aukea, jyrkemmissä aukeavat. Siksi noita kytkimiä on eri pituisia, jotta ongelmaa voitaisiin kompensoida valitsemalla eri pituisia versioita.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Rocon lähikytkin

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Huomasitte varmaan että tein pienen tiedotteen kytkimiin liittyen: viewtopic.php?f=3&t=312&sid=3e282c2f9e7 ... bea4d8d2b6

Alla kuvassa kadee kytkin...
Kuva
Viimeksi muokannut LOK, 18.12.2017 03:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korjattu.
Ylläpito
Vastaa Viestiin