Vaihteenkääntö

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Vaihteenkääntö

Post by ealab »

Kääntömoottoriksi sopisi helposti myös auton ajovalojen säätömoottorit. Ovat sellaisenaan valmiita paketteja, eikä paljon tarvitse ulkoisia komponetteja. Löytyy eri kokoisina, riippuen vuosimallistakin. Kytkentä on helppo, tarvitaan 2 trimmerisäätövastusta ja vaihtokosketin. Se voi olla vaihtokytkin, tai rele, jota ohjaa esim. digisysteemi. Säätövastuksilla säädetään liikesuunta liikerajoineen. Aivan, kuten autokäytössäkin. Trimmerit siksi, että säädöt liikerajoineen pysyisivät asetuksissaan. Olisi siten helppo säätää kieliin pieni kiinnipitovoimakin. Voimaa riittää hyvin joustokantakieliinkin. Laite sopisi hyvin myös mm. veturitallin oviin...
Kuva riisutusta säätömoottorista. Sitä, piirilevyä voisi käyttää sellaisenaankin ohjaamaan erillistä moottoria. Jonka mekanismissa pitää olla vastaava asennosta riippuva säätövastus, kuin piirilevyllä. Piirilevykytkentä toimii analogiperiaatteella.
Tällainen systeemi sopisi hyvin DC-rataan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 19.10.2012 08:40, edited 1 time in total.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihteenkääntö

Post by ealab »

Sisuskaluista piirilevykuva. Moottorin alla on kaksikko-operaatiovahvistin. Piirilevyn nurjalla puolella siihen kuuluvat komponentit. Tuo pystyssä oleva irto(ulko-)potikka markkeeraa asentosäädintä, kokeilussa. Asennosta riippuu moottorin pyörimissuunta. Pyörintä lakkaa, kun sisäinen liukupotikka on liikkunut siihen asentoon, mikä ulkopuolisella potikalla ohjattiin. Liukupotikka taas on kytketty moottorin säätökaraan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 17.10.2012 22:27, edited 2 times in total.
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Vaihteenkääntö

Post by Psi »

ealab wrote:Kääntömoottoriksi sopisi helposti myös auton ajovalojen säätömoottorit. --
Mistä noita voi ostaa ja mihin hintaan?

pekka
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihteenkääntö

Post by ealab »

Olen näitä haalinut mm. autohävittämöiltä tai muuten viallisina. Vialliset alkavat toimia, kun ottaa piirilevyn pois ja putsaa sen vaikka raapeharjalla. Putsaa myös liukupotikan, jos se tulee käyttöön. Joten, kunjos autoistanne nämä menee vaihtoon, niin vanhat jemmaan. Ovat yleensä vioittuneet, kun on vettä päässyt kotelon sisälle.
En tiedä, paljon uudet maksaisivat. Kuitenkin toimivat tarkasti, moottorilla on suuret välitykset, joten liike on hidas. Moottori näissä on hyvälaatuinen, alkaen vetää jo pienilläkin jännitteillä. On myös varsin pienivirtainen, joten sopisi veturiinkin.
Uusia ajovalosäätömoottoreita halvimmillaan löytyy alle 30€, Mondeoon/Fiatiin sopivina.
Last edited by ealab on 17.10.2012 22:20, edited 1 time in total.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Vaihteenkääntö

Post by Samuelsson »

Tuolta olen itse ostanut. Hinta ei päätä huimaa...

http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... 12v-103552
bobi
Ratavartija
Posts: 40
Joined: 22.07.2008 11:06

Re: Vaihteenkääntö

Post by bobi »

Mitenkä toimisi radio-ohjattavien laitteiden servot ? Niitä saa halvimmillaan alta kympin kappale uusina.

Bobi
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihteenkääntö

Post by ealab »

Niinpä, toisaalta paljon maksaa sinänsä hyvin toimivien lennokkiservojen komentosysteemi? Kääntönopeuden- ja liikeratojen säätöineen.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Posts: 110
Joined: 11.01.2007 16:36

Re: Vaihteenkääntö

Post by JuhaTelimaa »

Esun Switchpilot Servo ohjaa neljää servoa joko digitaalisesti tai manuaalisesti kytkimillä, hintaluokka 25,- EUR.


Image

http://www.esu.eu/produkte/switchpilot/ ... ervo/#c730