Hintertupfingen 1:120 (TT)
Lähetetty: 05.08.2015 08:31
Pienoisrautatien rakentaminen on ollut pitkäaikainen haave. Mutta aloittaminen on kaatunut milloin minkäkin syyn takia; tilanpuutteen, rahan, ajan, jne. Muutama vuosi sitten vihdoin päätin, että haavesta on tehtävä totta. Ensimmäiseksi oli päätettävä reunaehdoista. Rata ei voi olla suuri, koska sitä ei voi sijoittaa kiinteästi asuntoon. Toiseksi tarkka esikuvanmukaisuus ei saa olla vaatimuksena, kun ei sitä kuitenkaan pysty noudattamaan. Pääasia, että miellyttää omaa silmää, ja on hauska rakennella. Jo radan pieni koko pakottaa tekemään teknisiä ratkaisuja, kuten tiukat kaarresäteet, lyhyet sivuraiteet, jne., jotka eivät mitenkään olisi oikeasti mahdollisia.
Pitkän pähkäilyn jälkeen mittakaavaksi valitsin Suomessa harvemmin vastaan tulevan TT:n, eli 1:120 (raideleveys 12 mm). H0 (1:87) ei tullut kysymykseen käytettävän tilan takia, ja N (1:160) ei houkutellut, koska näkökyky ikääntymisen myötä alkaa olla jo sitä luokkaa, että hyvä kun näkee oikeita junia. Alunperin käsittääkseni entisestä itä-Saksasta kotoisin oleva mittakaava antaa kuitenkin mielestäni riittävät eväät toteuttaa melko yksityiskohtaisia asioita maisemaan. Se kun on aika tärkeässä roolissa, koska itse junilla operointiin ei sitä tilaa liikaa ole. Negatiivinen seikka em. TT-mittakaavassa tosin on se, että tavaran hankinnassa on ulkomaalaisten nettikauppojen varassa, etenkin kaluston suhteen. Mutta käyttämäni nettikaupat onneksi toimivat kuin "junan vessa". Maisemointitarpeita kyllä löytyy kotimaisistakin liikkeistä.
Ratapohjan kooksi tuli 135 cm x 65 cm. Mitat määräytyivät työpöydän koon ja sängynjalkojen välin mukaan. Rata mahtuu työpöydälle, ja kun pöytää tarvitsee muuhun työskentelyyn, voi radan nostaa lattialle ja työntää sängyn alle. Kehikon alle on asennettu pienet pyörät, jotka helpottavat radan "piilottamista". Kehikko on erikokoista höylättyä rimaa, ja kansilevy 6,5 mm koivuvaneria.
Aikakausi, jota rata ja maisema kuvaavat, sijoittuu jonnekin 1960 ja -70-luvun vaihteeseen. Kalusto, jolla operoidaan, on dieselkäyttöistä. Näin jää työläs ajojohtimien asentelu pois. Kalusto, rakennukset, ajoneuvot yms. ovat valmistajista johtuen aikalailla saksalaishenkistä.
Ja kun ruokahalu tunnetusti kasvaa syödessä, niin ei aikaakaan, kun alkoi radan laajennuksen suunnittelu. Ratkaisu oli 100 x 65 cm kokoisen palan lisääminen jatkoksi. Yhteys jatkopalaan hoitui lisäämällä vaihde piiloon tunneliin. Jatkopalaan rakentelen satamaa. Rata ei edelleenkään ole kiinteästi sijoitettu, vaan voidaan kasata tilaisuuden tullen vaikka keittiön pöydälle.
Rata on siis ollut rakenteilla jo muutaman vuoden, ja valmistuu lopullisesti tuskin koskaan (eikä ole tarviskaan, mitä sitä sitten tekisi).
Yleisnäkymä 1. Kuvasta käy ilmi kuinka pieni tila asettaa rajoitteensa. Kiskojen linjauksista on realismi kaukana. Takanurkassa näkyy punaisia painokytkimiä joilla ohjataan vaununirroitusyksiköitä. Ledit juoruavat vaihteiden asennosta.
Yleisnäkymä 2. Hiukan yksityiskohtia lisätty. Asemarakennus on Fallerin H0-kokoisesta modifioitu. Taustalla olevat talot Auhagenin valmistetta (skaala TT). Asemalla Kresin valmistama kiskobussi VT 2.09. Viereinen veturi Tilligin V36. Junien operointi tapahtuu digitaaliohjauksella Rocon Multimaus2:lla. Ko. laitteella ohjataan myös tällä hetkellä seitsemää vaihdetta. Vaihdemoottoreina on käytetty sekä Rocon giljotiinvaihteita että Tilligin sähkömoottorilla toimivia.
Yleisnäkymä 3. Puut ovat Nochin valmisteita. Ruohosirote niin ikään Nochin, ja ripoteltu maastoon Bilteman patterilla toimivasta kärpäslätkästä ja teesihdistä tehdyllä "Grassmasterilla". Kukkulan päältä puuttuu vielä maisemointi.
Yleisnäkymä 4. Aseman takaa häämöttävä kuormuri on Tilligin valmistama, muut autot Herpan tuotteita. Valaisimet Viessmannilta. Asemalaituri ja raput ovat Evergreenin styreenistä rakenneltu, jalkakäytävät Brawan tuotteita. Aidat ovat laserleikkaamalla toteutettuja, valmistajia mm. WS-Lasercut ja Joswood.
Dieselasema. Valkoinen parakki rakennettu muovilevystä, samoin mäen päällä häämöttävä rakennus. Kuva paljastaa hyvin kuinka pientä säätöä tarvitsee tehdä siellä täällä. Mm. katon keskisauma irvistää, huoltolaiturin alaosa irvistää jne.
Konepaja. Modifioitu Fallerin H0-skaalan asemarakennuksesta. Pieni nosturi samoin Fallerin tuotantoa. Veturi on Pikon valmistama V15. Hintaansa nähden (65 euroa tarjouksessa) erittäin laadukasta työtä, ja kulkee todella hienosti.
Tällaista näin alkuun, lisäillään kuvia jossain vaiheessa.
Pitkän pähkäilyn jälkeen mittakaavaksi valitsin Suomessa harvemmin vastaan tulevan TT:n, eli 1:120 (raideleveys 12 mm). H0 (1:87) ei tullut kysymykseen käytettävän tilan takia, ja N (1:160) ei houkutellut, koska näkökyky ikääntymisen myötä alkaa olla jo sitä luokkaa, että hyvä kun näkee oikeita junia. Alunperin käsittääkseni entisestä itä-Saksasta kotoisin oleva mittakaava antaa kuitenkin mielestäni riittävät eväät toteuttaa melko yksityiskohtaisia asioita maisemaan. Se kun on aika tärkeässä roolissa, koska itse junilla operointiin ei sitä tilaa liikaa ole. Negatiivinen seikka em. TT-mittakaavassa tosin on se, että tavaran hankinnassa on ulkomaalaisten nettikauppojen varassa, etenkin kaluston suhteen. Mutta käyttämäni nettikaupat onneksi toimivat kuin "junan vessa". Maisemointitarpeita kyllä löytyy kotimaisistakin liikkeistä.
Ratapohjan kooksi tuli 135 cm x 65 cm. Mitat määräytyivät työpöydän koon ja sängynjalkojen välin mukaan. Rata mahtuu työpöydälle, ja kun pöytää tarvitsee muuhun työskentelyyn, voi radan nostaa lattialle ja työntää sängyn alle. Kehikon alle on asennettu pienet pyörät, jotka helpottavat radan "piilottamista". Kehikko on erikokoista höylättyä rimaa, ja kansilevy 6,5 mm koivuvaneria.
Aikakausi, jota rata ja maisema kuvaavat, sijoittuu jonnekin 1960 ja -70-luvun vaihteeseen. Kalusto, jolla operoidaan, on dieselkäyttöistä. Näin jää työläs ajojohtimien asentelu pois. Kalusto, rakennukset, ajoneuvot yms. ovat valmistajista johtuen aikalailla saksalaishenkistä.
Ja kun ruokahalu tunnetusti kasvaa syödessä, niin ei aikaakaan, kun alkoi radan laajennuksen suunnittelu. Ratkaisu oli 100 x 65 cm kokoisen palan lisääminen jatkoksi. Yhteys jatkopalaan hoitui lisäämällä vaihde piiloon tunneliin. Jatkopalaan rakentelen satamaa. Rata ei edelleenkään ole kiinteästi sijoitettu, vaan voidaan kasata tilaisuuden tullen vaikka keittiön pöydälle.
Rata on siis ollut rakenteilla jo muutaman vuoden, ja valmistuu lopullisesti tuskin koskaan (eikä ole tarviskaan, mitä sitä sitten tekisi).
Yleisnäkymä 1. Kuvasta käy ilmi kuinka pieni tila asettaa rajoitteensa. Kiskojen linjauksista on realismi kaukana. Takanurkassa näkyy punaisia painokytkimiä joilla ohjataan vaununirroitusyksiköitä. Ledit juoruavat vaihteiden asennosta.
Yleisnäkymä 2. Hiukan yksityiskohtia lisätty. Asemarakennus on Fallerin H0-kokoisesta modifioitu. Taustalla olevat talot Auhagenin valmistetta (skaala TT). Asemalla Kresin valmistama kiskobussi VT 2.09. Viereinen veturi Tilligin V36. Junien operointi tapahtuu digitaaliohjauksella Rocon Multimaus2:lla. Ko. laitteella ohjataan myös tällä hetkellä seitsemää vaihdetta. Vaihdemoottoreina on käytetty sekä Rocon giljotiinvaihteita että Tilligin sähkömoottorilla toimivia.
Yleisnäkymä 3. Puut ovat Nochin valmisteita. Ruohosirote niin ikään Nochin, ja ripoteltu maastoon Bilteman patterilla toimivasta kärpäslätkästä ja teesihdistä tehdyllä "Grassmasterilla". Kukkulan päältä puuttuu vielä maisemointi.
Yleisnäkymä 4. Aseman takaa häämöttävä kuormuri on Tilligin valmistama, muut autot Herpan tuotteita. Valaisimet Viessmannilta. Asemalaituri ja raput ovat Evergreenin styreenistä rakenneltu, jalkakäytävät Brawan tuotteita. Aidat ovat laserleikkaamalla toteutettuja, valmistajia mm. WS-Lasercut ja Joswood.
Dieselasema. Valkoinen parakki rakennettu muovilevystä, samoin mäen päällä häämöttävä rakennus. Kuva paljastaa hyvin kuinka pientä säätöä tarvitsee tehdä siellä täällä. Mm. katon keskisauma irvistää, huoltolaiturin alaosa irvistää jne.
Konepaja. Modifioitu Fallerin H0-skaalan asemarakennuksesta. Pieni nosturi samoin Fallerin tuotantoa. Veturi on Pikon valmistama V15. Hintaansa nähden (65 euroa tarjouksessa) erittäin laadukasta työtä, ja kulkee todella hienosti.
Tällaista näin alkuun, lisäillään kuvia jossain vaiheessa.