Aloittelijan kysymyksiä

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Terve!
Laajennuspakkaus 2216 http://maerklin.de/de/produkte/tools_do ... nbank.html En osaa muokata linkkiä nätimmäksi. Sillä pakatilla saa saman näkösen sivuraiteen tehtyä kuin Pikon Alex paketissa on. Ostin itekki kys Pikon junaradan Lidlistä kun sain halvalla. (80€) Ennestään on Märkliniä (M) vaikka kuinka paljon.

Sanon että nykyään kannattaa hankkia 2-kiskorata. Tietysti ne, ketkä on aikoinaan Märkliniä ostaneet, eivät voi myöntää että aika on ajanut M:n ohi. Märklin on nykyään sitä ihan samaa halvalla tuotettua roskaa kuin muutkin, eli nimestä ei kannata maksaa ylihintaa kun 2-kiskojunat on paljon halvempia.

Se Alex-Hercules mikä mulla on kulkee kauniisti. Mut kyllä vastaava veturi Märkliniltäkin on ihan hyvä.
Monesta Pikon veturista on myös 3-kiskomalli. Katso Pikon sivuilta.

Märklinin tuotehaku: http://maerklin.de/de/produkte/tools_do ... nbank.html Syötä kohtaan "Artikel-Nr." artikkelinumero, niin löydät tietoa.

Noitten mainitsemiesi alotuspakkausten veturit on teknisesti hyviä, vaikka ovatkin halpatuotantoa. Niissä on tavallisen lelumoottorin näkönen kone, mutta ovat vahvoja vetäjiä ja kulkevat nätimmin mitä vanhemmat, M:n omalla mooottorilla varustetut veturit. Muuten, jos aiot laittaa radallesi ajolangat niin noitte kummankaan veturin virrottimet ovat pelkkiä koristeita, niistä ei oo vadetty kaapalia sisälle veturiin. :(

Ennoo kokeillu Alex-vaunuja M radalla, 2-kisko- ja 3-kiskoradoissa on pieniä eroja raideleveydessä. Märklinin C-kiskoilla kulkee yleensä 2-kiskovaunut ihan hyvin. Vanhoilla M-kiskoilla oli ongelmia vaihteissa. K-kiskoista en tiiä yhtään mittään. Joku toinen voi selventää noita raideleveysjuttuja enemmän.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Märklin-pienoisrautatie (H0) - edut

Viesti Kirjoittaja markku55 »

EMD F7 kirjoitti:Terve!
Laajennuspakkaus 2216 http://maerklin.de/de/produkte/tools_do ... nbank.html En osaa muokata linkkiä nätimmäksi. Sillä pakatilla saa saman näkösen sivuraiteen tehtyä kuin Pikon Alex paketissa on. Ostin itekki kys Pikon junaradan Lidlistä kun sain halvalla. (80€) Ennestään on Märkliniä (M) vaikka kuinka paljon.

Sanon että nykyään kannattaa hankkia 2-kiskorata. Tietysti ne, ketkä on aikoinaan Märkliniä ostaneet, eivät voi myöntää että aika on ajanut M:n ohi. Märklin on nykyään sitä ihan samaa halvalla tuotettua roskaa kuin muutkin, eli nimestä ei kannata maksaa ylihintaa kun 2-kiskojunat on paljon halvempia.

Se Alex-Hercules mikä mulla on kulkee kauniisti. Mut kyllä vastaava veturi Märkliniltäkin on ihan hyvä.
Monesta Pikon veturista on myös 3-kiskomalli. Katso Pikon sivuilta.

Märklinin tuotehaku: http://maerklin.de/de/produkte/tools_do ... nbank.html Syötä kohtaan "Artikel-Nr." artikkelinumero, niin löydät tietoa.

Noitten mainitsemiesi alotuspakkausten veturit on teknisesti hyviä, vaikka ovatkin halpatuotantoa. Niissä on tavallisen lelumoottorin näkönen kone, mutta ovat vahvoja vetäjiä ja kulkevat nätimmin mitä vanhemmat, M:n omalla mooottorilla varustetut veturit. Muuten, jos aiot laittaa radallesi ajolangat niin noitte kummankaan veturin virrottimet ovat pelkkiä koristeita, niistä ei oo vadetty kaapalia sisälle veturiin. :(

Ennoo kokeillu Alex-vaunuja M radalla, 2-kisko- ja 3-kiskoradoissa on pieniä eroja raideleveydessä. Märklinin C-kiskoilla kulkee yleensä 2-kiskovaunut ihan hyvin. Vanhoilla M-kiskoilla oli ongelmia vaihteissa. K-kiskoista en tiiä yhtään mittään. Joku toinen voi selventää noita raideleveysjuttuja enemmän.
Nyt taisi tulla kerrottua enemmänkin mutua kuin tietoa.

Märklin ei ole sen kalliimpi kuin muutkaan kun verrataan samoilla ominaisuuksilla varustettuja settejä tai vetureita keskenään, usein jopa päinvastoin.

Raideleveyksissä ei ymmärtääkseni ole eroja H0 on H0, sitävastoin kiskoprofiilien muodoissa ja korkeuksissa on eroja. Kaksikiskovaunut kulkee hienosti Märklinin radalla, mutta ei päinvastoin, koska Märklinin vaunujen eripuolen pyörät on sähköisesti yhdessä, eli aiheuttaisivat oikosulun kaksikiskojärjestelmässä.

Painotan vielä tuota sähköistyksen helppoutta, Märklin systeemissä ei tarvitse miettia mitään eristyksiä ja muita koukeroita jotta ei vahingossa aiheuttaisi oikosulkuja mm vaihteissa, paluusilmukat saa tehdä miten haluaa, toisin kuin kaksikiskojärjestelmässä.

Märkliniä tarjotaan eBayssä runsain mitoin tosi edulliseen hintaan, joskus jopa puoleen hintaan siitä mikä on suomalaisen liikkeen pyyntihinta.
Suomesta saa myös Märkliniä uutena ja käytettynä muita kanavia pitkin kuin myymälästä, mm Huuto.netistä.

Sen verran Märklinistä vielä, että Märklin tarjoaa yksittäisenä valmistajana laajinta veturimallistoa joissa on kaikki moottorin ja toiminnan äänet jo vakiona. Kun kerran on kokenut äänellisen höyryveturin omalla radalla, niin äänettömissä ei ole oikein mitään kivaa enää. :wink:

OT: Olen siirtynyt N-skaalan keräämiseen. Syy Märklin-kaluston vähentämiseen, en siis aio luopua kaikista, on se, että tilat ei anna myöten riittävän ison ja mielenkiintoisen radan rakentamiseen. N-skaala on kaksikiskoa ja siinäpä onkin haastetta miten isomman radan saa ongelmitta sähköisesti toimimaan. Tilaetu on kuitenkin merkittävä, eli N-skaalan (1:160) saa rakennettua lähes neljäsosaan siitä mitä H0:n (1:87).
Viimeksi muokannut LOK, 23.06.2018 07:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Off-topic merkitty. Vanha myynti-ilmoitusosa poistettu viestistä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin-pienoisrautatie (H0) - edut ja haitat

Viesti Kirjoittaja ealab »

DC- raiteiston kytkemisessä ei ole mitään ongelmia. Vielä helpommaksi saa, kun jättää silmukat tekemättä. Ne eivät ole "pakollisia". Onkin ainoa, mikä on 3- kiskosysteemissä helpompi kytkeä. Muuten yks´sama. Jos alkaa kiinnostaa (veto-)kaluston itse rakentelu, niin 2- kisko on käytännössä paras systeemi. Myös 2- kisko valmistajamerkkikohtainen mallivalikoima on suurta. Kun taas näiden 3- kisko-mallivalikoima on vähäisempää. On totta, että Märklin- mallit ovat kehittyneet detaljeiltaan/ moottoritekniikaltaan paljon. Myös pyörien laipoitus alkaa sivistyä. Tarkoittaa sitä, että ei enää niinkään tarkoitettu " rata karvalankamaton päällä, -kalusto pyöriteltäväksi "- systeemille. Eri merkkisten kunnossapidossa on yhtäläisyyksiä. Kaikki tarvitsevat putsausta ja voitelua.
Höyryveturin äänet malleissa, hmmh. Kun olisi edes äänet sidottu vauhtiin, pyörintänopeuksiin, sylinterien toimintoihin.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Märklin-pienoisrautatie (H0) - ongelmat

Viesti Kirjoittaja PeS »

Kun olet vasta aloittamassa harrastustasi, niin Märklin kannattaa unohtaa heti alkajaisiksi. Märklin ei tarjoa mitään sellaista, mitä muilta valmistajilta ei saisi. Märklinin valitseminen sitoo harrastuksen käytännössä yhteen merkkiin, vaikka muilla valmistajilla onkin jonkin verran kolmikiskoversioita. Kaksikiskovalmistajia taas on läjäpäin, joilla on tarjolla monen hintaista ja monen laatuista kalustoa - aina sen mukaan, miten harrastus kehittyy ja miten rahaa voi käyttää harrastukseensa. Sen voi jo etukäteen sanoa, että kolmi- ja kaksikiskojärjestelmien valintaan liittyvä keskustelu äityy taatusti fundamentalistiseksi väittelyksi, joten tätäkään ei kannata kavahtaa. Teknisessä mielessä kolmikiskojärjestelmä on puhtaasti antiikkinen jäänne, joista muut valmistajat ovat jo vuosien saatossa luopuneet.

Ealab on siinä oikeassa, että kolmikisko- ja kaksikiskojärjestelmien sähköistyksen suurin eron on paluusilmukan sähköistäminen. Jos haluat sellaisen rakentaa, niin ohjeita paluusilmukan sähköistämiseen löytyy varmasti tässäkin keskusteluryhmässä vierailevilta harrastajilta. Äänijärjestelmän taas voi asentaa nykyisin melkein mihin tahansa veturiin, jos sellaista ei ole valmiiksi asennettuna.
Viimeksi muokannut LOK, 23.06.2018 07:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syy: Ketjusta poistettu off-topicina mielipidekirjoituksia pienoismallivetureiden äänistä.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja markku55 »

ealab kirjoitti:DC- raiteiston kytkemisessä ei ole mitään ongelmia. Vielä helpommaksi saa, kun jättää silmukat tekemättä. Ne eivät ole "pakollisia". Onkin ainoa, mikä on 3- kiskosysteemissä helpompi kytkeä. Muuten yks´sama. Jos alkaa kiinnostaa (veto-)kaluston itse rakentelu, niin 2- kisko on käytännössä paras systeemi. Myös 2- kisko valmistajamerkkikohtainen mallivalikoima on suurta. Kun taas näiden 3- kisko-mallivalikoima on vähäisempää. On totta, että Märklin- mallit ovat kehittyneet detaljeiltaan/ moottoritekniikaltaan paljon. Myös pyörien laipoitus alkaa sivistyä. Tarkoittaa sitä, että ei enää niinkään tarkoitettu " rata karvalankamaton päällä, -kalusto pyöriteltäväksi "- systeemille. Eri merkkisten kunnossapidossa on yhtäläisyyksiä. Kaikki tarvitsevat putsausta ja voitelua.
Höyryveturin äänet malleissa, hmmh. Kun olisi edes äänet sidottu vauhtiin, pyörintänopeuksiin, sylinterien toimintoihin.
Oletko siis sitä mieltä, että vaihteiden suhteen kolmi- ja kaksikiskojärjestelmät ovat yhtä helppoja :shock:
Et ole tainnut kuulla Märklinin höyryveturien ääniä, ne on tahdistettu nopeuden suhteen, Central Stationia käytettäessä useimmissa on höyrynpoistoäänet paikallaan seistessä, jarrutettaessa kuuluu jarrujen tyypilliset äänet, monissa on mukana hiilen lapiointiäänet jne. parhaimmillaan erilaisia käytön ääniä on yli kymmenen, niin kuin hienoon pienoishöyryveturiin kuuluukin. Et ole ilmeisesti tietoinen mistä puhut :evil:
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Saatko Märklineitä tähän hintaan: http://piko.de/produkt_db/check.php?pag ... child_id=1 ???
Mulla on 1 M:n F7 jossa on äänet. Aivan turha ja lapsellinen toiminto. Sitäpaitsi ovat mielestäni aikapaljon päin honkia, kun kuuntelee kierrosten nousua. Jos aloittaisin nyt, niin ehdottomasti 2-kisko. Tuolta Pikon sivuilta kannattaa katsoa muitakin hintoja.

Ootteko kuulleet M:n käsiin murenevasta Köf:fistä? Entä Br103 palavasta äänidecoderista? Itse en osta enää uusia Märklin-vetureita, koska en halua maksaa sikamaisia hintoja Kiinassa tai Neuvostoliiton etupiirimaissa valmistetuista romuista. Mulla oli esim Br212 palokuntaveturi uutena aivan kuiva, piti rasvata ensin. Sitte se on polttanu aivan itsestään 2 decoderiä. Nyt se on Mfx ja toimii. Märkliniäkin on saatavana 2-kiskoisena, nimellä Trix. On muuten tänävuonna laajempi valikoima sillä kuin emo-Märklinillä!
Verratkaa hintoja: Rocon Sr2 2-kisko: 145€, 3-kisko: 184€ , tosin 3-kiskoses on decoderi. Vastaavaa Märklinin Re460:ä myydään hintaan 279€!!!
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja markku55 »

EMD F7 kirjoitti:Saatko Märklineitä tähän hintaan: http://piko.de/produkt_db/check.php?pag ... child_id=1 ???
Mulla on 1 M:n F7 jossa on äänet. Aivan turha ja lapsellinen toiminto. Sitäpaitsi ovat mielestäni aikapaljon päin honkia, kun kuuntelee kierrosten nousua. Jos aloittaisin nyt, niin ehdottomasti 2-kisko. Tuolta Pikon sivuilta kannattaa katsoa muitakin hintoja.

Ootteko kuulleet M:n käsiin murenevasta Köf:fistä? Entä Br103 palavasta äänidecoderista? Itse en osta enää uusia Märklin-vetureita, koska en halua maksaa sikamaisia hintoja Kiinassa tai Neuvostoliiton etupiirimaissa valmistetuista romuista. Mulla oli esim Br212 palokuntaveturi uutena aivan kuiva, piti rasvata ensin. Sitte se on polttanu aivan itsestään 2 decoderiä. Nyt se on Mfx ja toimii. Märkliniäkin on saatavana 2-kiskoisena, nimellä Trix. On muuten tänävuonna laajempi valikoima sillä kuin emo-Märklinillä!
Verratkaa hintoja: Rocon Sr2 2-kisko: 145€, 3-kisko: 184€ , tosin 3-kiskoses on decoderi. Vastaavaa Märklinin Re460:ä myydään hintaan 279€!!!
Märklin ei tee kuin ihan muutaman lapsellisen veturin tai setin tuolla Hobby tasolla, esiasennettu digitaalisuus on trendi jota Märklin näköjään vie eteenpäin.
Tuo viimeinen mielipiteesi tukee Märkliniä, koska veturi esiasennetulla dekooderilla on tietysti parempi ratkaisu kuin ruveta itse räpeltämään dekoodereita vetureihin, hintaero on kohtuullinen ajatellen laadukasta dekooderin asennusta. Märklinin Re460 on eBayssä myynnissä uutena ja ilman huutamista Delta dekooderilla hintaan 169,99€
http://modellbau.search.ebay.de/maerkli ... sofocusZbs
Meikäläisellä on luokkaa kolmekymmentä Märklin veturia, missään ei ole ollut ongelmia. Nyt olen myymässä äänetöntä kalustoa pois N-skaalan tieltä. Suurimman osan äänellisistä vetureista aion pitää, ties milloin tulee lottovoitto ja voin laajentaa taloa (tosin ensin pitäis varmaan lototakin :lol: )
Oletko kuullut höyryvetureitten ääniä, vaikkapa Big Boyn ääniä?
Diesel vetureitten äänillä ei nyt niin suurta lisäarvoa ole ja sähkövetureitten ei senkään vertaa. Minullakin on muutama diesel ja jopa pari sähköveturia, mutta ne on hankittu ihan vain hyvän ulkonäön vuoksi, mm vanha ruotsalainen aidolla puupinnalla päällystetty sähköveturisetti muutamalla puupintaisella matkustajavaunulla, ja tuokin tehty digitaalisena jo 80-luvun lopulla (semmoista ei muilla valmistajilla ole koskaan ollut). :D
okeskira

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja okeskira »

Pakko minunkin on sotkea lusikkani tähän soppaan :mrgreen:

Olen itse myös aikanaan aloittanut harrastamisen Märklinillä, mutta siirtynyt jo aikoja sitten 2-kiskokaluston pariin.
markku55 kirjoitti:Tuo viimeinen mielipiteesi tukee Märkliniä, koska veturi esiasennetulla dekooderilla on tietysti parempi ratkaisu kuin ruveta itse räpeltämään dekoodereita vetureihin, hintaero on kohtuullinen ajatellen laadukasta dekooderin asennusta.
Hmm, oletko koskaan avannut esimerkiksi Rocon Sr2:ta ja tutkinut miten äärettömän vaikeaa dekooderin asentaminen on? Piirilevyllä on valmis pistoke josta otetaan analogiajossa tarvittava jumpperi pois ja laitetaan dekooderin pistoke kiinni. Uskaltaisin väittää, että tehtaalla liitetty pistoke ei ole sen laadukkaampi ratkaisu kuin itsetehty. Aikaa meni ehkä 30 sekuntia ja leikki voi alkaa. Työkalujakaan ei tarvita, sillä veturin kori irtoaa vetämällä puskimet irti. Tämä NEM-pistoke dekooderille on muuten jo de-facto-standardi 2-kiskokalustossa..
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja ealab »

On. Esim. Rocon vaihde omine moottoreineen (= kääntölaitteineen), johdot kiinni ja sähköt päälle, se on siinä. Kaikki on valmiina. Mikä on helppoa, mikä vaikeata. Jos joku vaikeusastesuhde pitäisi määritellä valmis- 2- ja 3- kiskosysteemien välille, niin olkoon vaikka 19: 20. Jomman, kumman hyväksi. Jos se on tästä kiinni, niin johan on tarkka raja. Ei tule mieleenikään päästä mahdollisimman helpolla. Sen vuoksi mm. heivasin Rocon v-moottorit näkyviltä ja laitoin radan alle muut heebelit. Omine vaikeuksineen?. Toimii. Näin haluan harrastaa.
Äänet vauhdin mukaan.. jos sutii. Onko tahdistettu sylintereihin. Vai onko kuten vanhan mestarillisen westernin: Mies, joka ampui Liberty Valancen; alussa. Kysyy ystävällisessä ja rakentavassa hengessä, myös näköjään (ei Märklin) friikki, :)
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja markku55 »

okeskira kirjoitti:Pakko minunkin on sotkea lusikkani tähän soppaan :mrgreen:

Olen itse myös aikanaan aloittanut harrastamisen Märklinillä, mutta siirtynyt jo aikoja sitten 2-kiskokaluston pariin.
markku55 kirjoitti:Tuo viimeinen mielipiteesi tukee Märkliniä, koska veturi esiasennetulla dekooderilla on tietysti parempi ratkaisu kuin ruveta itse räpeltämään dekoodereita vetureihin, hintaero on kohtuullinen ajatellen laadukasta dekooderin asennusta.
Hmm, oletko koskaan avannut esimerkiksi Rocon Sr2:ta ja tutkinut miten äärettömän vaikeaa dekooderin asentaminen on? Piirilevyllä on valmis pistoke josta otetaan analogiajossa tarvittava jumpperi pois ja laitetaan dekooderin pistoke kiinni. Uskaltaisin väittää, että tehtaalla liitetty pistoke ei ole sen laadukkaampi ratkaisu kuin itsetehty. Aikaa meni ehkä 30 sekuntia ja leikki voi alkaa. Työkalujakaan ei tarvita, sillä veturin kori irtoaa vetämällä puskimet irti. Tämä NEM-pistoke dekooderille on muuten jo de-facto-standardi 2-kiskokalustossa..
No, hmm, en tosiaan ole avannut yhtään Rocon Sr2:ta.

Ei siinä mitään, jos haluaa ostaa kaikki veturinsa ja dekooderinsa erikseen, niin sehän vaan sopii, hauska harrastus varmaan sekin, meikäläinen arvostaa heti käyttöön tuotteita ja kuten olen varmasti selvästi antanut ymmärtää valmiilla äänillä varustettuna.

Olen hankkinut aikoinaan mm hienon Rocon höyryn, johon pitäisi ehdottomasti saada äänet. En tosin tiedä, miten sen tekisin - äänillä ei tuota hienoa veturia ole Rocon valikoimissa. :(
Viimeksi muokannut LOK, 15.12.2017 05:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Hajonnut kuvalinkki poistettu.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja markku55 »

ealab kirjoitti:On. Esim. Rocon vaihde omine moottoreineen (= kääntölaitteineen), johdot kiinni ja sähköt päälle, se on siinä. Kaikki on valmiina. Mikä on helppoa, mikä vaikeata. Jos joku vaikeusastesuhde pitäisi määritellä valmis- 2- ja 3- kiskosysteemien välille, niin olkoon vaikka 19: 20. Jomman, kumman hyväksi. Jos se on tästä kiinni, niin johan on tarkka raja. Ei tule mieleenikään päästä mahdollisimman helpolla. Sen vuoksi mm. heivasin Rocon v-moottorit näkyviltä ja laitoin radan alle muut heebelit. Omine vaikeuksineen?. Toimii. Näin haluan harrastaa.
Äänet vauhdin mukaan.. jos sutii. Onko tahdistettu sylintereihin. Vai onko kuten vanhan mestarillisen westernin: Mies, joka ampui Liberty Valancen; alussa. Kysyy ystävällisessä ja rakentavassa hengessä, myös näköjään (ei Märklin) friikki, :)
Ne tiedot mitä olen saanut 2-kiskovaihteiden toimintavarmuudesta on hieman erisuuntaisia kuin vain plug and play, mitä lie ongelmia kääntyvien kielien sähkönsaannin tai eristyksien osalta, jne, ei ole kokemusta lainkaan, kunhan lukenut toisten valituksia.
En oikein ymmärrä tuota sylintereihin tahdistusta, onko sinun kaksikiskohöyryissä muka toimivat sylinteritkin :shock: No, sitten on kyllä kaksikiskohöyryt edellä Märkliniä :lol:
Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 87
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja Olli »

Nyt vielä tuosta Pikon setistä... Ostin sen tavarajuna version, mutta nytpä alkoikin kiinnostaa tuo Alex. :D Taurus lähti liikeelle ihan töksähtäen, kiihdyttääkö tuo hiljaa? Trixillä näytti olevan myös Alex, valmiina digitaalisena sekä vaunuissa on valot, hinta vain on 199€, ja tuon Pikon version saisi helposti suomesta.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!
okeskira

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja okeskira »

Olli kirjoitti:Nyt vielä tuosta Pikon setistä... Ostin sen tavarajuna version, mutta nytpä alkoikin kiinnostaa tuo Alex. :D Taurus lähti liikeelle ihan töksähtäen, kiihdyttääkö tuo hiljaa?
Oletko sisäänajanut veturin? Useimmat käyttöohjeet neuvovat ajamaan veturilla yhtäjaksoisesti ympyrää noin puoli tuntia suuntaansa. Näin välykset asettuvat kohdalleen ja veturi alkaa toimia paremmin.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Väittäisin tuon Trixin Alex-Herculeen olevan sama kone kuin M versio, erilaisella virroituksella. M/Trix versiossa on metallikori ja se on jonkinverran pitempi kuin Piko. Mun täytyy sanoa että myös toi Märklin-Hercules on erittäin hyvä veturi halvasta hinnastaan huolimatta. Mulla ainakin Piko-Alex kulki ihan nätisti. Ei siinä sellaista varsinaista kiihdytys/hidastusautomatiikkaa ole, vaan kaikki on kuskin sormissa :) Muuten, Pikon alotuspakkauksissa on ohjelehtisissä myös suomenkielinen texti, ylpeä ja suuri Märklin ei sitä vaivaudu tekemään!
Sisäänajosta: ostin Tukholmasta Jecon T44:sen ja se todella vaati sisäänajoa ennenkuin kulki kauniisti.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 954
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja PeS »

markku55 kirjoitti:Ne tiedot mitä olen saanut 2-kiskovaihteiden toimintavarmuudesta on hieman erisuuntaisia kuin vain plug and play, mitä lie ongelmia kääntyvien kielien sähkönsaannin tai eristyksien osalta, jne,
Sehän tässä kaksikiskotouhussa onkin oivallista, että tarjolla on useita vaihtoehtoja: plug and play -vaihteita tai yhtä lailla sellaisia vaihteita, joihin juotetaan itse joka ikinen johto paikoilleen ja viritellään juuri itselle sopiva vaihdemoottori juuri sellaiseen paikkaan kuin itselle on sopivaa. Lisäksi on monenmoisia virityksiä näiden kahden ääripään väliltä (osa johdotuksista on tehty tehtaalla, osa on tehtävä itse jne). Voit valita risteykseen insulfrogin tai elektrofrogin. Muutama vuosi sitten yhtenä valintakriteerinä oli myös DCC-ystävällisyys, joka lienee nykyisin jo vakioratkaisu. On rakennussarjoja sekä vaihdejigejä. Voit myös teettää vaihteesi omien piirustustesi mukaisesti ja käyttää vaikka fosforipronssista kiskoprofillia. Voita valita kiskoprofiilin korkeudeksi code 55, code 70, code 75, code 83 tai code 100. Tätä sanoisin valinnanvapaudeksi. Jos valitsee Märklinin, on vaihtoehtoja tasan yksi.