Sivu 1/1

Hidas startti opastimelta

Lähetetty: 23.04.2017 10:50
Kirjoittaja Kalle2
Tervehdys,

Osaako joku neuvoa miten saan veturin lähtemään opastimelta hitaasti kiihdyttäen. Kyseessä on perinteinen Fleiscmannin oapstin eli kiskosta on erotettu pätkä mihin joko syötetään tai ei syötetä jännitettä. Olen onnistunut Roger Amosin vanhan ohjeen perusteella rakantamaan hidastuksen opastimelle tultaessa (roger Amos: Model railway electronics Chapter 25 : Autoslow). Nyt pitäisi siis veturi saada matkaan nappia painaen tasaisesti kiihdyttäen ilman että tarvitsee koskea ajomuuntajaan eli veturi saavuttaisi pienen kiihdytyksen jälkeen saman nopeuden kuin mitä sillä oli opastimelle tultaessa.
Opastimen ollessa "vihreä" veturin tulee tietenkin minnä molempiin suuntiin läpi häiriöttä.

Etukäteteen vihjeestä kiittäen

Re: Hidas startti opastimelta

Lähetetty: 24.04.2017 08:25
Kirjoittaja ealab
Sen enemmän kantaa ottamatta, voisiko juna lähteä suoraan jo opastimen AJA-käsitteellä, ilman erillistä komentoa. Ilmeisesti eristetyn ("pätkä") raideosuuden sähkö on opastinkäsitteestä riippuva?

Re: Hidas startti opastimelta

Lähetetty: 24.04.2017 09:50
Kirjoittaja JuhaTelimaa
Yksinkertaisinta on laittaa veturiin dekooderi, vaikka ajetaankin analogisesti. Dekooderin asetuksista voi laittaa lähtökiihdytyksen pituuden, usein se on käytössä jo oletuksena, jos ei ole tarvittavaa digilaitetta ohjelmoimiseen.

Re: Hidas startti opastimelta

Lähetetty: 24.04.2017 12:09
Kirjoittaja Kalle2
Kiitoksia vastauksista.

Kyseessä on analoginen versio ja tarkoitus on lähettää juna matkaan kun käsky opastimelle on annettu (vaihdettu vihreälle), siis ilman mitään erillistä käskyä.

Dekooderi voisi olla hyvä ratkaisu mutta en viitsisi tässä vaiheessa hankkia dekoodereita kaikkiin vetureihini. Olen yrittänyt viritellä elektroniikan lyhyellä oppimäärällä jonkinlaista transistori /kondensaattori- viritystä mutten ole vielä onnistunut.

Re: Hidas startti opastimelta

Lähetetty: 25.04.2017 00:39
Kirjoittaja kari-g
Tämmöinen valmis purkki voisi kait olla sopiva

Starting & Brake automatic mechanism
Maksaa 12,99 + postikulut 9,99

http://www.conrad.com/ce/en/product/199 ... m?ref=list

//kari

Re: Hidas startti opastimelta

Lähetetty: 25.04.2017 08:20
Kirjoittaja ealab
Sen enemmän miettimättä, veturiin jokin automaattisesti säätyvä jaksosuhdesäädin, vaikkapa 555-pohjainen. Jos sovellus löytyy, se olisi yksinkertainen. (Olen joskus kokeillut 555-pohjaista ajosäädintä. Se ei toiminut koko skaalalla. Kuten toimii esim. Velleman K8009-ajosäädin). Mutta myös opastimen jälkeenkin voisi olla sopivan mittainen eristetty raideosuus, jonka ajosähkö muuttuisi automaattisesti, AJA-opasteen jälkeen. Näin vetureihin ei tarvitsisi tehdä mitään. Näissä ongelmana saattaisi olla suunnankäännöt. Nämä vain aatelmia.

Re: Hidas startti opastimelta

Lähetetty: 25.04.2017 08:23
Kirjoittaja Psi
Kari-g:n ehdottama ratkaisu on itseasiassa saman tyyppinen kuin Kalle2:n esittämä Roger Amoksen kirjan kytkentä. Conradin aparaatissa on Amoksen kytkentään verratuna parannuksena mahdollisuus saada juna myös pehmeästi liikkeelle, ja bonuksena vielä oikosulkusuojakin. Jos elektroniikkaharrastus on sydäntä lähellä niin laitteen kasaus- ja käyttöohje on Kari-g:n linkittämän sivun Downloads-kohdan alla. Saksankielisessä ohjeessa on laitteen toiminnan selostus, kytkentäkaavio ja osaluettelo. Aikoinaan Fleischmannilla oli vastaavanlainen purkki, Elektronische Verzögerungs Automatik, "EVA", tuotenumero 6960. Tuon Fleischmannin laitteen hinnassa oli kate kohdallaan :)

pekka

Re: Hidas startti opastimelta

Lähetetty: 25.04.2017 12:36
Kirjoittaja Kalle2
Danke schön Kameraden !
Myös saksankieleni on lyhyt, ja vanha, mutta Conrad-kaavion mukaan juuri tuollaisesta oli tarve .