Sivu 1/1

Pyörien heitot.

Lähetetty: 06.12.2016 20:55
Kirjoittaja ealab
Jos niitä haluaa poistaa, vähentää, niin töitä tulee. Yksi lähtökohta on reiän sorvaus heitottomaksi*. Seuraavaksi sorvataan uusi muovista eristysholkki, tai metallista keskiö**. Eristys jostain muovista, delrin ei tässä hyvä. Mutta vaikkapa hammasharjan varresta...Kun muovia on sorvattu reiän mittoihin, ei kovin tiukaksi, ja jätetty nurjalle puolelle vähän laippaa, työnnetään pyörä selkä edellä "muoville", vielä sorvissa. pikaliimaa voi käyttää, ei pidä delriinissä. Jos on siinä jo heitoton, vetäistään liiat holkit pois ja tehdään akselimittainen reikä. Mieluimmin hyvällä lyhyellä poranterällä. Sitten vetäistään pyörän selkäpuolelta, jättäen vähän laippaa. Siivotaan reiän särmät ja koetetaan laittaa akselinmittaiseen poranterään, tai akseliin. Tämä sitten istukkaan ja tarkistetaan heitto. Jos vielä siinä hyvin, ok. Jos ei, joskus auttaa akselin pyöriessä estää pyörän pyöriminen, hakien sopiva kohta, se voi auttaa heittoon. Tai kun pyörä on tyrkätty muoville, katkaistaan selkäpuolelta ja kiinnitetään pyörä istukkaan, siten, että laippaa nojaa leukoihin. Siinä ei pitäisi olla heittoja. Vetäistää holkin laippaa sopivaksi ja porataan akselireikä...jne.
*On huomattu, etteä heittoiseen pyöränreikään ei edes kannata yrittää. Sorvaus tarvitsee omanlaisensa terän, ehkä itse tehden. Poranterällä ei oikein onnistu heitottomasti. Aina ei näinkään ensimmäisellä onnistu. **Kokometalliset, eristämättömät pyörät. Hommaa on, mutta seurauksena vaappumaton vaunu, veturi.

Re: Pyörien heitot.

Lähetetty: 06.12.2016 22:54
Kirjoittaja JuhaTelimaa
Ja pyörän kiinnittämiseen sorviin tarvitaan erityinen holkki:
https://www.fohrmann.com/en/step-chucks.html

Jos halutaan sorvata pyörän kehä, kiinnitetään pyörä tällä, ei akselistaan sorviin:
https://www.fohrmann.com/en/wheel-holding-fixture.html

Ja RP-25 profiili saadaan aikaan tällä:
https://www.fohrmann.com/en/wheel-flang ... files.html

Re: Pyörien heitot.

Lähetetty: 07.12.2016 08:22
Kirjoittaja ealab
Kyllä! Nämä samat, kertomani konstit toimivat myös paljonpuhutuille hammasrattaille. Niitä varten olisi hyvä tehdä jigi. Jokin istukkaan sopiva kappale, johon sorvataan rattaanmenevä syvennys, vähän jämptiksi, jotta ratas pysyisi paikallaan, kestäen vain kevyen työstön. Näin voi tehdä myös pyörille, vierintäpinnan menevä syvennys.....On sitten varmasti heitoton paikka. Kun akselireikiä työstetään. Sorvit eivät välttämättä maksa "hunajaa", ebaystakin (sorvi= drehbank..) voi katsella, esim. tyyppi: Einhell MTB 3000. Maksaa muutaman satasen ja toimii. Sellainen on.

Re: Pyörien heitot.

Lähetetty: 28.01.2017 09:34
Kirjoittaja ealab
Näitä apuvälineitä käytettäessä on sorvin istukan, sen leukojen oltava heitottomia. Aina ei täysin ole, ehkä halvemmissa. . Omassa auttoi, kun aluksi istukan laippakiinnityksen asento vaihtelin (3 mutteria), sitten leuat kokeillen paikkoja vaihdellen kohdilleen. Vielä ao. merkit, niin ei sekaannu, jos leukoja pitää vaihdella esim. sisäpuolelta ottaviin. Vielä karapylkän linjaan säätäminen.. >15v. ollut jo käytössä.