Sivu 3/3

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 08.03.2009 14:25
Kirjoittaja Makaroni
Tästä yritän lähteä liikkeelle rakentamisessa.

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 11.03.2009 15:52
Kirjoittaja Jaska
Tuohon jäisi keskelle tilaa vaikka pienelle kaupungille tai kylälle tai metsälle tms. Vaikuttaa mielenkiintoiselta ratakaaviolta.
Jos käytät digitaalista kaksikiskojärjestelmää, joudut käsittääkseni eristämään tuon muutoin oikosulkevan risteyskohdan joka puolelta muovisilla kiskoliittimillä ja varustamaan sen osalla, joka vaihtaa eristetyn osuuden napaisuuden tarvittaessa itsekseen. Tämän osan toiminta ei ole minulle tuttua, kun omassa radassani ei ole silmukoita.

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 16.03.2009 21:17
Kirjoittaja Makaroni
Terve taas

Nyt näyttää siltä että ratani on pienentynyt kolme kertaa fyysisesti alustan osalta ja nyt löytänyt sen lopullisen
koon johon vaimokin on tyytyväinen. Nälkä kasvaa syödessä tai suunnitellessa.
Puhumattakaan siitä paljonko olen pohtinut ratapohjaa.
Alusta rupeaa olla valmis kohtapuolin ja voin ruveta pohtimaan, mitä rataa tulen ostamaan.
Yrittäkääpä ajaa tuossa radalla kynällä seuraten niin ainakin minä meni monta kertaa sekaisin.
Lähinnä se että missä suunnassa mennään.
Varmasti riittää siis mielenkiintoa hetkeksi tuosta radasta.

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 17.03.2009 19:25
Kirjoittaja Jaska
Veikkaan, että joutuisi loiventamaan mäkiä hieman tuossa versiossa. Jotta radat voi olla päällekkäin, pitäisi olla ehkä 7 cm korkeusero. jos kallistuksena pyrkisi 2% rajaan se tarkoittaisi, että lähin vaihde, josta eri tasoille erkaannutaan olisi jossain 1,5 metrinpäässä ja toinen reitti laskisi 2% ja toinen nousisi 2% vaihteesta heti. Varsinkin oikeassa laidassa kurvissa taitaa tulla nyt tosi jyrkkää.

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 31.03.2009 10:26
Kirjoittaja Makaroni
Takakurvi hieman muutui ja speksit on nyt tälläiset R450, pituus noin 200cm jolle nousu sijoittuu eli prosenteissa noin vajaa 3.

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 01.04.2009 22:21
Kirjoittaja Jaska
3% nousua en kylläkään suosittelisi. Se on jo todella jyrkkä.

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 04.04.2009 07:18
Kirjoittaja Makaroni
No pakko se on kai teitä uskoa ja kavensin nousun 2,4% luokkaan. Siitä alemmas en edes saa sitä.
Pohja radalle rupeaa olemaan valmis. Lähetän kuvia kohta.

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 04.04.2009 15:01
Kirjoittaja Jaska
Jyrkkään mäkeen kannattaa varmaan laittaa myös yhden kiskopalan siirtymä, eli ettei siirrytä liian äkisti tasaiselta 2,4% nousuun. Siitä kun tulee sellainen keikahdus. Kannattaa laittaa vaikka yksi kiskopala 1,2% siihen väliin tasaamaan keikausta.

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 16.05.2009 14:24
Kirjoittaja Zimonen
Mikäs notta, kun koko foorumilla ei liitteet toimi?

Re: Radan suunnittelua

Lähetetty: 17.05.2009 21:34
Kirjoittaja jartsa
Jaska kirjoitti:Jyrkkään mäkeen kannattaa varmaan laittaa myös yhden kiskopalan siirtymä, eli ettei siirrytä liian äkisti tasaiselta 2,4% nousuun. Siitä kun tulee sellainen keikahdus. Kannattaa laittaa vaikka yksi kiskopala 1,2% siihen väliin tasaamaan keikausta.
Voi tuonkin tehdä käyttämällä esim.vanerisoiroa alustana,taipuu paljon jouhevammin ja helpommin katkeamatta kuin lastulevy.Nousuna pidän maksimina 2 prossaa metrillä,pidemmätkin junat liikkuvat näissä nousuissa.Haittana tietysti pidemmät nousut ja niiden vaatima tila.