Sivu 1/1

150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 05.02.2009 15:40
Kirjoittaja Matti_Kannisto

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 05.02.2009 20:06
Kirjoittaja EMD F7
Sen siitä saa kun tuotteet eivät ole yhteensopivia muiden kanssa. Pitääpä hankkia tasavirtapyöräkerrat vaunuihin. Onneksi olin jo varautunut ostamalla Pikon Alex-paketin ja Rocon 2-kisko Sr2:n. Jospa sitä laittais kaikki Märklinin kiskot myyntiin.. :mrgreen:

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 05.02.2009 20:53
Kirjoittaja markku55
Olen jo moneen saittiin kertonut mielipiteeni, ohessa mm rautatiemuseon sivuille kertomani teksti:
Ei nyt sentään, ei tuo valtava 3-kiskoharrastajien joukko minnekään häivy, eikä isoja ratoja hävitetä vaan siksi, että yksi 3-kisko valmistaja joko häviää tai vaihtaa omistajaa.
Markkinoilla on myös valtava määrä kalustoa myynnissä, ei tuo valmistuksen hiipuminen tunnu hetkeen oikein missään.
Todennäköistä on, että jos Märklin lopettaa H0 tuotannon, eikä sille löydy jatkajaa, niin nykyiset muut 3-kiskokaluston valmistajat jopa lisäävät omaa tuotantoaa täyttääkseen "tyhjiön".
Olen edelleen sitä mieltä, että kolmikiskojärjestelmä jatkaa olemassaoloaan, tosin toisin omistajin ja toisin eväin. :wink:

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 06.02.2009 09:47
Kirjoittaja EMD F7
Muttakun M on käytännössä ainoa kyseisen HO-kiskolajin valmistaja. Aika näyttää miten käy, mutta toistaiseksi en hanki Märkliniä ollenkaan. Pitemmän miettimisen tulos, alkaen aina siitä kun tuotantoa siirrettiin halpamaihin laadun kustannuksella ja mulle tuli muutama uusi huono veturi 2000-luvulla kun vanhat toimi ainakin uutena hyvin, remonttiahan aina noihin tulee.

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 06.02.2009 10:43
Kirjoittaja bobi
Minun uusi kotiratani on ajanpuutteen vuoksi edelleen piirustusasteella. Toivottavasti työt käynnistyvät kevään aikana. En edes harkitse kaksikiskojärjestelmää vaan tulen taas tekemään Märklin radan. Ei siksi että minulla jo on jonkun verran tavaraa vaan sen helppouden takia. Märklin ei todellakaan tule häviämään maan päältä vaikka kukaan ei tuotantoa jatkaisi, mikä olisi eriitän kummallista. Mutta ei aloiteta taas väittelyä 2 / 3 kisko aiheesta.

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 06.02.2009 12:42
Kirjoittaja Jaska
Eikös Rocollakin ollut jotain vakavia talousongelmia taannoin, mutta jos oikein käsitin, ne jotenkin ratkaistiin ja homma taas pelaa. Varmaan joku ostaa Märklinin ja saneeraa siitä taloudellisesti kannattavan. Itse en ole 3-kiskoihin mieltynyt (ulkonäköseikkojen takia), mutta turha varmaan kenenkään on yöuniaan menettää vaikka olisikin.

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 06.02.2009 20:54
Kirjoittaja EMD F7
Nyt M:n konkurssipesä kerää rahaa spesiaalivaunulla: http://maerklin.de/de/produkte/sondered ... kunft.html

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 06.02.2009 21:08
Kirjoittaja markku55
Tuskin kukaan kuvittelee yhden vaunuversion pelastavan isoa yritystä.

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 06.02.2009 23:12
Kirjoittaja jartsa
Fleischmann kuulemma kanssa myytiin Rocolle noin vuosi sitten,tuo tilanne tulee nyt vastaan Märklinille.Syyttävä sormi voi osoittaa vain ahneita osakkeenomistajia,joille mikään ei riitä.Tuskin firma siihen kaatuu(tai jos tarkoituksella ajetaan alas keinotekoisesti jonkin laman varjolla).Suomessakin firmoja pistetään nyt nurin,tuottaviakin isoja laitoksia surutta suljetaan,saadaan tuotanto halpamaihin.Yleensä osakkeita omistavat amerikkalaiset säätiöt,yksityiset ja jne.Osakkeista saatava tuotto on maksimoitava hinnalla millä hyvänsä.

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 07.05.2009 15:32
Kirjoittaja EMD F7
Aiemmin Köffit mureni käsiin, nyt samaa vikaa Seetal-krokotiilissä. http://www.marklin-users.net/applicatio ... C_ID=12919 Ei tee hyvää merkin maineelle!

Re: 150 vuotias Märklin konkurssiin :(

Lähetetty: 07.05.2009 20:03
Kirjoittaja markku55
Ei todellakaan tee hyvää maineelle jos valukappaleet murenee käsiin.
Jos noista keskusteluista kuitenkin hakisi jotain systematiikkaa, niin vaikuttaa siltä, kuin murenevat valut koskisi vuosia 2001-2002.
Voisiko olla, että noina vuosina Märklin hankki valumateriaalit uudelta tai halvemmalta toimittajalta, ja siinä yhteydessä tapahtui materiaalin kontrollin suhteen virheitä?
Mitään ongelmaa en omistamieni Märklin vetureiden osalta ole koskaan kokenut, mutta ne ei välttämättä ole tehty noina "pahoina vuosina".