Älypuhelinohjaus: BlueRail Trains, Bachmann E-Z App & Monocacy Trains
Lähetetty: 29.03.2018 04:20
Tutustuin Yhdysvalloissa älypuhelimen Bluetooth-yhteyttä hyödyntävään pienoisrautatiekaluston ohjausjärjestelmään. Ohessa olisi laatimani reportaasi aiheesta. Bluetooth-ohjauksesta voi lukea lisää valmistajien kotisivuilta http://www.bachmanntrains.com/home-usa/ez-app.php ja http://bluerailtrains.com/. Kysymyksiä testissä olleesta Bluetooth-veturista voi lähettää myös allekirjoittaneelle.
- LOK
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yhdysvaltalainen BlueRail Trains on kehittänyt järjestelmän, jolla pienoismallijunaa voidaan ohjata Bluetooth-yhteyden välityksellä tavallisesta Android- tai iPhone-älypuhelimesta. Älypuhelimesta sekä kalustoon sijoitetuista ohjainpiirilevyistä koostuva järjestelmä mahdollistaa useiden junien samanaikaisen hallinnan digitaalisen komento-ohjauksen (DCC) tavoin. Veturia voi ohjata valmistajan mukaan 100 jalan eli noin 30 metrin etäisyydeltä. Älypuhelimien lisäksi myös tietyt tablet-tietokoneet sopivat ohjaimiksi.
BlueRail-järjestelmän etuja DCC-järjestelmään nähden ovat matalampi hinta sekä aloittelijaystävällisyys. Järjestelmä on lisäksi liikennöintikelpoinen DCC-radoilla: Bluetooth- ja DCC-ohjatut junat eivät (teoriassa) häiritse toisiaan.
Amerikkalainen Bachmann Trains on kehittänyt BlueRail Trainsin järjestelmästä oman E-Z App -version, joka on yhteensopiva edellä mainitun järjestelmän kanssa. Bachmann tarjoaa H0-aloituspakkauksia, jotka sisältävät Bluetooth-ohjainpiirilevyllä varustetun veturin, muutaman vaunun, raidesoikion sekä kiskoille vakiojännitettä syöttävän muuntajan. Bachmannin E-Z App -vetureita voi ohjata joko älypuhelimella tai analogisesti ajomuuntajalla. Bluetooth-ohjattuja vetureita voi ostaa myös erikseen, tosin valikoima rajoittuu vain muutamiin amerikkalaisiin höyry- ja dieselvetureihin. BlueRail Trains myy ainoastaan piirilevypaketteja “DIY”-harrastajille.
Testasin Bluetooth-järjestelmää hankkimalla Bachmannin Blue Lightning - E-Z App™ Train Control -aloitussetin. Aloituspakkauksen tilasin Amazon-verkkokaupasta. Ennen tilausta varmistin, että nykyinen älypuhelimeni (Huawei Y6 Pro & Android 5.1) täytti järjestelmävaatimukset (vähintään Android 4.3 tai iOS8).
Kun aloituspakkaus saapui kotiini, asensin Bachmannin E-Z App-sovelluksen puhelimeeni Googlen Play Storesta. Tämän jälkeen sallin puhelimeni Bluetooth-yhteyden, käynnistin E-Z App -ohjainsovelluksen ja laitoin veturin kiskoille. Muutaman sekunnin kuluttua veturi ilmaantui ohjainohjelmistoon näkyville. Sitten vain liikkeelle kosketusnäytön kaasuvipua siirtämällä! Veturin äänet (moottorin käyntiäänet, merkinantolaitteet ym.) tulevat ohjaimena toimivasta älypuhelimesta: itse veturissa ei ole kaiutinta. Veturin asetuksista voi mm. säätää ääniä sekä junan kiihtyvyyttä/hidastuvuutta ja valita junan huippunopeuden (tavarajuna/matkustajajunakäyttö).
Aloituspakkauksen ratasoikion lisäksi olen ajanut Bluetooth-veturillani paikallisen pienoisrautatiekerhon DCC-radalla. Veturi kulki DCC-radalla hyvin ja se selviytyi jopa kerhon omaa DCC-kalustoa luotettavammin kerhoradan vaihteista. Ainoa ongelma kerhoradalla liikennöitäessä olivat hetkelliset oikosulut, joita kerhon omat DCC-veturit satunnaisesti tuottivat kerhoradan vaihteissa. Bluetooth-veturi pysähtyi oikosulun ilmetessä radalle ja vaati käyttäjää luomaan uuden Bluetooth-yhteyden veturiin ennen matkan jatkamista. Veturi ei kertaakaan karannut ohjauksesta: mikäli Bluetooth-yhteys syystä tai toisesta katkeaa, veturi pysähtyy ja jää odottamaan uutta Bluetooth-yhteyttä.
Bluetooth-ohjatun veturin voi halutessaan muokata akkukäyttöiseksi, jolloin veturia voi käyttää virroittamattomilla kiskoilla tai erityisen likaisilla kiskoilla. Virroittavilla kiskoilla liikkuessaan veturi voi ladata akkuaan ja pidentää näin toiminta-aikaansa virroittamattomilla kiskoilla. Tämä on DCC-kalustoon nähden suuri etu. (DCC-ohjauksessa kaikki komennot kulkevat kiskoja pitkin veturille, joten DCC-kalustoa ei voi ohjata virroittamattomilla kiskoilla.) Akkukäytöstä kiinnostuneet DIY-harrastajat voivat hankkia BlueRail Trainsiltä paketteja, jotka sisältävät ohjainpiirilevyn sekä akun johdotuksineen. BlueRail Trainsin ohjainpiirilevy on toistaiseksi varsin isokokoinen (28mm x 58,6mm), minkä johdosta järjestelmää ei voi käytännössä asentaa H0-mittakaavaa pienempiin vetureihin.
EDIT: tekstiä täsmennetty kommenttien ja kysymysten pohjalta.
EDIT 2: otsikkoa muokattu kuvaavammaksi.
- LOK
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yhdysvaltalainen BlueRail Trains on kehittänyt järjestelmän, jolla pienoismallijunaa voidaan ohjata Bluetooth-yhteyden välityksellä tavallisesta Android- tai iPhone-älypuhelimesta. Älypuhelimesta sekä kalustoon sijoitetuista ohjainpiirilevyistä koostuva järjestelmä mahdollistaa useiden junien samanaikaisen hallinnan digitaalisen komento-ohjauksen (DCC) tavoin. Veturia voi ohjata valmistajan mukaan 100 jalan eli noin 30 metrin etäisyydeltä. Älypuhelimien lisäksi myös tietyt tablet-tietokoneet sopivat ohjaimiksi.
BlueRail-järjestelmän etuja DCC-järjestelmään nähden ovat matalampi hinta sekä aloittelijaystävällisyys. Järjestelmä on lisäksi liikennöintikelpoinen DCC-radoilla: Bluetooth- ja DCC-ohjatut junat eivät (teoriassa) häiritse toisiaan.
Amerikkalainen Bachmann Trains on kehittänyt BlueRail Trainsin järjestelmästä oman E-Z App -version, joka on yhteensopiva edellä mainitun järjestelmän kanssa. Bachmann tarjoaa H0-aloituspakkauksia, jotka sisältävät Bluetooth-ohjainpiirilevyllä varustetun veturin, muutaman vaunun, raidesoikion sekä kiskoille vakiojännitettä syöttävän muuntajan. Bachmannin E-Z App -vetureita voi ohjata joko älypuhelimella tai analogisesti ajomuuntajalla. Bluetooth-ohjattuja vetureita voi ostaa myös erikseen, tosin valikoima rajoittuu vain muutamiin amerikkalaisiin höyry- ja dieselvetureihin. BlueRail Trains myy ainoastaan piirilevypaketteja “DIY”-harrastajille.
Testasin Bluetooth-järjestelmää hankkimalla Bachmannin Blue Lightning - E-Z App™ Train Control -aloitussetin. Aloituspakkauksen tilasin Amazon-verkkokaupasta. Ennen tilausta varmistin, että nykyinen älypuhelimeni (Huawei Y6 Pro & Android 5.1) täytti järjestelmävaatimukset (vähintään Android 4.3 tai iOS8).
Kun aloituspakkaus saapui kotiini, asensin Bachmannin E-Z App-sovelluksen puhelimeeni Googlen Play Storesta. Tämän jälkeen sallin puhelimeni Bluetooth-yhteyden, käynnistin E-Z App -ohjainsovelluksen ja laitoin veturin kiskoille. Muutaman sekunnin kuluttua veturi ilmaantui ohjainohjelmistoon näkyville. Sitten vain liikkeelle kosketusnäytön kaasuvipua siirtämällä! Veturin äänet (moottorin käyntiäänet, merkinantolaitteet ym.) tulevat ohjaimena toimivasta älypuhelimesta: itse veturissa ei ole kaiutinta. Veturin asetuksista voi mm. säätää ääniä sekä junan kiihtyvyyttä/hidastuvuutta ja valita junan huippunopeuden (tavarajuna/matkustajajunakäyttö).
Aloituspakkauksen ratasoikion lisäksi olen ajanut Bluetooth-veturillani paikallisen pienoisrautatiekerhon DCC-radalla. Veturi kulki DCC-radalla hyvin ja se selviytyi jopa kerhon omaa DCC-kalustoa luotettavammin kerhoradan vaihteista. Ainoa ongelma kerhoradalla liikennöitäessä olivat hetkelliset oikosulut, joita kerhon omat DCC-veturit satunnaisesti tuottivat kerhoradan vaihteissa. Bluetooth-veturi pysähtyi oikosulun ilmetessä radalle ja vaati käyttäjää luomaan uuden Bluetooth-yhteyden veturiin ennen matkan jatkamista. Veturi ei kertaakaan karannut ohjauksesta: mikäli Bluetooth-yhteys syystä tai toisesta katkeaa, veturi pysähtyy ja jää odottamaan uutta Bluetooth-yhteyttä.
Bluetooth-ohjatun veturin voi halutessaan muokata akkukäyttöiseksi, jolloin veturia voi käyttää virroittamattomilla kiskoilla tai erityisen likaisilla kiskoilla. Virroittavilla kiskoilla liikkuessaan veturi voi ladata akkuaan ja pidentää näin toiminta-aikaansa virroittamattomilla kiskoilla. Tämä on DCC-kalustoon nähden suuri etu. (DCC-ohjauksessa kaikki komennot kulkevat kiskoja pitkin veturille, joten DCC-kalustoa ei voi ohjata virroittamattomilla kiskoilla.) Akkukäytöstä kiinnostuneet DIY-harrastajat voivat hankkia BlueRail Trainsiltä paketteja, jotka sisältävät ohjainpiirilevyn sekä akun johdotuksineen. BlueRail Trainsin ohjainpiirilevy on toistaiseksi varsin isokokoinen (28mm x 58,6mm), minkä johdosta järjestelmää ei voi käytännössä asentaa H0-mittakaavaa pienempiin vetureihin.
EDIT: tekstiä täsmennetty kommenttien ja kysymysten pohjalta.
EDIT 2: otsikkoa muokattu kuvaavammaksi.