Myynnistä Miten / Missä ?

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Rc51
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 28.01.2024 12:15

Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja Rc51 »

Hei.
Käsiini kulkeutui piko merkkisiä vetureita ym vaunuja muutamia kappaleita.
kun en näistä perillä ole ja huonosti löydän tietoa näistä niin kysyn
-Missä nämä olisi viisain myydä pois ja onko näillä mitään arvoa`?
-Löytyykö näistä tietoa miten

Itsellä oli lähinnä kiinnostus ottaan nämä talteen kun olen ollut vrllä töissä
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Voi laittaa tälle foorumille myynti-ilmoituksen. Facebookissa on ilmeisesti ryhmä jossa voi myydä pienoisrautateitä. Tori.fi voisi myös toimia.
Laita kuvia niin tiedetään millaisista malleista on kyse.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja PeS »

Facebookin "Pienoisrautatiekirppis"-ryhmässä on noin 1600 jäsentä. Itse olen saanut myytyä sitä kautta nopeasti kaikenlaiset pienoisrautatietavarat. Ryhmä edellyttää rekisteröitymistä.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja jhr »

Täällä on helpompi myydä kuin facessa, enemmän kävijöitä.
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 59
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

jhr kirjoitti: 06.02.2024 12:31 Täällä on helpompi myydä kuin facessa, enemmän kävijöitä.
Tämä on hyvä tietää. Olen vakavissani pohtinut facebookiin liittymistä. Ei taida kannattaa pelkän pienoisrautatieharrastamisen takia sitten liittyä faceen, vaikka on sanottu, että siellä kaikki keskustelu on. Vai onko nykyään kaikki jo tiktokissa. On se tietysti niin, että tämä foorumi näkyy kaikille, mutta face ei.
Itsellä ajatus myydä keräilytavaraa postimerkkejä, tarroja ja pienoisrautatietavaraa. Ei mitään suuria määriä, mutta ajattelin jos ne saisi facebookin kautta myytyä. Helpointa taitaa olla viedä jäteasemalle.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Facessa tosiaan "keskustelu" on vilkkaampaa, mutta tässä tapauksessa määrä ei korvaa laatua. 90% facen aktiivisuudesta on melko lapsellista höpötystä.
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 59
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Samuelsson kirjoitti: 06.02.2024 20:32 Facessa tosiaan "keskustelu" on vilkkaampaa, mutta tässä tapauksessa määrä ei korvaa laatua. 90% facen aktiivisuudesta on melko lapsellista höpötystä.
Selvä, jos näin on. Vaikuttaa siltä, että ei kannata liittyä faceen.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

lokomotiivi kirjoitti: 06.02.2024 20:53 Selvä, jos näin on. Vaikuttaa siltä, että ei kannata liittyä faceen.
Siinä mielessä että Faceen liittyminen on maksutonta, kannattaa toki itse käydä katsomassa miltä meno vaikuttaa, ja sitä kautta muodostaa mielipiteensä asiaan. Ryhmiä on useita, ja tosiasia on että luultavasti valtaosa harrastajista löytyy niistä. Teknistä osaamista löytyy tarvittaessa nopeasti, kun itsellä menee sormi suuhun.

Kommenttini koski ennemmin varsinaista keskustelemista. Nopea ja helppo postaaminen johtaa siihen että helposti siellä kanavat täyttyvät joutavanpäiväisyyksistä, ja varsinainen pienoisrautateiden rakentaminen tuon otannan perusteella on melkolailla lapsen kengissä tässä maassa. Ne vähät jyvät akanoiden seassa hukkuvat turhuuksien massaan, ja osa laadukkaista postauksista menee helposti sivu suun, ellei sitten päivystä paikalla 24/7. Mitään kategorisointeja postauksille ei ole. Siinä mielessä tämä foorumi on parempi. Täällä viestit säilyvät luettavissa ja helposti löydettävissä. Toisaalta taas tänne kuvien lisääminen on aivan liian vaikeaa. Foorumin softa ei tilansäästösyistä hyväksy kuvan lisäämistä suoraan puhelimen tai tietokoneen galleriasta. Niitä täytyy skaalata ja käsitellä, mikä on vaivalloista. Faceen voi lisätä kuvat parilla napinpainalluksella, joka puolestaan on erittäin iso + visuaalisuuteen perustuvassa harrastamisessa.

Suosittelen kokeilemaan Facea kaikesta huolimatta. Voihan profiilin poistaa, mikäli ei sinne halua jäädä. Mikään pienoisrautatieharrastamisen kultakaivos se ei kuitenkaan ole. Mutta mikäli satunnainen paskanjauhanta ja turhat ilmoitukset eivät häiritse liikaa, kyllä tuossa Facessa vaan puolensa on.
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 59
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

Samuelsson kirjoitti: 07.02.2024 17:37
lokomotiivi kirjoitti: 06.02.2024 20:53 Selvä, jos näin on. Vaikuttaa siltä, että ei kannata liittyä faceen.
Siinä mielessä että Faceen liittyminen on maksutonta, kannattaa toki itse käydä katsomassa miltä meno vaikuttaa, ja sitä kautta muodostaa mielipiteensä asiaan. Ryhmiä on useita, ja tosiasia on että luultavasti valtaosa harrastajista löytyy niistä. Teknistä osaamista löytyy tarvittaessa nopeasti, kun itsellä menee sormi suuhun.

Kommenttini koski ennemmin varsinaista keskustelemista. Nopea ja helppo postaaminen johtaa siihen että helposti siellä kanavat täyttyvät joutavanpäiväisyyksistä, ja varsinainen pienoisrautateiden rakentaminen tuon otannan perusteella on melkolailla lapsen kengissä tässä maassa. Ne vähät jyvät akanoiden seassa hukkuvat turhuuksien massaan, ja osa laadukkaista postauksista menee helposti sivu suun, ellei sitten päivystä paikalla 24/7. Mitään kategorisointeja postauksille ei ole. Siinä mielessä tämä foorumi on parempi. Täällä viestit säilyvät luettavissa ja helposti löydettävissä. Toisaalta taas tänne kuvien lisääminen on aivan liian vaikeaa. Foorumin softa ei tilansäästösyistä hyväksy kuvan lisäämistä suoraan puhelimen tai tietokoneen galleriasta. Niitä täytyy skaalata ja käsitellä, mikä on vaivalloista. Faceen voi lisätä kuvat parilla napinpainalluksella, joka puolestaan on erittäin iso + visuaalisuuteen perustuvassa harrastamisessa.

Suosittelen kokeilemaan Facea kaikesta huolimatta. Voihan profiilin poistaa, mikäli ei sinne halua jäädä. Mikään pienoisrautatieharrastamisen kultakaivos se ei kuitenkaan ole. Mutta mikäli satunnainen paskanjauhanta ja turhat ilmoitukset eivät häiritse liikaa, kyllä tuossa Facessa vaan puolensa on.
Olen kuullut, että facessa olisi helppo myydä tavaraa, muutakin kuin pienoisrautatietavaraa, eri ryhmissä, mutta olen pohtinut facebookin vaikeakäyttöisyys mietityttää. Siis olen hetken vuosia sitten pakotettuna ollut facessa. Vaikeaselkoinen oli. Erittäin vaikea tietää mitä tietoa kerättiin ja jaettiin eteenpäin. Toki se on tarkoituksella tehty hankalaksi. Kaverisysteemikin facessa on jotenkin vähän julma. Siksi ei oikein huvita tuo face.
Kuvien lisääminen varmaan on helppoa siellä. Kuvien lisääminen vain on niin pieni osa sisällön tekemisessä. Itse pystyn vaikkapa käyttiksen mukana tulevalla esikatseluohjelmalla muuttamaan helposti kuvan koon pienemmäksi. Syöttää vaan kuvan mitat. Kuvan kokoa ei voi mt:na suoraan määritellä. Tuohon montaa minuuttia mene. Sitten jos pitää hifistellä niin asia voi olla eri.

Minullekin on jäänyt vaikutelma, että pienoisrautatien rakentaminen on lapsenkengissä Suomessa. Täällä ei rakenneta pienoisrautateitä. Pienoisrautateitä on kallis harrastaa ja vaatii aikaa. Tai ehkä suuri osa harrastajista ei sitten kuitenkaan ole somessa ja foorumeilla tai muuten vaan halua esitellä projektejaan. (olen olettanut, että facessa niitä paljon esitellään) Pienoisrautatieharrastus ei näy ulkopuolisille nykyään ollenkaan. Eikö suurin osa harrastajista ole keräilijöitä, näin muistaisin kuulleeni. Tällöin ei tietenkään paljon kiinnostavaa kerrottavaa synny tai minä en ymmärrä mistä silloin sisältöä tehdään someen. Tämä menee nyt OT.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja PeS »

Työvaihekuviin tai kuvasarjoihin perustuvien juttujen julkaisemisessa naama on ylivertainen tähän foorumiin verrattuna. Yhdellä napin painalluksella voit ladata vaikka 30 kuvaa, jotka naama pienentää juuri siihen kokoon, missä järjestelmä edellyttää niiden olevan. Varsinainen juttu siirtyy copy-peistaamalla. Tekstin muotoilua varten on suhteellisen hyvät työkalut. Kuvien yhteyteen syntyy automaattisesti paikat kuvateksteille, jotka voidaan kirjoittaa suoraan tai peistata. Itse järjestelmän käyttö ei juurikaan eroa tekstinkäsittelyohjelmasta. Missään tapauksessa naama ei ole vaikea käyttää.

Jos naaman ryhmään suolletaan huu-haata, skeidaa tai muuta potaskaa, niin vika ei ole järjestelmän, vaan sinne kirjoittavien ja ennen kaikkea kyseistä ryhmää moderoivien henkilöiden. Jos ryhmä halutaan pitää asiapitoisena, niin kaikki substanssiin liittymätön pitäisi siivota pois. Vain pienoisrautatieasiaa — ei mitään muuta. Esimerkiksi Vaunut.org on muuttunut eläkeläispappojen hiekkalaatikoksi, jossa katkeroituneet ja pätemisen tarpeessa olevat ukot aukovat päätään, julistavat mantrojaan ja kirjoittelevat aiheista, jotka eivät juuri lainkaan liity itse asiaan. Pienoismallit.net-sivustolla moderointi on toiminut aina erinomaisesti.

Itse "pienoisrautatie" on sekin niin laaja käsite, että olisi syytä tehdä rajauksia. Harrastuksen sisällä voi olla aiheita, joilla ei ole mitään yhteistä. Tämä on ongelma Suomen kaltaisessa maassa, jossa on ylipäätään vähän harrastajia: kaikenlaisia aiheita pitäisi voida käsitellä samoissa medioissa.

Naaman ongelma on se, että sinne ei muodostu aiheperusteista kirjastoa. Sehän on syntynytkin alkujaan jonkinlaiseksi "pikaviestijärjestelmäksi". Kaikki mahdolliset aiheet häipyvät samaan virtaan, jonka pituus kasvaa jokaisella postauksella. Sinne voi luoda julkaisuja, ja yksittäisiä mielenkiintoisia juttuja voi tallentaa. Mikään ei katoa, mutta vanhojen juttujen etsiminen voi olla työlästä hakutoiminnosta huolimatta. Tässä mielessä foorumi-rakenne on parempi, vaikka se ei sisällön tuottajan kannalta sitä olekaan.

Viestinnän perussääntö on se, että siellä on oltava läsnä, jossa muutkin ovat. Täällä julkaistaan todella harvoin yhtään mitään, josta voi vetää johtopäätöksen, että täällä ei juuri käydä. Sellainen media on turha, joka ei tavoita ihmisiä. Naaman pienoisrautatie- ja rautatieryhmissä on tilastojen mukaan tuhansia rekisteröityjä harrastajia — ruotsalaisten pienoisrautatieharrastajien ryhmässä on vajaat 13 000 käyttäjää.

Käyttäjistä kuitenkin pieni osa tuottaa sisältöä, joka sekin on monenkirjavaa. Omille jutuilleni olen ainakin saanut suhteellisen paljon lukijoita, seuraajia ja sähköpostiyhteydenottoja, joissa voidaan pureutua vieläkin syvällisemmin jonkun asian perkaamiseen.

Käytettävissä on siis kaksi mediaa, joista kumpikaan ei ole kovin hyvä. Aikoinani ehdotin Vaunut.orgin päätoimittajalle, että sinne avattaisiin suomalaisiin pienoisrautatieaiheisiin keskittynyt ryhmä, mutta se ei kaiketi innostanut. Median teknisiä puutteita voi aina paikata panostamalla hyvään sisältöön, jolloin puutteiden merkitys vähenee, koska sivuille tullaan ennen kaikkea sisällön vuoksi.

EDIT. On vielä kolmaskin media: pienoismallit.net. Se on koodattu itse ja sellaisista lähtökohdista, että se palvelee pienoismallien rakentamiseen liittyvää julkaisutoimintaa. Esimerkiksi blogi-ominaisuuden avulla voi esittää todella laajojen projektien dokumentoinnin. Esimerkkinä rautatiemuseon pienoismallin rakentaminen. https://pienoismallit.net/galleria/malli_10693/ Esitin taannoin pienoisrautatieharrastajille sitä, että hakeudutaan PIenoismallit.net-sivuston käyttäjiksi porukalla (sattuneesta syystä olen ollut alusta asti yksi sivuston moderaattoreista). Vastaanottona oli nenän nyrpistelyä, koska todennäköisesti sähköistämiseen ja DCC:hen liittyvät aiheet eivät olisi sivustolle sopineet — no, eipä niitä käsitellä missään muillakaan sivustoilla suomeksi, joten todellista viestinnän tarvetta aiheille ei ole :roll:

Naamaan voi kuka tahansa perustaa ryhmän. Silloin ei tarvitse keskittyä muuhun kuin moderointiin ja sisällön tuottamiseen. Tällä sivustolla taas pitää hallinnoida myös itse järjestelmää. Jos pitäisi valita mediatyökalu pienoisrautatieaiheisten juttujen julkaisuun ja keskusteluihin, niin se oli alihankintapalveluna ostettava verkkolehtisofta. Tällaisista palveluista joutuu kuitenkin maksamaan minimissäänkin satoja euroja kuukaudessa. Kulujen kattamista varten ainakin osa aineistosta pitäisi sijoittaa maksumuurin taakse tai lehteen pitäisi ottaa mainoksia, jotka aiheuttaisivat itkua, porua ja lopulta luvatonta aineiston jakamista, kun yksi porukasta maksaa jutusta, joka sitten jaetaan muille.

Vielä siitä junakamojen myynnistä. Ainakin itse olen saanut myytyä naaman kirppisryhmien kautta kamani huomattavasti nopeammin kuin täällä. Käytän toki molempia, koska kummallakin medialla on omat kannattajansa.
lokomotiivi
Konduktööri
Viestit: 59
Liittynyt: 19.02.2016 14:47

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja lokomotiivi »

PeS kirjoitti: 08.02.2024 17:32 Työvaihekuviin tai kuvasarjoihin perustuvien juttujen julkaisemisessa naama on ylivertainen tähän foorumiin verrattuna. Yhdellä napin painalluksella voit ladata vaikka 30 kuvaa, jotka naama pienentää juuri siihen kokoon, missä järjestelmä edellyttää niiden olevan. Varsinainen juttu siirtyy copy-peistaamalla. Tekstin muotoilua varten on suhteellisen hyvät työkalut. Kuvien yhteyteen syntyy automaattisesti paikat kuvateksteille, jotka voidaan kirjoittaa suoraan tai peistata. Itse järjestelmän käyttö ei juurikaan eroa tekstinkäsittelyohjelmasta. Missään tapauksessa naama ei ole vaikea käyttää.
Tarkennan vielä hieman. Kuvien ja sisällön julkaiseminen on facebookissa varmaan helppoa. Se ei ole ongelma, mutta kaikki muu facebookissa. Kyllä minä koin aikanaan facebookin vaikeaselkoiseksi. Voi olla aika raskasta pelkästään tämän harrastuksen vuoksi liittyä. Tämä tästä aiheesta.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Myynnistä Miten / Missä ?

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Facebook on vähän työläs kun siellä täytyy selata ja kahlata suuren informaatiomäärän läpi jotta ehkä löytää mitä oli etsimässä. Perinteiset foorumit tuntuvat olevan yhä oiva ratkaisu vähän hitaammalle keskustelulle, kuten pienoisrautatien rakentelulle ja kysymyksille. Täällä ei niinkään, mutta toisilla foorumeilla on pitkiä ketjuja joissa voi seurata pienoisrautateiden rakentumista. Rautatiemuseon foorumi ja sen pienoisrautatieosio tuntuivat aikoinaan aika toimivilta (tai sitten aika kultaa muistot), siitäkin jo kymmenen vuotta että se lakkautettiin. Ihme ettei vaunut.org:issa sitten kiinnostuttu pienoisrautateistä. Naamakirjassa on helppo, että voi liittyä suunnilleen yhdellä klikkauksella ryhmän jäseneksi vaikkei aktiviisesti seuraisikaan keskustelua. Uskoisin, että facen suomalaisessa pienoisrautatieharrastajaryhmässäkin vain murto-osa jäsenistä kirjoittelee aktiviisesti ja loput seuraavat sitä enemmän tahi vähemmän satunnaisesti. Oli miten oli, hyvä että veturitalli on yhä olemassa, vaikka välillä aika hiljaista täällä onkin.