Sivu 1/1

Märklin 3044 ja moottoriongelma (hiilet)

Lähetetty: 23.01.2011 11:24
Kirjoittaja Tulppo68
Otin vanhan märklin ratani vintin kätköistä, "lapsilleni" käyttöön =)
alkuun kaikki pelasi niin kuin pitikin mutta muutaman viikon päästä veturi ei enään kulkenut eteenpäin yhtä lujaa kuin taaksepäin, nyttemmin se ei tahdo kulkea oikein mihinkään suuntaan normaalia vauhtia( veturi on 3044 ) voisiko joku valaista mistä vikaa hakea?

Re: Apua kaivataan

Lähetetty: 23.01.2011 12:24
Kirjoittaja Tulppo68
jasså, sain vian paikallistettua, eli hiilethän siellä oli menny =)
Tarttee varmaan tilata/ ostaa uudet ja samointein kaikkiin vanhoihin vetureihin =)

Re: Apua kaivataan

Lähetetty: 23.01.2011 13:28
Kirjoittaja EMD F7
Niit hiiliä voi koittaa putsata santapaperilla. Tossa 3044 on toisella puolen hiili ja toisena kupariharja. Ne voi nyös koittaa kääntää niin et se huono pää on ulospäin. Sit toi levykollektorimoottori, joka siin on, likastaa kollektorin eli kommutaattorin helposti. Senkin voi putsata. Uusiakin hiiliä saa.

Re: Apua kaivataan

Lähetetty: 23.01.2011 14:45
Kirjoittaja Tulppo68
Kiitti vinkeistä. Putsasin ja käänsin mutta noista kupariharjoista on tuskin mitään enään jäljellä, hiili menis varmaan vielä toiset 30 vuotta =)
Mutta kupariharjan kääntämisellä saatiin kuitenkin eloa peliin, kunnes uudet tulee.

Re: Apua kaivataan

Lähetetty: 23.01.2011 15:08
Kirjoittaja ealab
Voitele öljyllä myös laakerit niin moottorista, rattaista, kuin pyöristäkin. Vaunuistakin.

Re: Apua kaivataan

Lähetetty: 23.01.2011 17:43
Kirjoittaja Tulppo68
Juu veturit kävin täysinläpi mutta noihin vaunuihin en koskenutkaan, kiitti vinkistä rasvaan nekin samoin tein.

Re: Apua kaivataan

Lähetetty: 23.01.2011 21:35
Kirjoittaja ealab
Eipä hiilen kääntö taida olla oikein hyvä, hahlon takia. Tuo levykollektori ei sinällään ole sen herkempi likaantumaan, kuin muutkaan; rumpukollektorit. Kehänopeus vaan on isompi, se kuluttaa harjoja, siitä hiilipölyä,yms. Riippuu vai mitoituksista, virroista, jne. Levykollektorissa taitaa olla pitempi hiilen kulkema matka/kierros, tai eihän hiili liiku. Tämäkin tarvitsee oman osansa moottorin väännöstä, -tehosta, -virrasta. On siis vipuvartta hiukan enemmän, kuin vastaavissa rumpukollektoreissa. Herkemmissä moottoreissa onkin pienihalkaisijainen kollektori. Kun nyt kyseessä on vain kollektorimoottorit.

Re: Apua kaivataan

Lähetetty: 25.01.2011 21:19
Kirjoittaja jartsa
Eipä tuo(pari euroa) kovin suuri satsaus ole,ostaa vaikka muutamat ylimääräiset hiiliparit varalle.
Kirjekuoressakin nuo tulee perille asti,asui sitten hieman kauempanakin.Sopii vain kauppiaan kanssa nämä lähetys/maksuasiat,vaikkapa puhelimitse tms.

Re: Apua kaivataan

Lähetetty: 25.01.2011 22:23
Kirjoittaja Tulppo68
jartsa kirjoitti:Eipä tuo(pari euroa) kovin suuri satsaus ole,ostaa vaikka muutamat ylimääräiset hiiliparit varalle.
Kirjekuoressakin nuo tulee perille asti,asui sitten hieman kauempanakin.Sopii vain kauppiaan kanssa nämä lähetys/maksuasiat,vaikkapa puhelimitse tms.
Juu tilattu on ja sähköiseti sain kaiken hoidettua täällä http://pienoisjunat.blogspot.com/2010/1 ... utdet.html
nopea palvelu, kirjeenä tulee ja kaikki toimii moitteetta =)