Sr1

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja ealab »

Onhan kuvien 3003- ja 3025:ssa pieniä eroja. Lienee ajan myötä tehtyjä. Kuten vetokoukun yläpuoli ja puskimien alla 1,5kV:n liitynnät. Myöhemmin ruuvikytkimet kaiketi vaihdettiin "kansainvälisiin".
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Sr1 oli alunperin varustettu SA3-kytkimin, jotka korvattiin lenkkikytkimillä. En tiedä minne alkuperäiset kytkimet joutuivat, menivätkä VR käyttöön vai takaisin valmistajatehtaalle. Nykyisin niissä on Willisonit tahi unilinkit :) Lukekaas kytkimen päällä valussa oleva teksti.

Muuten Dv12 2637 valmistui SA3-VaPiTi yhdistelmällä mutta jo vuotta myöhemmin ne oli poistettu. Älytöntä touhua muutella edestakaisin mielestäni!

Tulipas vielä mieleeni, onkohan aivan viimeisissä Sr1:sissä ollut kokoajan keskuspuskimet?
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 355
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Nimenomaan. Sillä puolella jolla on neljä ikkunaa, on ohjaamosta ohjaamoon menevä huoltokäytävä. Se on ns. "turvallinen puoli". Toinen puoli kahdella ikkunalla on puolestaan "hengenvaarallinen puoli".
Prt fani
Matkustaja
Viestit: 8
Liittynyt: 22.10.2013 07:13

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Prt fani »

oikeen komealta näyttää!
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Hei!

Jyrsintätyöt on tehty loppuun. Sain tänään kaikki veturin osat. Huomenna laitan kuoren, ratasvälityksen ja pyöränormeisen yhteen ja näytän kuvia.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Koekappaleen rakentaminen on vienyt arvioitua hieman enemmän aikaa. Parhaillaan pyöränormeinen, valonheittimet, katon esikammiot ja kuori ovat valmiita, ja pääsen nyt aloittamaan niiden valumisen. Valitettavasti esteenraivaajat asettuivat väärään paikkaan (toivottua alempi), mutta korjaamme sen.

Tässä kuvat:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Jos haluatte jonkun konkreettisen sarjanumeron veturiin (tai muutama sellainen), niin minä voisin tehdä sen. Laitan kuitenkin vetureihin ne numerot, jotka valitsee valtaosa tilaajista. Jos se asia kiinnostaa, niin voisittteko ilmoittaa kiireisesti numerot, koska myöhemmin on paljon vaikeampaa tehdä se.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Hrukach kirjoitti:Jos haluatte jonkun konkreettisen sarjanumeron veturiin (tai muutama sellainen), niin minä voisin tehdä sen. Laitan kuitenkin vetureihin ne numerot, jotka valitsee valtaosa tilaajista. Jos se asia kiinnostaa, niin voisittteko ilmoittaa kiireisesti numerot, koska myöhemmin on paljon vaikeampaa tehdä se.

Hei Hrukach, hienolta näyttää projektisi!

Olen siis tilannut sinulta noita SR1 vetureita 2 kpl. Haluaisin siis ne veturit mahdollisimman alkuperäisvärityksin ja sarjanumeroin. Eli sarjanumerot voisivat omien vetureideni kohdalla olla 3001 ja 3002.

Lisäksi onko mahdollista saada kyseiset SR1 veturit maalattuina niihin alkuperäisiin väreihin, eli keltaisia raitoja harvakseltaan päätyihin maalattuna tumman punaiselle pohjalle kuten tässä kuvassa:

Kuva

Tai täällä:

http://vaunut.org/kuvat/32ed4f1a67ae8bb ... e8a7cf.jpg
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Joo tuo alkuperäinen ensisarjojen väritys ja ns punavalkoinen mustanaamio on minulle ainakin ne mieluisimmat värit Sr1 veturiin.
Numeroista haluaisin 3110 ja 3106 koska ovat olleet myös yksipolvisella virroittimella, saksalaiselta sivustolta löytyy kuva tuosta Sr1 3106 punavalkoisena yksipolvisen virroittimen kanssa http://www.bahnbilder.de/name/einzelbil ... s~Sr1.html
Sr1 3110 oli jo 90 vuonna tuolla yksipolvisella virroittimella http://vaunut.org/kuva/6178
Ylläpito
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Montako eri vaihtoehtoa aiotaan tehä? Voisin ehdottaa 3084 puna-valko väreissä.
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Hei, kiitoksia vastauksista ja toivomuksista. Ensimmäinen veturisarja (5 kappaletta) on alkuperäisessä värityksessä (niin kuin magnuken sanoi) alkuperäisellä virroittimella. Muut väritykset tehdään ehkä myöhemmin. Se riippuu siitä, kuinka monta mallia tilataan.
Haluaisin saada pari valokuvaa toivotuista sarjannumeroista, niin että ne olisivat mahdollisimman alkuperäisen näköiset.
Magnuken, onko 3003-numeroinen veturi 3001- ja 3002-numeroisten näköinen?
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 297
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Hei.

Veturi näyttää todella hyvältä. Laadukasta työnjälkeä ja hienosti toteutettuja yksityiskohtia!
Kuvissa on toki vasta prototyyppi, mutta mainitsen vain, että kuvien veturissa on uusin versio ylä-valonheittimestä(+ liekö tuo katon "pömpeli" liittyvä ilmastointiin?), mutta alla alkupään sarjan puolapyörät.
Alkuperäinen valonheitinhän on yksinkertainen "laatikko".

Näyttää kuitenkin erittäin lupaavalta.

Runko ja telirungot ovat ilmeisesti Rocon Br 185:stä, tai jostain sen sisarveturista peräisin?

Onko uudemman puna-valkoisen version toteutus jotenkin epävarmaa? Itseäni kiinnostaisi nimenomaan sellainen.

Terveisin
Samuli
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Hrukach kirjoitti:Hei, kiitoksia vastauksista ja toivomuksista. Ensimmäinen veturisarja (5 kappaletta) on alkuperäisessä värityksessä (niin kuin magnuken sanoi) alkuperäisellä virroittimella. Muut väritykset tehdään ehkä myöhemmin. Se riippuu siitä, kuinka monta mallia tilataan.
Haluaisin saada pari valokuvaa toivotuista sarjannumeroista, niin että ne olisivat mahdollisimman alkuperäisen näköiset.
Magnuken, onko 3003-numeroinen veturi 3001- ja 3002-numeroisten näköinen?
Hei Maksim,

Mielestäni veturi nro 3003 on aivan samanlainen väreiltään kuin ne ensimmäiset vuoden 1973 Novotšerkasskin tehtaan SR1 Suomen veturit 3001 ja 3002, eli hyvin tumman punaiselle (likaisen punainen) pohjalle maalattuja muutamia keltaisia raitoja veturin molempiin päihin.

Aivan ensimmäinen Neuvostoliitosta Suomeen toimitettu SR1 veturi tuli meille jo vuonna 1972 ja se oli numeroltaan 3000. Mutta se oli tehtaan prototyyppi ja sen värityksestä tai muusta tekniikasta en ole löytänyt tietoja. Saisitko sinä Maksim kaivettua tuon SR1/3000 prototyypin tietoja sieltä Novotšerkasskin tehtaalta?

Itse asiassa Suomen Wikipedia kertoo, että kaikki ensimmäiset SR1 Neuvostoveturit numeroiltaan 3001-3039 maalattiin alkuaan aivan näihin samoihin väreihin (hyvin tumman punainen ja päissä muutama keltainen raita). Noita vetureita on toki sittemmin moneen kertaan maalattu uudestaan yhä "pirteämpiin" väreihin

Kaiken kaikkiaan Suomen Valtio osti Neuvostoliitosta silloin aikoinaan 1973-1985 näitä mainioita Novotšerkasskin tehtaan "pommin kestäviä" vetureita noin 110 kpl:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sr1. Liki kaikki nämä veturit ovat edelleenkin rautateillämme käytössä!
KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja KLu »

Veturi numero 3000 ei tullut Suomeen, vaan se oli tehtaan koekappale, joka jäi tehtaalle sarjavalmistuksen alettua. Sillä ajettiin lähinnä tehtaan omalla koeradalla. Suomeen toimitettiin tehtaalta veturit 3001-3110, joista ensimmäinen tuli vuonna 1973.

Veturi 3000 makasi tehtaan pihassa rapistumassa 22 vuoden ajan, ja ilmeisesti sitä käytettiin mm. ammuntojen maalitauluna, koska myöhemmin ko. korista löydettiin luodinreikiä :)

Vuonna 1994 VR osti tuon, koneistoista riisutun korin teleineen Suomeen ja "veturi 3000" saapui siis vasta silloin ensimmäisen kerran Suomeen! Vuoteen 1996 mennessä korista oli rakennettu Hyvinkään konepajalla aiemmin hankituista varaosista Sr1 numero 3112 ja luovutettiin punavalkoisiin väreihin maalattuna käyttöön. Eli Sr1 numeroa 3000 ei ole koskaan ollut VR:llä käytössä. Mainittakoon kuitenkin, että joistain kuvista on näkynyt yksityiskohtia tuosta veturista tehtaan käytössä olleesaan ja siinä oli mm. erilainen valonheitin ja erilaiset perävalot sekä muistaakseni nokan maalauskaaviossa jotain eroa. Mutta tällä ei ole sikäli merkitystä, koska Sr1 3000 on liikkunut vain Neuvostoliitossa tehtaan veturina.

3111:n tarina on hieman samantapainen. Kun (muistaakseni) Riihimäen onnettomuudessa oli tuhoutunut yksi Sr1, kysyttiin veturitehtaalta mahdollisuutta saada siihen uusi kori. Tehdas ilmoitti niin edullisen hinnan, että koreja päätettiin tilata saman tien kaksi. Toisesta rakennettiin onnettomuusveturi uudelleen, ja se sai saman numeron kuin onnettomuusveturilla oli ollut. Toinen kori puolestaan lojui jonkun vuoden Hyvinkään konepajan pihassa odottamassa, kun joku oli keksinyt, miten siitä saadaan helpotusta veturipulaan: konepajan varastoissa oli jokseenkin kaikkia mahdollisia Sr1:n osia! Siispä kootaan siitä vielä yksi Sr1! Näin tehtiin ja veturi sai numerokseen 3111.

Neuvostoliiton romahduksen jälkeen samantapaista asiaa tiedusteltiin jälleen uudelleen, mutta veturin korin hinta oli noussut monin-, moninkertaiseksi aiemmasta ja laajemmat suunnitelmat Sr1:n omavalmistuksesta varaosia käyttäen jäivät siihen.


K.L.
Hrukach
Lämmittäjä
Viestit: 134
Liittynyt: 01.10.2010 19:28

Re: Sr1

Viesti Kirjoittaja Hrukach »

Hei ja hyvää alkanutta vuotta kaikille. Anteeksi pitkästä hiljaisuudesta, olin talvilomalla. Kohta tulee uutta tietoa mallista.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru