Orton-rautatienosturi

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Orton-rautatienosturi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kun nyt on H0-mallirakennussarja saatavana, niin pari kysymystä. Löytyisikö, sarjan mukana tulleiden ja vaunut.org:sta löytyvien tietojen lisäksi muuta tietoa. Kuten katolla olleita tilpehöörejä, käyttäjän "jakkara" ja käyttövipuja. Muuten sarja [attachment=0]P5120842.JPG[/attachment]näyttää olevan varsin kattava.
Nyt on joitain tilpehöörejä laitettu, puuttuu vain kyltit puomista. Valot, eteenpäin 4valk, taakse 2 pun, taaksepäin 2 valk, ja etupäässä 2 pun. Toimivat 5V:n jännittellä, etuvastukset 3k3, silti liian kirkasta, puskinvaloissa. Liian kirkkaita ledejä. Pistokepaikka NEM652. Virroitus pyörien akseleista. Siksi telit vaihdettu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ealab, 01.02.2016 08:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Orton-rautatienosturi

Viesti Kirjoittaja ealab »

On tekeillä. Kuvien kohteissa hommia vielä edessäpäin. Puomi on jo kasattu. Tarkkana sen kanssa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Orton-rautatienosturi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kun runkoon ei sovi lähikytkinmekanismi, niin laitoin vetokoukut, jousitettuina. Liikevara saisi olla väh. 3mm, varsinkin jos vetokaluston koukku on kiinteä. Kun koukku/ruuvikytkimillä kalusto on puskintuntumalla. Samoin telit pitää kääntyillä herkästi. Pysyäkseen kiskoilla jyrkemmissä kaarteissa, vaihteissakin. Veturin NEM-tuppeloon voi kyllä rakentaa vetokoukkusysteeminkin. Vaikka nostureita ei joka päivä vedellä, silti jokin vetolaite on hyvä olla. Telien, toisen, keskiölaakerointia voi fiilailla kuperaksi, jotta teli myötäilisi paremmin rataa. Toisen telin ao. kohtaa voi muokata kaarevaksi siten. että harjasuunta olisi poikittain. Myös kiinnitysruuvien reiät on hyvä olla vähän väljät. Voi käyttää myös telikeskiöjousia, ja siihen sopivia ruuveja. Niissä pitäisi olake/kierteetön osa olla pitempi, koska telin reikä on syvempi. Hytin kiinnityksen voi tehdä samoin jousiperiaattein.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Orton-rautatienosturi

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vielä joustokoukun piirros. Kun ei edelliseen viestiin ehtinyt lisätä. Jousi vaan jostain sopiva, ei liian tiukka. Kuva veivisysteemistä. Sopii molempiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.