Ohjeistusta/Opastusta analagisen radan muuttamisesta digitaaliseksi

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

JariU
Ratavartija
Viestit: 13
Liittynyt: 15.04.2020 09:37

Ohjeistusta/Opastusta analagisen radan muuttamisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja JariU »

Hei,

minulla on 60-luvun alusta asti kerättyä Fleischmann rataa, nykyisin malliraidetta. Mukana on myös Rocon, Liliput, Lima ym kalustoa. Nyt harrastus on alkanut uudestaan kiinnostaa. Ajattelin ensin, että tyydyn analogiseen rataan, mutta nyt kiinnostus heräsi digitaaliseen. Minulla ei ole mitään osaamista elektroniikasta tms ja siksi minulla ei ole mitään käsitystä, miten muutos tapahtuu. Ensinnä onko kenelläkään tietoa, onko jossain olemassa opasta, miten muutos tapahtuu. Miten käytännössä digiradalla veruri käyttäytyy kun saapuu "SEIS" opasteen kohdalle. Voiko samalla radalla liikennöidä sekä analogiset että digikalusto? Pitääkö kaikkien valaistujen vaunujen valaistus uusia jne. Ja mistä saisi jotain tietoa, mitä maksaa ja ovatko kaikki eri mallit keskenään yhteensopivia?
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Ohjeistusta/Opastusta analagisen radan muuttamisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja Tony »

Helppoihin kysymyksiin vastaukset ensin:

1) Digiveturin dekooderi tunnistaa yleensä automaattisesti olevansa analogiradalla ja toimii analogiradan ohjaimen mukaan. Analogiveturi puolestaan kulkee täysillä digiradalla ilman kontrollia (radassa täysi jännite kaiken aikaa).

2) Analogiveturit pitää varustaa DCC tai jonkin muun protokollan dekooderilla, jotta ajo digiradalla onnistuu. DCC on yleisin. Dekooderin lisäämisessä ei yleensä ole mitään kovin ihmeellistä. Uusimmissa vetureissa on jopa 8 tai 21 Pinninen liitin valmiina tätä varten. Vanhoissa tulee pientä juotoshommaa vastaan. Dekon mukana tulee asennusohje ja eiköhän se löydy googlellakin. Lampun kannat pitää eristää rungosta elleivät ole jo. Lisäksi moottori ja rattaat kannattaa herkistää virrankulutuksen pitämiseksi kurissa.

Oma mielipiteeni on, ettei vanhoja vetureita kannata digitalisoida, vaan jättää ne joko vitriiniin tai ajattaa analogiradalla. Mutta tämä tosiaan mielipide.

3) Helpoin steppi hypätä digiin on ostaa jokin aloituspakkaus kiskosoikioineen, vetureineen ja ohjaimineen.

4) analoginen SEIS opastin taitaa katkaista tylysti sähköt radasta, jolloin toki Digiveturikin siihen pysähtyy. Digiin on kuitenkin hienompiakin ratkaisuja olemassa, jolloin veturi automaattiajossa hiljentää opastimen eteen sulavasti ja veturi pysyy käynnissä (valot ja äänet) punaisen ajan. Aja opasteella sitten taas hitaasti kiihdytetään.

5) vaunuvalaistus 2 kiskossa ei ole itselleni tuttu, joten en ota kantaa. Hehkulamput toki ledeihin kannattaa vaihtaa jälleen virrankulutuksen näkökulmasta.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Ohjeistusta/Opastusta analagisen radan muuttamisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kysymyksiin mitä maksaa ja mistä ohjeet:

Digiohjain noin kymmenelle junalle ja virtalähde siihen maksaa noin 100 euroa. DCC-lutikka per veturi noin 30e, äänideko noin 100e/kpl. Nämä ovat siis keskenään vaihtoehto.

Jos haluat digitalisoida myös opastimet ja vaihteet, tulee hintaa noin 10e/laite.

Isommat ohjaimet 500-750e, virtalähteet 100e/kpl, boosterit 150e/kpl, automaattiajon laitteet, niin puhutaan jo aika kalliista investoinnista 1000-2000e + tuo yllämainittu.

Ohjeiden osalta on parasta, jos englanti tai Saksa taipuu. YouTubesta löytyy hyviä tutoriaaleja, ulkomaisista harrastajafoorumeista tietoa jne... En ole itse törmännyt kattavaan oppaaseen, missä yllämainittu näytettäisiin step-by-step, mutta kyllä sekin saattaa jollakin olla.

Yhteensopivuus... DCC on hyvä valinta protokollaksi, koska taitaa olla lähes de facto asemassa 2-kisko puolella. Kaikki DCC-lutikat ainakin teoriassa toimivat kaikkien DCC ohjainten kanssa. Valmistajia on paljon. Kertokoon, joku asiaan perehtyneempi, näistä lisää.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Vastaa Viestiin