Eurooppalaiset pyöräkertojen akselipituudet ovat melkoinen salaatti niin kuin ylipäätään eurooppalainen standardiajattelu. Seuraavaassa muutamien valmistajien nimellismitat akseleiden pituuksista. Tämäkään ei takaa vielä sitä, että näin olisi myös käytännössä, eli aina kannattaa mitata.
Piko\Lima\Märklin 24,40 mm
Roco 24,75 mm
Fleischmann 24,0 tai 25,0 mm
Kleinmodellbahn 23,8 mm
Gützold 24,6 mm
Liliput 24,75 mm
Trix 25,4 mm
Bachmann Europe 24,7 mm
Athearn vanha 24,9 mm
Athearn uusi 25,9
Amerikkalaisilla tilanne on selkeämpi. NMRA:n mukainen standardimitta on 26 mm. Tosin monia muitakin akselinpituuksia jenkeissä käytetään, eli vaihtokelpoisuus ei sielläkään ole taattu. Tämän näkee, kun selaa fillarivalmistajien mitoituksia.
3D-printtausmateriaalien kesto laakerimateriaalina on ainakin minulle vielä epäselvä, eli en osaa sanoa kestävätkö printtimateriaalit laakerina ilman erillistä messinkilaakeria. Lähes poikkeuksetta englantilaiset kuitenkin laakeroivat printtitelinsä. Senkin varmaan aika osoittaa, miten printtimateriaali ylipäätään kestää telirunkomateriaalina.
Jotkut pajat valmistavat koko telirungon harsista — kaikki hartsilaadut eivät kestä, vaan murenevat ajan saatossa tai akselin kärkikartio kuluttaa laakeripukin tohjoksi. Näin voi tapahtua myös ruiskupuristusmuovisessa telissä tai ripustuksessa, jos akselin pituus on väärin mitoitettu tai jos muovilaatu kuivuu vanhetessaan. Kaikki muovit eivät siis näytä kestävän ylipäätään laakerimateriaalina.
Jos ryhtyy laakeroimaan uudestaan telejä, niin monesti voi joutua vaihtamaan lyhyemmät akselit. Tämä johtuu siitä, että uuden laakerikupin syvyys ei vastaa alkuperäisen laakerikupin syvyyttä tai messinkisen kupin asennuslaippa muuttaa pyöräkerran asennusmitoituksen kapeammaksi. Tällöin voi käyttää myös laipatonta laakeria, joka voidaan upottaa vapaammin kuin laipallinen. Sen halkaisija on kaksi millimetriä ja laakerirungon pituus on kaksi millimetriä. Kun ottaa huomioon laakerikupin syvyyden, niin voi yrittää mitoittaa porauksen sen mukaan, että alkuperäistä pyöräkertaa voi käyttää. Sorvattujen laakerikuppien lisäksi ainakin Peco valmistaa pellistä prässättyjä laipattomia laakerikuppeja. Ne voi unohtaa, koska ne on suunniteltu Pecon omille pyöräkerroille.
On hyvä tiedostaa, että sorvaamalla tehtyjen laakerkuppien mitoitukset vaihtelevat eri valmistajien kesken.
Asensin Heriksen valmistamaan venäläisvaunun teliin messinkilaakerit. Vaunun teli on valmistettu ruiskupuristusmuovista, mutta akseli on liian lyhyt, jolloin se syö laakerikupin muhjuksi. Tällaisessa asennuksessa välys on ohjeen mukaan hyvin pieni. Kuvassa näkyvän asennustavan jälkeen teliin on vaihdettava 23,8 millimetriä pitkä akseli, eli lyhyempi kuin vaunun alkuperäinen akseli.