Sivu 1/1

Minun oma rata

Lähetetty: 03.02.2009 16:41
Kirjoittaja Dr16 2810
Tässä olisi muutamia kuvia radastani, jonka löysin eräästä antiikkiliikkeestä ja hinta oli muistaakseni 750€. Radassa oli jonkun verran sähkövikoja ja kun sain korjattua ne niin rata on toiminut siitä asti todella hyvin. Talot ja kaluston olen ostanut jo aijemmin kuin radan. Vielä on radassa paljon laittamista, esim. tehtaan pihasta pitää poistaa nurmikko ja laittaa asfaltti tilalle ja kaiken muun näkösii fiksauksia. :D

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 03.02.2009 17:22
Kirjoittaja Samuelsson
750€?! :shock: No nyt oli kallis...

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 04.02.2009 09:16
Kirjoittaja bobi
Ei välttämättä. Sehän riippuu siitä mitä rahalla sai.

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 05.02.2009 17:02
Kirjoittaja Samuelsson
No niin no.. Levylle kasatun sähkövikaisen peltipenkkaradan mallia kompakti. Kalusto ja talothan on ostettu erikseen. :?: Oma mielipide on että kovin tuli tyyriiksi.

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 05.02.2009 18:13
Kirjoittaja markku55
En tiedä mitä "pakettiin" kuului, mutta jos Samuelssonin arvio on oikea, niin kyllä kai tuo rata hieman tyyriinpuoleinen oli.
Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että jos omat kyvyt ei kaikkeen riitä, niin valmiista radasta on helpompi ponnistaa harrastusta eteenpäin. Hinta on siis melkoisen riippuvainen tarpeen ja tarjonnan kohtaamisesta. :wink:
En myöskään haluaisi aiheuttaa pettymyksen tunteita nuoren miehen mieleen, mieluummin rakentavassa hengessä tukisin tuosta eteenpäin - eikös!

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 05.02.2009 21:15
Kirjoittaja Dr16 2810
markku55 kirjoitti:En tiedä mitä "pakettiin" kuului, mutta jos Samuelssonin arvio on oikea, niin kyllä kai tuo rata hieman tyyriinpuoleinen oli.
Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että jos omat kyvyt ei kaikkeen riitä, niin valmiista radasta on helpompi ponnistaa harrastusta eteenpäin. Hinta on siis melkoisen riippuvainen tarpeen ja tarjonnan kohtaamisesta. :wink:
En myöskään haluaisi aiheuttaa pettymyksen tunteita nuoren miehen mieleen, mieluummin rakentavassa hengessä tukisin tuosta eteenpäin - eikös!

Pakettiin kuului tarkkaan ottaen rata/radan alusta , muuntaja, viisi tavaravaunua ja höyryveturi. Oli rata hieman tyyris, mutta onhan se ns. "valmiillepohjalle" helpompi alkaa rakentamaan. :wink: mitäs tuumaatte kannattaisiko rata joskus tulevaisuudessa muuttaa k-kiskoitukseen ja digitaaliseen ohjaukseen? Se mitä olen netistä digitaalisen hintoja katsonut niin minun mielestä ne ei ole hirveän kalliita (voin toki olla väärässä, kun hirveän kauaa en ole pienoisrautateitä harrastanut.)

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 05.02.2009 21:42
Kirjoittaja Samuelsson
Olet Markku ihan oikeassa. Ei toki ole tarkoitus aiheuttaa pahaa mieltä kenellekään. Jotenkin vaan pistää ihmetyttään että jollakulla on tosissaan pokkaa kusta silmään tällaisissa asioissa!
Toki kaikki on ok, mikäli sekä myyjä että ostaja ovat tyytyväisiä tekemiinsä kauppoihin. Joskus vaan näissä vähänkin erikoisemmissa(lue kalliimmissa) harrastuksissa keltanokkia on helppo vedättää ihan mitenpäin tahansa, riippuen siitä miten kova supliikkimies myyjä on. En nyt suoraan tarkoita tätä kyseistä rataa, vaan yleistä nyky-yhteiskunnan tapaa toimia dollarinkuvat silmissä, oli sitten mikä tahansa arkipäivän askare. Kaikesta yritetään kynsin hampain nyhtää voittoa, vaikka sitten huijaamalla. :evil: Yleinen moraalittomuus pistää välillä v***ttaan.

Anteeksi avautuminen ja offtopic.

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 06.02.2009 10:35
Kirjoittaja bobi
Minä en lähtisi kiskoja vaihtamaan vaan miettisin miten peltikiskot "maisemoidaan". Sitä kun voi tehdä vaikka pätkä kerralla sitä mukaa kun rahat ja aika antaa myöten. Netissä löytyy kuvia peltikiskoradoista joista ei melkein huomaa niiden olevan peltikiskoa.

Digitointia kannattaa harkita. Nettihuutokaupoista saa esimerkiksi Mobil Stationia todella edullisesti. Veturit täytyy tietysti muuttaa. Toinen vaihtoehto on ostaa aloituspakkaus ja jättää kiskoympyrä varastoon.

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 06.02.2009 15:22
Kirjoittaja markku55
Märkliniltä löytyy myös soviteraiteet joiden avulla kaikkia raidetyyppejä voidaan käyttää samalla radalla.
Olen myös nähnyt M-raiteilla tehtyjä ratoja joista ei todellakaan huomaa mitä raidetyyppiä siinä on käytetty.

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 06.02.2009 17:59
Kirjoittaja Dr16 2810
Kiitoksia vinkistä :D

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 06.02.2009 19:16
Kirjoittaja markku55
Peltiraiteen (=M-raide) yksi hyvä puoli on sen simppeliys ja helppo piireihin jako, samoin kuin myös lattiaradoissa sen muotojäykkyys, tosin C-raide on vieläkin parempi ja täsmällisempi.
Itselläni on 50-luvun lopusta jäljellä M-raiteita, enkä varmaan niistä nostalgiasyistä koskaan luovu.
M-raiteen ehkä suurin ongelma on tuon peltirungon kaikupohja, eli kuminan hiljentäminen edellyttää jonkin äänenvaimennusmateriaalin profiilin alle.
Vaihtoehtoja on monia, ominaispainoltaan suuri umpisolumuovi lienee parhaimpia, koska kiskoja ei tarvitse naulata alustaan kuten vaikkapa K-raiteet.
Kaiken kaikkiaan M-raiteet oli aikoinaan melkoisen hieno etu moniin muovi- tai jopa pahvipohjaisiin raiteisiin verattuna. Itse valitsin Märklinin mm juuri huonojen Fleischmann kokemuksieni jälkeen, ensimmäinen ratani oli patterikäyttöinen Fleischmannin rata jossa kiskot oli pellistä pokattuja ja pölkytys paksua pahvia, edes pienen ympyrän läpi ei veturi tahtonut kulkea, koska jännitehäviöt oli liian suuria.

Re: Minun oma rata

Lähetetty: 07.02.2009 00:57
Kirjoittaja jartsa
No mulla on aivan päinvastaiset kokemukset Märklineistä,joten olen fleisun kannalla yhä edelleen.Molemmissa on plussat ja miinukset,kuitenkin valintani plussat puolsi Fleischmannia.Tämä onkin oma valintani.Mitä tuohon em.radan hintaan kommenttia laittasin:Hivenen kova oli hinta,mutta mikäli oli tyytyväinen ostokseen,oli varmasti sen arvoinenkin ostajan mielestä.Myyjä sai varmasti ylihintaan myytyä tuon,ehkäpä seuraavaa tuotettaan saa myytyä lainkaan,ylihinnoittelun vuoksi.