Tony kirjoitti:Iski tuolla ModelExpossa kuume osallistua Märklin-moduulien rakentamiseen. Ostinkin jo puutarpeet kahteen moduuliin.
Aha, siis ModelExpo on täysin onnistunnut, jos kuume iski.
Tony kirjoitti:Kysymyksiä kuitenkin nousi heti alkuun iso kasa. Yritin selata tätä keskustelua läpi, mutta inspiraatio loppui kesken ja kysynkin nyt ehkä uudestaan jo käsiteltyjä asioita.
Yritän vastata, mutta se on vain mun käsitys asiasta. Varmasti saat myös mualta eri mielipiteita teknisista asioista.
Tony kirjoitti:Sähköistys:
Luin jostakin, että kiskotuksena on sallittu sekä K- että C-kiskot, mutta moduulin "standardi"-päätyyn tulee laittaa K-kiskot. Onko tämä kiskoprofiilin takia vai minkä vuoksi?
Itse olen käytännyt myös M-kiskot, no problemo. Päädyyssä vain K-kisko, siksi suositelen 24922 ja 2291 Märklin-luettelosta.
Tony kirjoitti:Mitä on muuten sovittu raiteiden kohtaamisesta, tulevatko kiskot vain moduulin reunaan ilman kiskoliittimiä?
kiskoliittimet katkaistaan aina, koska ei saa ola metallikontakti kahden vierasmoduulien kohtamisalueella. Sähkökontaktit ja banaanit vain moduulin alapuolella.
Tony kirjoitti:Entäpä C-kiskojen sähköistys? Tehtaalta tullessaanhan siinä molemmat kiskot ovat sähköisesti yhdessä. Pitääkö tämä yhteys katkaista?
Suorat ja kaarikiskot eristetään vain jos samat moduulit halutaan käytä myös tasavirtamoduuliradalla joskus.
Tony kirjoitti:Miten sitten vaihteet, C-kiskossa ei ole mahdollista eristää vaihteiden raiteita toisistaan... Eikä K-kiskojakaan enää saa eristetyillä vaihteilla ainakaan uutena.
C- ja K-vaihdemoduulit ja kokonaiset asema-/ratapiha-alueet Märklin-kiskomateriaalista käy vain vaihtovirtamoduuliradalle.
Perjatessa kolmekisko- ja kaksikiskomoduulirata voi olla samassa ketjussa visuaalisesti mutta sähköisesti eristetty.
Tony kirjoitti:Millä ohjausjärjestelmällä rataa pitää pystyä operoimaan?
Master-MobileStation ja Slave-MobileStation toimii hyvin jos on noin 3 vetureita ja lyhyempi moduulirata. Boosterit ja CentralStation tarvitaan, jos on massiivinen moduulirata ja monta junia liikella.
Tony kirjoitti:Omaa käyttöä varten aion varustaa kaikki vaihteet dekoodereilla ja ohjata niitä Central Stationilla. Onko osoitteistosta sovittu mitään (kuka saa minkäkin osoiteavaruuden)?
Ei ole vielä mitä sovitu, koska olemme vasta varhaisessa kokeiluvaiheessa, mutta ehdotuksia on aina tervetullut.
Pyörä ei tarte keksi uudelleen, Norjassa sekä NordModul ry:ssa on kokemus kolmekiskomoduuliratatoiminnasta ja ehkä voimme otta ideoita sieltä.
Tony kirjoitti:Entäpä opastimet, tuleeko niitä lainkaan ja mistä operoidaan?
Veihteet ja opastimet on asemapäälliikön/asemaomistajan tehtävä ja hän operoii omalla tontilla annetun junaaikataulun mukaan.
Tony kirjoitti:Kiskotus:
Omalle radalleni olisi tarkoitus tehdä tuplaraiteet koko matkalle, onko tästä sovittu muutakin kuin raiteiden etäisyys toisistaan?
Etäisyys on 57mm jos käytät K-kiskot asema-alueella tai 64,3mm jos käytät C-kiskot. Virallinen FREMO-etäisyys on 46mm.
Suositelen, että rakennat 2 ylimääräistä sovintomoduulia, että maisemat muutuu pehmeasti yksiraiteisesta, tuplaraiteiseen ja loppuksi moniraiteiseen asema-alueen.
Koodi: Valitse kaikki
=========
-------------===================---------------
[____]
Sovintomoduulit olisi sen takia, koska emme voi pakota yksiraideisia sivurataharrastajia rakentamaan tuplaraidemoduuleja.
Vaikka olisi tuplaraideisia päärataharrastajia, emme voi pakota käytämään C-kiskogeometrian etäisyytä, jos ne käytää K-kiskovaihteet.
Tony kirjoitti:Mikä on minimikaarresäde, joka hyväksytään? Itse ajattelin käyttää joko Märklin R5 tai R9 raiteita ja vaihteita ainoastaan.
loiva C-kaari R9 1114,6mm 12,1 asteeta 24912 olisi parempi tai loiva K-kaari 902,4mm 14,26 asteeta 2274 jos halutaan realistinen kurvi.
Tony kirjoitti:Maisemoinnista ja moduuleista itsestään:
Noudatetaanko maisemassa jotakin "teemaa" vai voiko moduulit olla mitä tahansa?
Teemana voi olla metsä, esikaupunki, teollisuusalue, jne.
FREMO suositelee keskieurooppalainen alkukesämaisemat.
Tony kirjoitti:Itseäni kiinnostaisi tehdä ainakin neljästä moduulista koostuva asema-alue, mutta ehkä kuitenkin saksalaiseen miljööseen.
Aseman rakennus ja kyltit kertoo missä maassa olemme moduuliradalla. Rakennuksia ja kyltejä voidaan aina vahda tilanten mukaan.
Tony kirjoitti:Maalataanko nämäkin moduulit jollakin harmaan sävyllä, millä?
Itse käytän neutraali matta harma seinämaali Biltemasta.
Toiset maalaa moduulikehykset ruskea, musta tai vihreä.
Tony kirjoitti:Voiko moduulit poiketa 500 mm:n leveydestä?
Voi olla leveämpi tai kapeampi omalla alueella.
Tony kirjoitti:Ja tuleeko "levennys" sisäpuolelle ts. moduuli sisennetään operointipuolelle?
Levennys voi olla mihin suuntaan vaan, kts. esim.
http://www.zababov.cz/fileadmin/akce/Mi ... sty-v8.pdf
Tony kirjoitti:Kalustosta:
Millä kalustolla moduuleilla ajetaan?
Vanhat ja/tai uudet matkustaja- ja tavaravaunut, ensisijaisesti suomalainen.
Itse hyväksyn myös nahkahousukalustoa.
Tärkeä on, että junat liikuu.
Tony kirjoitti:ModelExpossa taidettiin ajaa MobileStationilla, joten olettaisin vetokaluston olevan Digiä.
2-3 digiveturia olisi hyvä.
Tony kirjoitti:Tästä kysymyksiä alkuun ja lisää tulee melko varmasti, kun asiat alkavat rullata.
Toivottavasti y.m. vastaukset autavat vähän moduuliprojektissasi.