Hankin Tr2-aihioksi japanilaisen United Scale Modelsin Pacific Fast Mailille 1977 tekemän messinkimallin Friscon Russian Decapodista.
Veturi on messinkiä. Alusta on ilmeisesti jyrsitty millin messingistä. Kattila on ontto, ja sisällä on suurehko metallipaino. Koko veturi painaa 324 g ja tenderi 121 g. Vetoakselit on jousitettu jokainen erikseen, joskin jousitus on omaan makuuni ehkä vähän turhan jäykkä. Kannutyyppinen moottori on sijoitettu kattilan takaosaan, ja moottorista on vino kardaani keskimmäiselle akselille. Kankikoneisto vaikuttaa jyrsityltä ja kytkinkanget on ositettu jousituksen vuoksi. Veturin virroitus on järjestetty rungon kautta siten, että veturi virroittaa toisen kiskon ja tenderi toisen. Sähköinen yhteys tenderistä veturiin hoituu kytkentätangon kautta. Pääosakokonaisuudet on kiinnitetty toisiinsa ruuvein, joten purkaminen on melko helppoa.
Mittausten perusteella tämä sopii Trumanin aihioksi Bachmannin veturia paremmin. Kattila on jo valmiiksi oikeansuuntaisissa mitoissaan ja alustakin vaikuttaa sopivalta.
Savupesä on halkaisijaltaan 0,4 mm liian suuri, mutta muu kattila on oikeankokoinen. Ainoa suurempi muutostyö on tulipesän tienoo: kattilan yläpinta laskee n. millimetrin tulipesän etureunan ja hytin etuseinän välillä. Tästä selvittäneen sahaamalla 3 mm:n ura kattilan yläpintaan ja taivuttamalla kattilaa sopivasti. Tulipesä on 3 mm liian kapea, mutta messinkiveturissa liitosten irrottaminen ja taivuttaminen leveämmälle ei ole ongelma. Kattilasta kelpaavat piippu, soittokello ja varoventtiilit, mutta muut detaljit ja varustimet kupuja myöten joutavat vaihtoon. Myös kattilan vanteet ovat väärissä paikoissa – ne pitää hioa pois ja juottaa tai liimata uudet tilalle.
Alustassa vetopyörien akseliväli on n. 0,7 mm liian pitkä, mutta sama ongelma vaivaa myös Bachmannin veturia. Vetopyörien halkaisija on 0,3 mm liian pieni, juoksuakselin taas 0,6 mm. Saanevat kelvata. Koneistossa pitää vaihtaa ristikappale yksipuoleiseksi johtokiskoineen, myös sylinteriryhmään joutuu tekemään pieniä muutoksia. Luistin takapään detaljointi pitää uusia ja voitelukoneistot pitää siirtää kummallakin puolella omille paikoilleen. Trumanissa keskellä alustaa on toinen suuri paineilmapääsäiliö, täytyy tutkia, mahtuuko se kardaanin vuoksi paikalleen edes pilkottuna. PFM:n veturissa sitä ei ole. Hytti menee kokonaan uusiksi. Lattia vaikuttaa kuitenkin olevan melko hyvin oikealla paikallaan.
Tenderi on Trumanissa kokonaan erilainen verrattuna Russian Decapodiin. Alusta irtoaa kahdella ruuvilla muusta korista. Alustassa on selviä pituuseroja ja telikeskiövälikin on erilainen. Pitää vielä pähkäillä, kelpaako tenderistä juuri mitään.
PFM:n lisäksi myös korealainen Sunset Models on tehnyt messinkimallin Russian Decapodista. Tätä mallia on valmistettu 1990-luvun alussa. Sunsetin veturissa kattila on Trumanin kaltainen viistottuine tulipesän yläreunoineen ja oikeissa paikoissa olevine vanteineen. Kuvut ja muut varustimet pitää kuitenkin vaihtaa. Kankikoneistossa ristikappale on yksipuolinen, kuten Trumanissakin. Moottori lienee kuvien perusteella suoraan vetopyörien päällä. Muut muutostyökohteet ovat samoja kuin PFM:n mallissa – tämä lienee siis vielä vähän helpompi aihio Trumaniksi.
Alla hieman mittatietoja. Tr2:n mitat ovat peräisin Junat-lehden poikkileikkauspiirustuksista sekä tuoreen Höyryveturit Valtionrautateillä -kirjan kuvalaattapiirustuksesta. Koska foorumisofta ei ymmärrä taulukoiden päälle, ovat tiedot luettelomuodossa. Ensin on mainittu Tr2:n mitta H0:ssa, sitten PFM:n veturin mittatietoja ja viimeiseksi Bachmannin mitat.
- Savupesän halkaisija 20,7 21,1 20,6
- Kattilan halkaisija 22 22,1 20,5
- Veturin korkeus 55,82 56 58,1
- Piipun korkeus 10,4 10,4 11,85
- Piipun halkaisija 7,1 7 7,3
- Tulipesän pituus 34,4 37 38,5
- Tulipesän leveys 31,6 28,2 28,8
- Hytin lattian korkeus 20,7 21,5 21,33
- Sylinterin halkaisija 9,4 8,1 8,9
- Leveys sylinterikaappien kohdalla 36,1 37,5 37,4
- Sylinterien pituus 11,2 11,05 10,5
- Sylinterien pituus kansien yli 13,6 (luisti) 11,9 (sylinteri) 13,6 13,6
- Luistin halkaisija 5,2-5,4 5,9 5,6
- Vetopyörän halkaisija 15,2 14,9 14,9
- Vetoakseliväli 16,35 17,0 17,0
- Juoksutelin akseliväli 1. vetoakselista 32,11 32,7 32,7
- Juoksupyörän halkaisija 9,6 9 9,9
- Tenderin aluskehyksen pituus 95,60 92,1 92,1
- Tenderin telikeskiöväli 46,71 45,3 45
- Tenderin akseliväli 21,90 20,9 19,7
- Tenderin pyöränhalkaisija 10,5? 9,4 9,6
- Veturin paino (Tr2:n osalta ei relevantti tieto) PFM 323,8 Bachmann 299,8
- Tenderin paino 121,1 74,5