Pitkästä aikaa harrastuksen parissa
Lähetetty: 30.11.2017 14:59
Noniin, monen vuoden tauon jälkeen kärpänen iski uudelleen ja löysin tieni tällekin foorumille. Tarkoituksena olisi siis nyt alkuun kysellä hieman taustoja, mitä tehdä ja mitä ei.
Tosiaan viimeksi olen viitisen vuotta sitten koskenut yhteenkään radanpalaan, joten tietotaito nykymenon suhteen on hieman hukassa. Joskus muinoin minulle kertyi huomattava määrä raidetta merkkiää X, joka sitten lopulta erittäin heikolla sähkönjohtokyvyllään (puhutaaan nyt siis karmeasta pätkimisestä) lopetti innostukseni. Ongelmana nään nyt sen, että pitää päättää mennäänkö analogisella vai digitaalisella systeemillä ja mistä aloittaa. Tilaa kyllä löytyy joten se ei välttämättä ole mikään iso ongelma. Vanhat veturit ja kiskot ovat siis toki tallella, suurin osa Rocon valmistamia, mutta silti kiinnostaisi vaihtaa Märklinin rataan kun se ilmeisesti edelleenkin on hyvinkin laadukas? Toisaalta harmittaisi heittää muut radanpalat pois ja mahdollisesti unohtaa olemassaoleva kalusto vain ratojen vaihtamisen takia.
No itse radasta. En ole vielä ihan varma kuinka paljon tilaa on, mutta luultavasti hyvinkin isohko osa huoneesta. Tarkoituksena olisi myös tehdä suomalainen 2010-> kaupunkimaisema vetureineen ja vaunuineen, joten tähän teemaan saa tottakai ehdottaa vetureiden ja vaunujen aihioita, sekä rakennuksia. Juha Telimaan mallit löysinkin jo (https://www.shapeways.com/shops/telimaa) ja näitä luultavasti voisi hyödyntää. Löysin myös tuolta sr3 muunnossarjan jossa siis uusi katto. Mestarimalleilta kisko-kalle kiinnostaa myös kovasti, onko siihen jotain hyvää pohjaa olemassa? Luultavasti jonkinlainen rinkula tarkoitus tehdä, jossa sitten olisi hieman isompi ratapiha ja pienempi pysäkki. Mahdolista on myös tehdä kahteen kerrokseen jossa alemmassa kerroksessa ei ole maisemointia ja josta sitten toisesta päästä juna menee "maan alle" alempaan kerrokseen ja palaa lähtöpisteeseen. Näin voisi saada mahdollisen vaikutelman jonka saa esimerkiksi Helsingin päärautatieasemalta turkuun päin jossa on monta asemaa peräkkäin ja sitten juna palaa maan alla lähtöpisteeseen. Pitää miettiä tarkemmin vielä eri vaihtoehtoja
Näillä mennään. Kiskot on siis pakko vaihtaa johonkin suuntaan ja kalustoa hankittava lisää. veikkaan että rakennus on mahdollista aloittaa uudenvuoden aikoihin ja sitä ennen pitäisi siis hankkia jonkun sortin aloituspakkaus joltakin valmistajalta. Ehdotuksia saa ja pitääkin esittää, mielenkiinnolla jäään odottelemaan mitä saadaan aikaan. Rocolta siis löytyy sr2 malli joten sen hyödyntäminen on plussaa!
Tosiaan viimeksi olen viitisen vuotta sitten koskenut yhteenkään radanpalaan, joten tietotaito nykymenon suhteen on hieman hukassa. Joskus muinoin minulle kertyi huomattava määrä raidetta merkkiää X, joka sitten lopulta erittäin heikolla sähkönjohtokyvyllään (puhutaaan nyt siis karmeasta pätkimisestä) lopetti innostukseni. Ongelmana nään nyt sen, että pitää päättää mennäänkö analogisella vai digitaalisella systeemillä ja mistä aloittaa. Tilaa kyllä löytyy joten se ei välttämättä ole mikään iso ongelma. Vanhat veturit ja kiskot ovat siis toki tallella, suurin osa Rocon valmistamia, mutta silti kiinnostaisi vaihtaa Märklinin rataan kun se ilmeisesti edelleenkin on hyvinkin laadukas? Toisaalta harmittaisi heittää muut radanpalat pois ja mahdollisesti unohtaa olemassaoleva kalusto vain ratojen vaihtamisen takia.
No itse radasta. En ole vielä ihan varma kuinka paljon tilaa on, mutta luultavasti hyvinkin isohko osa huoneesta. Tarkoituksena olisi myös tehdä suomalainen 2010-> kaupunkimaisema vetureineen ja vaunuineen, joten tähän teemaan saa tottakai ehdottaa vetureiden ja vaunujen aihioita, sekä rakennuksia. Juha Telimaan mallit löysinkin jo (https://www.shapeways.com/shops/telimaa) ja näitä luultavasti voisi hyödyntää. Löysin myös tuolta sr3 muunnossarjan jossa siis uusi katto. Mestarimalleilta kisko-kalle kiinnostaa myös kovasti, onko siihen jotain hyvää pohjaa olemassa? Luultavasti jonkinlainen rinkula tarkoitus tehdä, jossa sitten olisi hieman isompi ratapiha ja pienempi pysäkki. Mahdolista on myös tehdä kahteen kerrokseen jossa alemmassa kerroksessa ei ole maisemointia ja josta sitten toisesta päästä juna menee "maan alle" alempaan kerrokseen ja palaa lähtöpisteeseen. Näin voisi saada mahdollisen vaikutelman jonka saa esimerkiksi Helsingin päärautatieasemalta turkuun päin jossa on monta asemaa peräkkäin ja sitten juna palaa maan alla lähtöpisteeseen. Pitää miettiä tarkemmin vielä eri vaihtoehtoja
Näillä mennään. Kiskot on siis pakko vaihtaa johonkin suuntaan ja kalustoa hankittava lisää. veikkaan että rakennus on mahdollista aloittaa uudenvuoden aikoihin ja sitä ennen pitäisi siis hankkia jonkun sortin aloituspakkaus joltakin valmistajalta. Ehdotuksia saa ja pitääkin esittää, mielenkiinnolla jäään odottelemaan mitä saadaan aikaan. Rocolta siis löytyy sr2 malli joten sen hyödyntäminen on plussaa!