Uhlenbrock 76200-dekoderi.
Lähetetty: 21.11.2015 12:33
Pieni ongelma tässä dekossa. Onko tuttua: Ennenkin huomattu, että kenttäkäämin ohjaustrankku kuumenee voimakkaasti, myös kenttäkäämi, jolle vaikuttava jännite on 6-7V:n luokkaa. Ja kun deco vapaana antaa n. 12V. Veturi on HAG, mutta vaikka olisi Märklin, niin suuria, merkitseviä eroja moottoreissa ei ole, kenttäkäämit samaa luokkaa. Aiemmin laitoin sarjavastuksen (33-47Ohm, jotka kyllä kuumenivat reippaasti, useampiwattisina.) kenttäkäämille (kk), se rajoitti kenttävirtaa, joka on DC. Kk:n magnetointi pysyy vakiona, vauhdista riippumatta. Paikat kesti liiemmin lämpenemättä. Paljon ei voisi rajoittaa, koska sitten alkaa ankkurivirta kasvaa ja joutokäyntivarvit lisääntyä, vääntö heiketen. Sopiva jännite kk:lle näyttäisi olevan 4-5V:n luokkaa, jolla joutokäyntiankkurivirta (n. 130mA><200mA) ei vielä suuremmin kasva. Todettu erillisillä, säädettävillä jännitelähteillä, joissa on V-ja A-mittarit. Siten dekollakaan ei toimisi sen kummemmin.
Normaalistihan, alkuperäissuunnanvaihtoreleellä kk:n, sen puoliskon läpi kulkee vain ankkurivirta(AC). Vastaava virta saisi kulkea myös digikäytössä, nyt vain molempien käämien läpi.
Normaalistihan, alkuperäissuunnanvaihtoreleellä kk:n, sen puoliskon läpi kulkee vain ankkurivirta(AC). Vastaava virta saisi kulkea myös digikäytössä, nyt vain molempien käämien läpi.