Sivu 1/1

Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Lähetetty: 16.11.2009 23:03
Kirjoittaja Hermanni
Kuinka monella foorumilaisella on käytössä liikuvassa kalustossa RP25 pyöräkertoja?
Itse kokeilin Märklinin kaluston alla niitä huonohkoin tuloksin K-kiskolla, C-kiskolla tosin suistumisia ei normivaihteilla tapahtunut (edes vaunuja letkassa työntäessä).
Eli onko mahdollista fiksata K-vaihteita (uudempaa mallia) kenties niin että nuo RP25 fillarit toimisivat luotettavasti sielläkin?

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Lähetetty: 16.11.2009 23:09
Kirjoittaja consul
Toisaalta, miksi tehdä oma harrastaminen mahdollisimman hankalaksi vaihtamalla vaunuihin pyöräkerrat, jotka eivät toimi?
Mun radalla kulkee kaikki tarpeellinen kalusto kun en itse tee asiaa vaikeaksi pyöräkertoja vaihtamalla :)

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Lähetetty: 17.11.2009 08:59
Kirjoittaja Psi
consul kirjoitti:Toisaalta, miksi tehdä oma harrastaminen mahdollisimman hankalaksi vaihtamalla vaunuihin pyöräkerrat, jotka eivät toimi?
Mun radalla kulkee kaikki tarpeellinen kalusto kun en itse tee asiaa vaikeaksi pyöräkertoja vaihtamalla :)
Asia liittyy varmaankin moduuliratakeskusteluun.

Märklin-puolella pyörästökeskustelu lienee turha, sillä kyseessä on yhden valmistajan järjestelmä, ja silloin riittää valmistajan tehdastanadardin noudattaminen -- on se sitten mikä tahansa.

Kaksikiskopuolella ongelma on todellinen. Eri valmistajat eivät käytä yhtä ja samaa pyörästönormia, vaan normit ovat valmistajilla historiallisista ja kaupallisista syistä erilaiset. Valmistajat pyrkivät sitouttamaan asiakkaansa käyttämään omaa raide- ja kalustomateriaaliaan. Siksi tädellistä yhteensopivuutta ei ole, eivätkä valmistajat sitä todennäköisesti haluakaan. Euroopplainen alan kattojärjestö MOROP ei ole pyrkinyt yhtenäistämään pyörästönormeja vaan on laatinut omat standardinsa (NEM-normit) mieluummin niin, että kaikkien valmistajien tuotteet ikäänkuin sopivat standardiin.

Yhdysvalloissa sen sijaan kansallinen pienoisrautatiealan kattojärjestö NMRA on pyrkinyt ohjaamaan valmistajia kohti yhdenmukaista pyörästönormia, ja on siinä myös onnistunut. Myös nämä NMRA:n suosituksen (RP=recommended practise) RP25-pyöräkerrat ovat myös NEM-normin mukaiset. Tästä seuraa että ei ole yksikäsitteistä NEM-pyöräkertaa, koska NMRA:n, Märklinin ja Fleischmannin pyöräkerrat ovat kaikki NEM-pyöräkertoja, alaviittein sitten voidaan paikallisesti poissulkea yksi jos toinen.

Standardoinnin tavoitteena on vähentää keskenään epäyhteensopivien vaihtoehtojen määrää -- NEM ei sitä valitettavasti tee. NMRA:n standardit ovat yksikäsitteisempiä, ja siksi monet eurooppalaisetkin harrastajat ovat ottaneet ne käyttöön paitsi yhteensopivuuden takaamiseksi myös ulkonäkösyistä. Yhteensopivuus on tärkeää esimerkiksi kerhoradoilla tai modulaarisilla radoilla, jossa eri harrastajien tekemät moduulit tai rata olisi olotava yhteensopiva harrastajien kaluston kanssa. Eräät vanhat eurooppalaiset pienoisrautatievalmistajat ovat tehneet omasta kalustostaan myös NMRA:n RP25-pyöräkerroilla varustettuja versioita. On selvää että tätä ei ole tehty ilman kaupallisia perusteita -- NMRA:n standardit ovat saapuneet myös Eurooppaan -- halusimmepa sitä tai ei.

Kuten sanottu Märklin-harrastaja on sikäli onnellisessa asemassa että yhden merkin harrastajalla ei ole useita standardeja yhteensovitettavana.

Standardointi on siis ongelma 2-kiskopuolella, ja erityisesti kerhoissa ja moduuliradoilla, jossa eri harrastajien rata ja kalusto olisi saatava yhteensopivaksi. Suurin osa ns Suomi-kalustosta on tehty rakennussarjoista joissa on saatavuus-, hinta- ja ulkonäkösyistä käytetty NMRA:n standardien suositusten mukaisia RP25-pyöräkertoja. Monet ovat tehneet Suomi-kalustoa muokkaamalla eurooppalaisesta tehdaskalustosta, ja näissä on usein tehdasnormien mukaisia pyöräkertoja. FREMO-FIN-radalla suurin osa kalustosta on kuitenkin varustettu NMRA:n RP25-pyörin, eurooppalaiset (pääosin Rocon) pyöräkerrat ovat selvästi vähemmistönä.

Mitä sitten tarkoitetaan yhteensopivuudella? Onko kalusto ja rata riittävän yhteensopivaa jos vaunu tai veturi suistuu vain joka toisella tai joka kolmannella kerralla vaihteen ylittäessään? Onko suistuminen joka kymmenes kerta hyväksyttävää? Entäpä jos vaunu vain notkahtaa mutta ei suistu? Jos vaunu ei pysy kiskoilla jossain päin rataa, on vikaa joko vaunussa tai radassa. Kummassa? Kumpaa tulee säätää? Jos ei ole standardia jonka mukaan vaihdetta ja kalustoa tarkastellaan, ei voida olla varmoja siitä kummassa on vika, kun ei ole mitään mihin verrata. Harrastaja, jonka vaunu suistuu aina vain yhdessä tietyssä vaihteessa, on varsin haluton korjaamaan vaunuaan kun se kulkee kotiradalla moitteetta. Samoin rataan kiinteästi pantua vaihdetta ei haluta lähteä kovin helpolla säätämään. NEM-standardista ei ole apua ellei ole sovittu minkä alaviitteen mukaan toimitaan. NMRA-standardi on tiukempi, ja takaa paremman yhteensopivuuden.

Koska suuri osa Suomi-kalustosta on valmistettu NMRA-pyöräkerroin (mukaanlukien Tampereen ja Helsingin Risteysasemien tuottamat piensarjat) on ollut varsin luontevaa käyttää esimerkiksi FREMO-FIN-radalla NMRA:n standardeja. FREMO-FIN-porukka on tehnyt NMRA:n standardiin poikkeuksia jotta Roco-pyöräkerrat saataisiin myös sallittua, mutta ongelmatonta ei Roco-kaluston kulkukaan välttämättä ole, jos vaihde on tiukasti NMRA:n standardin mukaan tehty. Onneksi vaihtopyöräkertojen asentaminen vaunukalustoon ei ole kovinkaan vaikeaa eikä välttämättä edes kallista. Euroopassa joillakin FREMO-radoilla umipavaihteeseen ajamisesta sakotetaan kuljettajaa muutamalla eurolla, ja mikäli asemalta on lupa annettu umipvaihteeseen ajoon myös junasuorittajaa sakotetaan. Rahat käytetään nuorison kaluston pyöräkertojen vaihtoon. Vetureiden osalta joudutaan tarttumaan viilaan ja hieman madaltamaan ja ohentamaan laippaa. Muutostyön jälkeen ei esimerkiksi Roco:n kalusto ei enää kulje yhtä varmasti Rocon omasta raidemateriaalista. Suo siellä...

pekka

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Lähetetty: 17.11.2009 18:57
Kirjoittaja Hermanni
Psi kirjoitti:Asia liittyy varmaankin moduuliratakeskusteluun.
pekka
Kyllä ja ei, minulla on vielä keskeneräinen Märkilin moduulirata jossa pitäisi pystyä liikennöimään ongelmitta.....

Eli ongelmani on Märklin radalla tuo Hr13 ja Dm7 liitevaunuineen (Joissa RP25 pyöräkerrat), myöskin puolenkymmentä ristiksen deeveriä on hankintalistalla.
Siis kannattaako modata vaihteet, vai suosista heittää roskiin vetureiden tekniikka pyörineen ja hankkia uudet NEM pyöräkerralliset telit (& muu tekniikka tarvittaessa).
Deeverit ei ole ongelma, BR215 vetureista löytyy telit ja niitä on rivi tuossa odottamassa "elintensiirtoa".
Ongelma on juurikin tuo Hr13 ha Dm7, millä tehdastekoisella telillä nuo alkuperäiset korvaisi (Minun kohdallani ei ole niin millin tarkkuudesta kyse).

100% Suomalaisissa vaunuissani mitä minulla on kolmisenkymmentä on kaikissa "tehtaan jäljiltä" kyllä muut kuin RP25 pyöräkerrat (Sinivalkoiset ja punavalkoiset matkustajavaunut, Gbln ja Gbl vaunut ym..), näissä en ole vielä törmännyt kertaakaan RP25 pyöriin.
Suomessa liikkuvia Railship, Transwagon, SeaRail ja venakkovaunuja onkin sitten vähän toista sataa, mutta ne onkin asia erikseen koska ovat Märklinin, Rocon, Modelan ym valmistamia...

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Lähetetty: 17.11.2009 20:26
Kirjoittaja PeS
Hermanni kirjoitti:
Psi kirjoitti:Asia liittyy varmaankin moduuliratakeskusteluun.
pekka
Eli ongelmani on Märklin radalla tuo Hr13 ja Dm7 liitevaunuineen (Joissa RP25 pyöräkerrat), myöskin puolenkymmentä ristiksen deeveriä on hankintalistalla.
Siis kannattaako modata vaihteet, vai suosista heittää roskiin vetureiden tekniikka pyörineen ja hankkia uudet NEM pyöräkerralliset telit (& muu tekniikka tarvittaessa).
Deeverit ei ole ongelma, BR215 vetureista löytyy telit ja niitä on rivi tuossa odottamassa "elintensiirtoa".
Ongelma on juurikin tuo Hr13 ha Dm7, millä tehdastekoisella telillä nuo alkuperäiset korvaisi (Minun kohdallani ei ole niin millin tarkkuudesta kyse).

100% Suomalaisissa vaunuissani mitä minulla on kolmisenkymmentä on kaikissa "tehtaan jäljiltä" kyllä muut kuin RP25 pyöräkerrat (Sinivalkoiset ja punavalkoiset matkustajavaunut, Gbln ja Gbl vaunut ym..), näissä en ole vielä törmännyt kertaakaan RP25 pyöriin.
Suomessa liikkuvia Railship, Transwagon, SeaRail ja venakkovaunuja onkin sitten vähän toista sataa, mutta ne onkin asia erikseen koska ovat Märklinin, Rocon, Modelan ym valmistamia...
RP25-pyöräkertoja et Märkilin vaihteista saa kulkemaan ilman vaihteiden modaamista (vaikka eräät itsepintaisesti ovatkin muuta väittäneet). Vaihteiden modaaminen tai vaihteiden vaihtaminen on ainoa vaihtoehto. Hr13:n et tule löytämään sopivia telejä etkä myöskään Lättään. NEM-laippaisten pyörienkin löytäminen Lättään on vaikeaa - RP25-fillareidenkin löytäminen oli sitä, kun suunnittelimme Lättää. Hr13:een voisit yrittää vaihtaa pelkät pyörät, koska akseleiden vahvuus on standardi kaksi milliä. Lättään sama homma, mutta joudut ehkä tyytymään alkuperäistä suurempiin pyöriin.

Jos kerran liikennöit radallasi mitä ilmeisimmin NEM-pyöräkerroilla ja RP25-pyöräkerroilla, niin miksi ole valinnut vaihteiksi Märklinit? Märklinin vaihde ei ole nimittäin mitoitettu optimaalisesti sopivaksi kummallakaan tavalla mitoitetuille pyöräkerroille.

Jos modaat vaihteet, niin mallia mitoitukseen kannattaa ottaa Tilligin tai Walthers/Shinoharan vaihteista. Ne on mitoitettu toimiviksi sekä NEM että jenkkifillareilla. Kaikki suomalaiset rakennussarjat on varustettu RP25-fillareilla, joten sama ongelma on tulevaisuudessakin edessä, mikäli uusia Suomi-sarjoja hankit.

Dv12:n tekniikka on muuten monta pykälää parempaa kuin eurooppalaisten massavalmistajien, koska vetureiden sisällä on Bull-Antin voimansiirto. Suosittelen tässäkin tapauksessa pelkkien pyörien vaihtamista - ellet sitten heitä Märklinin vaihteita mäkeen. Pyörien vaihtaminen on melko simppeli juttu, kun sen kerran opettelee. Rautatiemuseon sivuilla on pari kuvasarjaa asiasta.

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Lähetetty: 18.11.2009 21:25
Kirjoittaja EMD F7
Siis onko uudessa Dv12 mallisssa suoraan vaihtokelposet telit Rocon kanssa? Mikäs siinä, jos rocolta saisi suoraan sopivan laahaimellisen telin.

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Lähetetty: 19.11.2009 09:01
Kirjoittaja PeS
EMD F7 kirjoitti:Siis onko uudessa Dv12 mallisssa suoraan vaihtokelposet telit Rocon kanssa? Mikäs siinä, jos rocolta saisi suoraan sopivan laahaimellisen telin.
Modelan sivustolla näkyy hyvin, millainen Dv12:n voimansiirto tulee olemaan http://www.modela.lv/ENG/news.htm

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Lähetetty: 19.11.2009 22:07
Kirjoittaja ealab
Joitain huomioita: Kuvissa näyttäisi siltä, että telifasadit olisivat Roco Br215:sta, vaikka telit muuten lienee Bull-Ant:ia. Alustakuvassa näkyy, että telin kardaaninivel olisi melkolailla telin kiinnityskohdan etäisyydellä. Muuten jyrkkä kulma. Miten tulee näkymään varsinkin nivelten kuluessa, alkaako nykiä, ravistaa? Vain toinen teli vetää?

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Lähetetty: 21.11.2009 00:37
Kirjoittaja jartsa
Oli pyörät pRP,RBk tai KbR.Tärkein asia onkin se,kunhan ne kulkevat omista vaihteista.Eikä tarvii kirota,jos ei kulje.